همسایه‌های فرانسوی آیت‌الله خمینی

عکس از رویترز
عکس از رویترز
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

روح‌الله خمینی ۴ ماه در فرانسه زندگی کرد. رویترز سراغ برخی ساکنان نوفل‌شاتو رفته و از خاطرات آنها درباره روزهایی که رهبر انقلاب ایران در این دهکده زندگی می‌کرد، سوال‌هایی پرسیده است.

آگهی

همسایه‌های روح‌الله خمینی خاطراتی از او دارند یا دست کم حرف‌هایی از مردم محلی شنیده‌اند. ساکنان دهکده نوفل‌ لوشاتو آن روزها متعجب بودند که این همه پلیس و هلی‌کوپتر اینجا چه می‌کند. آنها درکی از مبارزه آیت‌الله خمینی با شاه ایران نداشتند. روایت‌شان این است که روح الله خمینی در میان انواع خانه‌های شیک و مجلل منطقه نوفل‌ لوشاتو ساده‌ترین خانه‌ را برای زندگی انتخاب کرده بود. نوفل‌ لوشاتو در ۳۵ کیلومتری پاریس قرار دارد و سال ۵۷ به مدت چهار ماه اقامتگاه روح‌الله خمینی بود. رهبر انقلاب ایران ۱۲ بهمن ۵۷ با گروهی از همراهانش از نوفل‌ لوشاتو عازم ایران شد و کمی بعد انقلاب ۵۷ ایران رقم خورد.

ژان کلود۶۱ ساله هنرمند است و در انتهای خیابانی زندگی می‌کند که خانه روح‌الله خمینی در آنجا بوده است. می‌گوید « برای ساکنان نوفل‌شاتو و برای ما عجیب بود. می‌گفتیم چرا اینقدر به این مرد اهمیت می‌دهند و چرا شهر را با این همه پلیس و هلی‌کوپتر بند آورده‌اند. هدف آن مرد را آن زمان نمی‌فهمیدیم. حتی اگر می‌دانستیم که او با شاه‌ ایران می‌جنگد.»

خانه‌ ساده نوفل‌شاتو برای عبادت

میشل لاورداک، هنرمندی که ۲۰ سال پیش به نوفل‌ لوشاتو آمده روایت‌هایی که از مردم شنیده را بازگو می‌کند. برای او به ویژه انتخاب خانه از سوی خمینی عجیب بوده، خانه‌ای که به گفته او «بسیار محقرانه و ساده است، آن هم در میان خانه‌های مجلل آن منطقه. البته خانه یک پنجره بزرگ به سمت شرق و یکی به سمت غرب داشت و او می‌توانست به سمت دره نماز بخواند.»

پاول تیلور، خبرنگار رویترز در پاریس که در ایام جوانی با آیت‌الله خمینی مصاحبه کرده نیز به رویترز گفته «او شبیه یک مرد عصبانی بود که سر طغیان داشت. در یک اتاق با نور اندک و چند مخده و قالی و بدون مبلمان زندگی می‌کرد. وقتی برای دیدن او رفتم آیت‌الله روی مخده نشسته بود. به من توضیح داده بودند «نباید با اودست بدهی و اینکه او با تو حرف نخواهد زد.»

آیت‌الله خمینی از فرصت فرانسه به بهترین نحو استفاده کرد

این روزنامه‌نگار درباره آنچه برای خمینی در کشور فرانسه اتفاق افتاده نیز گفته «فرانسه به او یک امکان داده بود و او از این سکو برای پرش به بهترین نحو استفاده کرد. به عنوان یک سیاستمدار خیلی باهوش در میان جمعی از هواداران پرانرژی احاطه شده بود. اما بالاخره این مردم ایران بودند که تصمیم گرفتند در مقابل شاه به پا خیزند.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

گویی در سیاره دیگری زندگی می‌کرد

او همچنین درباره ویژگی‌های آیت‌الله خمینی نیز چنین توضیح داده «خمینی در تمام موارد فوق‌العاده آرام بود، خیلی احساس کمی از خودش بروز می‌داد. او آرام بود و گویی در سیاره دیگری زندگی می‌کرد. وقتی آنها فرانسه را ترک کردند نمی‌دانستند آیا این هواپیما مورد اصابت قرار می‌گیرد؟ یا اینکه هواپیما اصلا اجازه خواهد یافت در ایران فرود بیاید.»

خداحافظی آیت‌الله از مردم نوفل‌لوشاتو

در پرتال آیت‌الله خمینی درباره آنچه روز ۱۲ بهمن گذشته چنین نوشته شده «حضرت امام به هنگام خروج از فرانسه ، شب هنگام به خیابان نوفل‌لوشاتو رفته و از اهالی آنجا خداحافظی کردند. امام با ارسال پیامی خطاب به مردم فرانسه، ضمن اظهار تشکر از مهمان نوازی ملت فرانسه ،از زحماتی که به همسایگان و اهالی نوفل لوشاتو داده بودند،عذر خواهی کردند.»

در ادامه این گزارش آمده که گروهی به نام «سازمان کماندویی مبارزه در راه قانون اساسی» با دفتر خبرگزاری آسوشیتدپرس تماس گرفته و هشدار می‌دهد که اگر آیت الله خمینی قصد داشته باشد از پاریس به سمت تهران پرواز کند، هواپیمای حامل ایشان را منهدم خواهند کرد.

نگرانی ایرفرانس از احتمال انفجار هواپیما

در گزارش حوادث ۱۲ بهمن که در پرتال روح‌الله خمینی منتشر شده همچنین آمده « ایرفرانس به‌واسطه تهدید امنیتی حاضربه انتقال حضرت امام وهمراهان ایشان به ایران نشده بود.( ظاهراً چند ایرانی خیر، کل هواپیما را ازشرکت ایرفرانس اجاره و بیمه کردند) ساعت ۵.۳۰ بامداد ، هواپیمای جمبوجت ۷۴۷ ایر فرانس، در حالیکه حدود پنج هزار پلیس ، ژاندارم و نیروهای ویژه، فرودگاه شارل دوگل و راه های منتهی به فرودگاه را زیر نظر داشتند به پرواز در آمد. هواپیمای امام با نیم ساعت تاخیر ،ساعت ۹.۲۷ به زمین نشست.»

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله با چاقو به دو دختربچه در استراسبورگ فرانسه؛ مهاجم بازداشت شد

قوانین عجیب فرانسه؛ از ممنوعیت برهنگی در خانه تا مخالفت والدین با ازدواج فرزندان

تنها راهی که دشمنان ناپلئون می‌توانستند او را شکست دهند چه بود؟