نگرانی دولتمردان افغانستان از مذاکره احزاب با طالبان

عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حامد کرزی، رئیس جمهوری سابق و محمد حنیف اتمر، مشاور پیشین امنیت ملی اشرف غنی، از شناخته شده‌ترین افراد حاضر در مذاکرات مسکو هستند.

آگهی

شماری از اعضای دولت افغانستان نسبت به برگزاری مذاکرات میان احزاب سیاسی این کشور و نمایندگان طالبان در مسکو، ابراز نگرانی کردند.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان روز دوشنبه در کابل و در جمع خبرنگاران با قبول «کوتاهی در کار دولت»، هشدار داد که طالبان در صورت خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان می‌توانند به اهداف خود دست یابند. به گزارش خبرگزاری طلوع افغانستان، آقای عبدالله افزود: «فعالان سیاسی حق دارند در هرجایی با طالبان بنشینند. اما محوریت دولت، نباید نفی و نادیده گرفته شود. چنین دیدارهایی، طالبانِ لجوج را لجوج‌تر می‌گرداند.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

این در حالیست که شرکت‌ کنندگان در این نشست می‌گویند هدف آن‌ها تضعیف نظام سیاسی حاکم بر افغانستان نیست.

فاضل فضلی، مشاور ارشد رئیس جمهور اشرف غنی در حساب توییتر خود پیام‌های بسیاری را در مخالفت با مذاکرات مسکو و محکومیت سیاستمداران حاضر در این گفت‌وگوها، منتشر کرده است.

گفت‌وگوها میان نزدیک به ۷۰ نفر از نمایندگان احزاب سیاسی افغانستان و طالبان روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه، ۵ و ۶ فوریه در پایتخت روسیه برگزار می‌شود. حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین و محمد حنیف اتمر، مشاور پیشین امنیت ملی اشرف غنی، از شناخته شده‌ترین افراد حاضر در این مذاکرات هستند.

طالبان حضور یک هیات ده نفره در این مذاکرات را تایید کرده است.

گفته می‌شود شورای مهاجران افغان در روسیه مسئول برگزاری گفت‌وگوهای دو روزه مسکو است. به گزارش رسانه‌های محلی سه زن در میان هیات احزاب سیاسی حضور دارند.

مذاکرات مسکو ۹ روز پس از پایان دور چهارم گفت‌وگوهای صلح میان زلمی خلیل‌زاد و طالبان در دوحه برگزار می‌شود. نمایندگان ایالات متحده آمریکا و طالبان از دستیابی دو طرف به توافقات کلی از جمله خروج نیروهای خارجی از افغانستان خبر دادند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نشست صلح مسکو؛ طالبان چه می‌گوید، کابل چگونه تفسیر می‌کند؟

«افغانستان خلبان و پرسنل برای بالگردهای آمریکایی شاهین سیاه ندارد»

دو توافق در مذاکرات قطر؛ ملا برادر نماینده طالبان شد