سنا تصمیم ترامپ به خروج نظامی از سوریه و افغانستان را به چالش کشید

مخالفت سنا با تصمیم ترامپ برای خروج نیروهای نظامی از سوریه و افغانستان
مخالفت سنا با تصمیم ترامپ برای خروج نیروهای نظامی از سوریه و افغانستان
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این سند در حالی از سوی میچ مک کانل، رئیس اکثریت جمهوری خواه سنا برای رای گیری پیشنهاد شده بود که وی همواره از نقد علنی و آشکار سیاست های دونالد ترامپ به شدت پرهیز می کرد.

آگهی

سنای آمریکا روز دوشنبه با اکثریت بالای آراء اصلاحیه ای را به تصویب را تا بر اساس آن تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور برای بیرون کشیدن نیروهای نظامی از سوریه و افغانستان به چالش کشیده شود.

این رای گیری قانونی در واقع نوعی هشدار در خصوص خروج شتاب زده نظامیان آمریکایی از دو کشور جنگ زده سوریه و افغانستان در خاورمیانه است که اختلاف و نارضایتی بر سر این استراتژی را در میان جمهوری خواهان نیز برانگیخته است.

اصلاحیه به تصویب رسیده در سنای آمریکا از نگاه دیگر مغایر با اظهارات دونالد ترامپ مبنی بر پایان یافتن ماموریت ارتش پس از شکست کامل داعش در سوریه و افغانستان است.

در این سند با استناد به دیدگاه حاکم بر مجلس سنا آمده است که ایالات متحده آمریکا همچنان با تهدیدهای فزاینده از سوی گروه های تروریستی عمل کننده در سوریه و افغانستان روبرو است و عقب نشینی شتاب زده نیروهای آمریکایی می تواند امنیت ملی کشور و نیز پیشرفت های به دست آمده در مبارزه با این نیروها در کشورهای یاد شده را با مخاطرات جدی همراه کند.

بند اصلاحی در باره خروج نظامیان آمریکایی از سوریه و افغانستان در نهایت با ۷۰ رای موافق در برابر ۲۶ رای مخالف به تصویب رسید و قرار است به زودی به قانونی جامع در خصوص امنیت خاورمیانه الحاق شود.

تصویب این اصلاحیه در سنا از آن جهت قابل توجه به نظر می رسد که جمهوری خواهان با اشغال ۵۳ کرسی از ۱۰۰ کرسی موجود، اکثریت مجلس سنا را در اختیار دارند. بر اساس گزارش رسانه های آمریکا تنها سه تن از نمایندگان جمهوری خواه به اصلاحیه به تصویب رسیده در مجلس سنا رای مخالف داده اند.

جالب تر از این نکته باید به نحوه ارائه و رای گیری سند یاد شده در سنا اشاره کرد. این سند در حالی از سوی میچ مک کانل، رئیس اکثریت جمهوری خواه سنا برای رای گیری پیشنهاد شده بود که وی همواره از نقد علنی و آشکار سیاست های دونالد ترامپ به شدت پرهیز می کرد.

رهبر جمهوری خواهان سنا اما اینبار به صورتی کاملا آشکار در مخالفت با دیدگاه رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد که گروه موسوم به خلافت اسلامی، داعش و نیز القاعده هنوز به طور کامل شکست نخورده اند.

تصمیم غیرمنتظره برای خروج دوهزار نظامی آمریکایی از سوریه ماه دسامبر گذشته از سوی دونالد ترامپ اعلام شد. وی برای توجیه این تصمیم از شکست کامل داعش در سوریه خبر داده و اعلام کرده بود که با توجه به این مسئله ماموریت نیروهای آمریکایی در این کشور رو به پایان است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حاصل گفتگوهای صلح با طالبان در مسکو چه شد؟

سیاست خارجی دونالد ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

محاکمه تاریخی رئیس جمهوری سابق؛ دادستان پرونده: ‌ترامپ دست به توطئه‌چینی مجرمانه زده است