روند صلح در افغانستان زیر سایه بن‌بست مذاکرات با طالبان

روند صلح در افغانستان زیر سایه بن‌بست مذاکرات با طالبان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روند صلح در افغانستان زیر سایه بن‌بست مذاکرات با طالبان

آگهی

دیپلمات‌های آمریکایی در مذاکرات با با طالبان برای پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ آمریکا و آغاز روند صلح در افغانستان امیدوار هستند اما بن‌بست مذاکرات بین دولت افغانستان و نیروهای طالبان بر این بارقه‌های امید سایه افکنده است.

با وجود اعلام پیشرفت در مذاکرات، خروج نیروهای خارجی از افغانستان بعد از ۱۷ سال حضور در خاک این کشور یکی از مسائلی است که هنوز مبتنی بر بر ادامه مذاکرات و تبیین برنامه‌ای دقیق است که هر دو طرف معتقدند هنوز صورت نپذیرفته ‌است.

برنامه خروج نیروهای خارجی تنها در صورتی عملی خواهد شد که طالبان بر سر مذاکرات آتش‌بس به توافق برسد. اما یکی از مقامات طالبان که خواست نامش ذکر نشود به خبرگزاری رویترز گفت: «ما تنها در صورتی آتش‌بس خواهیم کرد که از خروج نیروهای آمریکایی مطمئن باشیم.»

از سوی دیگر، یکی از مقامات بلندپایه آمریکا معتقد است: «بدون رسیدن به آتش‌بس، ما چگونه می‌توانیم نیروهای خود را از افغانستان خارج کنیم.» در همین حال دونالد ترامپ روز یکشنبه در گفتگو با شبکه سی بی اس از تمایل خود برای حفظ محدود نیروهای «اطلاعاتی» در افغانستان خبر داده است.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان هم در تازه ترین موضع گیری خود با رد «صلح گذرا» گفته به صلحی تن در نخواهد داد که در آن نقش نیروهای افغان تضمین نشده باشد. از قرار معلوم آقای غنی این اظهارات را در واکنش به سخنان نماینده طالبان در قطر بیان کرده است. شیر محمد عباس استانکزی، این عضو ارشد طالبان پیش تر گفته بود بعد از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، نیروهای امنیتی این کشور باید دوباره ساخته شوند.

بیشتر بخوانید:

نامه اشرف غنی به ترامپ: نیروهای آمریکایی کاملا از افغانستان خارج نشوند

کاهش کنترل کابل بر خاک افغانستان همزمان با مذاکرات صلح آمریکا و طالبان

علاوه بر اختلاف نظر درباره چگونگی و زمان‌بندی خروج نیروهای آمریکایی، مسئله دیگر شروط طالبان برای مقابله با نیروهای القاعده و داعش در افغانستان است. طالبان در مذاکرات اعلام کرده است پس از خروج نیروهای آمریکایی، امنیت قسمتی از کشور را که تحت کنترل دارد برقرار خواهد کرد اما برای جلوگیری از قدرت گرفتن نیروهای القاعده و داعش در باقی سرزمین که تحت کنترل دولت مرکزی است، طالبان خواستار تشکیل و حضور در دولتی موقتی است.

با وجود ادامه گفتگو میان طالبان و نماینده ویژه آمریکا در افغانستان، به گزارش رسانه‌های آمریکایی پیش از این اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان طی یک نامه از دونالد ترامپ خواسته است نیروهای آمریکایی را به طور کامل از افغانستان خارج نکند.

هفته گذشته نیز مجلس سنای ایالات متحده آمریکا علیه «خروج شتاب‌زده» نیروهای آمریکایی از سوریه و افغانستان رای داده بود. سناتور میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوریخواه مجلس سنا در این‌باره گفت: «باید خطر خروج شتاب‌زده نیروهای آمریکایی چه از سوریه و چه از افغانستان را به رسمیت شناخت. این خطر نیاز به یافتن راه‌حل‌های سیاسی و گفتگوی دیپلماتیک را هر چه بیشتر برجسته می‌کند.»

دور جدیدی از مذاکرات میان نمایندگان ایالات متحده آمریکا و گروه طالبان قرار است بیست و دو روز دیگر در ششم اسفند ماه در قطر برگزار شود. ملا عبدالغنی برادر، یکی از مبارزانی که در برابر نیروهای شوروی در دهه ۸۰ میلادی جنگید و به تازگی بعد از ۸ سال از زندانی در پاکستان آزاد شده، قرار است سرپرست گروه مذاکره کننده طالبان در این مذاکرات باشد.

مقامات آمریکایی به خبرگزاری رویترز ابراز امیدواری کرده‌اند که ملا عبدالغنی برادر از اقتدار لازم در میان طالبان برای به نتیجه رسیدن گفتگو‌های آتش‌بس و مذاکره با دولت افغانستان برخوردار باشد.

ملا برادر یکی از بنیان‌گذاران طالبان و یکی از معاونان رهبر پیشین این گروه، ملا محمد عمر است.

در طول دو سال گذشته، افزایش حملات طالبان موجب هر چه بیشتر قدرت گرفتن این نیروها در افغانستان شده است. یکی از مقامات بلندپایه طالبان به خبرگزاری رویترز گفته است که نیروهای آمریکایی و دیگر نیروهای خارجی خسته هستند و می‌خواهند هر چه زودتر از افغانستان خارج شوند.

طالبان خروج نیروهای آمریکایی را فرصتی برای راه یافتن به دولت می‌دانند. اگر نمایندگان آمریکا و طالبان به توافق دست یایبند، این به معنی ساختار جدید دولتی است که هم نیروهای امنیتی افغانستان و هم طالبان را در برمی‌گیرد.

ماه گذشته خبرگزاری رویترز گزارش کرده بود که دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکایی به صورت شفاهی دستور خروج نیمی از ۱۴ هزار نیروی آمریکایی حاضر در افغانستان را صادر کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«افغانستان خلبان و پرسنل برای بالگردهای آمریکایی شاهین سیاه ندارد»

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد