برکسیت: ترزا می «مصمم» است تا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در موعد مقرر صورت پذیرد

برکسیت: ترزا می «مصمم» است تا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در موعد مقرر صورت پذیرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هفته گذشته قانونگذاران بریتانیایی با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون داشتن توافق مخالفت و بدین ترتیب حمایت خود را از نخست‌وزیر این کشور برای بازگشت به میز مذاکرات با سران اتحادیه اروپا اعلام کردند.

آگهی

نخست وزیر بریتانیا، ترزا می‌ اعلام کرده است که برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در موعد مقرر «مصمم» است.

خانم می در یادداشتی که در روزنامه «ساندی تلگراف» روز سوم فوریه منتشر شده است نوشت که تلاش خواهد کرد تا به میز مذاکره با بروکسل بازگردد و برای بن‌بست حاضر بر سر مسئله مرز ایرلند شمالی به دنبال یافتن «راه‌حلی عملی» خواهد بود.

هفته گذشته قانونگذاران بریتانیایی با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون داشتن توافق مخالفت کردند و بدین ترتیب حمایت خود را از نخست‌وزیر این کشور برای بازگشت به میز مذاکرات با سران اتحادیه اروپا اعلام کردند.

خانم می‌ از نمایندگان پارلمان بریتانیا خواسته بود تا با رای خود خط مشی مورد نظرشان را برای برکسیت ترسیم کنند و مانع شکل‌گیری توافق نشوند.

یکی از موارد مورد اختلاف در میان نمایندگان درباره ایجاد مرزی فیزیکی بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند است. از زمان پایان یافتن درگیری‌ها بین طرفداران الحاق ایرلند شمالی به جمهوری ایرلند در سال ۱۹۹۸، مرزی فیزیکی به معنی پاسگاه مرزی، گمرک و غیره بین جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی که بخشی از بریتانیای کبیر است وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به معنی خروج بریتانیا از ساز و کار گمرکی مشترک با اتحادیه اروپا است و بدین ترتیب بازرسی‌های گمرکی بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند ضرورت پیدا می‌کند و این به معنی ایجاد مرزی فیزیکی بین جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی است. وجود چنین مرزی می‌تواند آغازگر اختلافات و درگیری‌هایی باشد که سال‌ها زیر خاکستر خاموش مانده است.

حمایت نمایندگان پارلمان بریتانیا از خانم می برای از سرگیری مذاکرات در حقیقت تلاشی است برای یافتن گزینه‌هایی که باز ماندن مرز ایرلند شمالی را تضمین می‌کند.

نخست وزیر بریتانیا در یادداشت روزنامه «ساندی تلگراف» نوشته است: «با برنامه‌ و ایده‌های جدید مصمم به یافتن راه‌حلی هستم تا بتوانم وعده برکسیتی که مردم به آن رای دادند را عملی و از ایجاد مرزی فیزیکی بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند جلوگیری کنم.»

با این‌حال، سران اتحادیه اروپا بارها اعلام کرده‌اند که توافق برکسیت قابل مذاکره مجدد نیست.

لیام فاکس، وزیر بازرگانی بریتانیا نیز روز یکشنبه در مصاحبه ای از پیش ضبط شده در برابر مقاومت سران اتحادیه اروپا برای از سرگیری مذاکرات موضع گرفت و گفت: «آیا واقعا حاضرند تا با مذاکره نکردن، در موقعیت خروج بدون توافق قرار گیریم؟ این به نفع همه است تا برکسیت با توافق صورت گیرد. عدم مذاکره مجدد واقعا بی مسئولیتی است.»

بریتانیا قرار است کمتر از دو ماه دیگر در روز ۲۹ مارس از اتحادیه اروپا خارج شود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برکسیت؛ پارلمان بریتانیا بار دیگر توافق را بررسی می‌کند

سخنگوی ترزا می: پارلمان فرصت دیگری برای رای به توافق برکسیت خواهد داشت

نتایج تحقیقات تازه در بریتانیا: کارگران مهاجر پس از برکسیت با خطر برده‌داری مدرن و استثمار مواجه‌اند