عدم همکاری عربستان با نماینده ویژه سازمان ملل در پیگیری قتل خاشقجی

عکس از رویترز
عکس از رویترز
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اگنس کالامار، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در قتل جمال خاشقجی از عربستان تقاضای همکاری داشته و این همکاری از سوی مقام‌های عربستان رد شده است.

آگهی

اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در قتل جمال خاشقجی از عربستان تقاضای همکاری داشته و ظاهرا این تقاضا از سوی کنسولگری عربستان در استانبول رد شده است.

مراحل تحقیق قتل جمال خاشقجی از سوی سازمان ملل در دست انجام است. نماینده ویژه سازمان ملل که به این منظور به استانبول سفر کرده بود این در همین زمینه با مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه و مقامات ارشد دادستانی استانبول دیدار و گفت‌وگو داشته است. قرار اس نتیجه تحقیقات تیم او در جلسه ماه ژوئن شورای حقوق بشر سازمان ملل بررسی شود. با این حال هنوز مشخص نیست تحقیقات این نماینده ویژه خواهد توانست قدرت‌های جهانی را برای محاکمه کردن قاتلان خاشقجی قانع کند یا نه؟

کمی ناامید شدم

کالامارد، نماینده ویژه سازمان ملل گفته « با اطلاعاتی که از وزیر امور خارجه، روسای سرویس امنیتی و دادستان عالی استانبول به دست آورده‌ام تا حدودی نا امید شدم.»

بنا بر گزارش‌ها به کالامارد اجازه داده شد تا به فایل‌های صوتی مرتبط با مرگ خاشقجی از کنسول عربستان در ترکیه گوش کند. ریاض در این مرحله با نماینده ویژه همکاری نداشته و کالامارد هم نتوانسته با مقام‌های عربستانی گفت‌وگو کند.

روزنامه‌نگار پرطرفدار در توئیتر

جمال خاشقجی روزنامه‌نگار، نویسنده و سردبیر پیشین کانال خبری العرب‌نیوز بود و پیش از مرگ با روزنامه واشنگتن پست در آمریکا همکاری می کرد. خاشقچی با داشتن دو میلیون دنبال‌کننده در توئیتر یکی از مشهورترین کارشناسان جهان عرب محسوب می‌شد.

جمال خاشقجی روز دوم اکتبر (۱۰ مهر) برای کارهای اداری وارد کنسولگری این کشور در استانبول شد و هرگز بازنگشت. ریاض پس از حدود دو هفته انکار و ابراز بی اطلاعی از سرنوشت جمال خاشقجی، در نهایت اعتراف کرد که او بر اثر درگیری که بین او و کسانی که در کنسولگری بوده‌اند روی داده کشته است.

پیگیری پرونده قتل خاشقجی با انتصاب یک نماینده ویژه از سوی سازمان ملل در حال بررسی است. گرچه این پیگیری‌ها تا اینجای کار با همکاری مقام‌های عربستان سعودی همراه نبوده است.

بیشتر بخوانید:

روایت جدید ریاض از قتل خاشقجی؛ «می‌خواستیم بیهوشش کنیم، اما خفه شد»

دادستان عربستان برای ۵ نفر از متهمان قتل جمال خاشقچی تقاضای اعدام کرد

عربستان: هر تحریمی در واکنش به ناپدید شدن خاشقجی را تلافی می‌کنیم

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اردوغان خطاب به عربستان: آمر قتل خاشقجی کیست و جسدش کجاست؟

راز 'قتل' روزنامه‌نگار عربستانی؛ آیا آیفون و ساعت اپل معما را حل می‌کند؟

سازمان دختر شایسته جهان ادعای شرکت نماینده عربستان در رقابت‌های امسال را تکذیب کرد