زنگنه: یونان و ایتالیا با وجود معافیت از تحریم از ما نفت نمی‌خرند

زنگنه: یونان و ایتالیا با وجود معافیت از تحریم از ما نفت نمی‌خرند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«تحریم‌های نفتی آمریکا شرایطی به مراتب سخت‌تر از جنگ هشت ساله ایران و عراق را بر ایران تحمیل کرده است.»

آگهی

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران روز سه‌شنبه ضمن انتقاد از کشورهای یونان و ایتالیا اعلام کرد که این دو کشور با وجود کسب معافیت از آمریکا برای خرید نفت ایران، از این کشور نفت نمی‌خرند و تا کنون نیز هیچ توضیحی به تهران دربارۀ این تصمیم خود و پاسخی به پرسش‌ها در این باره نداده‌اند.

ایالات متحده آمریکا پس از اعمال تحریم های نفتی در ماه نوامبر سال گذشتۀ میلادی، برای ایتالیا و یونان و شش کشور دیگر یعنی ترکیه، چین، هند، ژاپن، کرۀ جنوبی و تایوان معافیتی شش ماهه تعیین کرد و به آنها اجازه داد تا بطور موقت به خرید نفت مورد نیاز خود از ایران ادامه دهند.

بنا بر گزارش ایسنا، آقای زنگنه با اعلام اینکه «از اروپا، هیچ کشوری جز ترکیه از ایران نفت نمی‌خرد» افزود: «ما در فروش نفت خام معافیت داریم اما در فروش فرآورده خیر. باید روزی ٦٠ هزار تن فرآورده صادر کنیم. می‌گویند به کشورهای همسایه صادر کنید، مگر نیاز کشورهای همسایه چقدر است؟»

او همچنین دربارۀ روابط نفتی ایران با عراق گفت: «عراق بعد از تحریم ایران، سوآپ ۱۱ هزار بشکه‌ای کرکوک را به دلیل تحریم قطع کرده است.» آقای زنگنه افزود که ایران ماهانه بیش از ۲۰۰ میلیون دلار گاز به عراق صادر می‌کند و «در حال حاضر ایران دو میلیارد دلار به دلیل فروش گاز و برق به عراق از این کشور طلبکار است.»

آقای زنگنه همچنین به دفاع از توافق هسته‌ای ایران پرداخت و اعلام کرد: «برجام موفق بود، فشارها از زمان بعد از کنار رفتن برجام به ما وارد شد. ما هم مقاومت می‌کنیم اما این به معنی این نیست که برجام مثبت نبود. اگر برجام امضا نمی‌شد، ستاره خلیج فارس هم راه نمی‌افتاد. درواقع تولید ۳۶ میلیون بنزین یورو به خاطر امضای برجام بود.»

او دربارۀ عرضه نفت خام در بورس نیز گفت: «این‌که می‌گویند وزارت نفت عمداً مانع از فروش نفت در بورس می‌شود که مقاومت مردم را در هم بشکند، اشتباه است. من در صف اول مقاومت ایستاده‌ام. حداکثر کاری که وزارت نفت می‌توانست انجام دهد، این بود که اعلام کند خرید به صورت ریالی انجام شود. خرید به‌صورت ریالی هم به معنی خروج سرمایه است اما سران سه قوه با این موضوع موافقت کرده و میزان عرضه را محدود کردند...هر کسی ادعا می‌کند که می‌تواند کاری در بورس انرژی انجام دهد، جلو بیاید. هر بار قبل از عرضه شرکت ملی نفت ایران اطلاعیه‌ای صادر می‌کند. هر کسی می‌تواند اطلاعیه را طوری تغییر دهد که نفت در بورس به فروش برود، اعلام کند.»

وزیر نفت ایران اعلام کرد که تحریم‌های نفتی آمریکا شرایطی به مراتب سخت‌تر از جنگ هشت ساله ایران و عراق را بر ایران تحمیل کرده است. با این وجود تاکید کرد که ایران به آمریکا اجازه نخواهد داد که صادرات نفت این کشور را به صفر برساند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

در پی اعتراض کارگران عراقی ده‌ها نیروی کار خارجی از تاسیسات گازی بصره تخلیه شدند

پارلمان یونان قانون منع ورود نظامیان به دانشگاه‌ها را لغو کرد

تهران «مذاکرات غیرمستقیم» ایران و آمریکا در عمان درباره رفع تحریم‌ها را تأیید کرد