دی‌کاپریو از کنشگران بازداشت شده محیط زیست در ایران حمایت کرد

دی‌کاپریو از کنشگران بازداشت شده محیط زیست در ایران حمایت کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

لئوناردو دی‌کاپریو بازیگر شناخته شده سینمای آمریکا در تويتر خود از هشت بازداشتی محیط زیستی در ایران حمایت کرد. دادگاه این فعالان محیط زیستی چند روز پیش در آستانه یک سالگی بازداشت موقت آنها برگزار شد.

آگهی

لئوناردو دی‌کاپریو بازیگر شناخته شده سینمای آمریکا در تويتر خود از هشت فعال بازداشت شده محیط زیست در ایران حمایت کرد. دادگاه این فعالان محیط زیستی چند روز پیش در آستانه یک سالگی بازداشت موقت آنها برگزار شد.

دی‌کاپریو در حساب رسمی تویتر خود نوشت: «حافظان و کنشگران محیط زیست در سراسر جهان پیوسته غیرعادلانه بازداشت می‌شوند. ما باید در کنار آنهایی بایستیم که برای محافظت از آینده سیاره‌ ما و ساکنان آن، جانشان را به خطر می‌اندازند.»

او همچنین در تویتر یک کارزار آنلاین را معرفی کرده که افراد می‌توانند با ثبت نام در‌آن صدای اعتراض‌شان را به بازداشت این فعالان محیط زیست در ایران مطرح کنند.

رامین سیدامامی، فرزند کاووس سیدامامی نیز در پای مطلب دی‌کاپریو از او تشکر کرده و نوشته: «ممنون، ما به صداهای زیادی در جهان نیاز داریم تا از جانب ما برای این فعالان محیط زیستی خیلی رسا حرف بزنند. پدر من یکی از همین بازداشتی‌های محیط زیست بود که یک سال پیش در زندان فوت کرد. مادرم نیز پس از آن در ایران گروگان گرفته شده است. لطفا صدای ما باشید.»

درخواست خانواده سیدامامی برای پاسخگویی در صداوسیما

اشاره رامین سیدامامی به امکان عدم خروج مادرش از ایران است. هنگام خروج خانواده کاووس سیدامامی از ایران به مریم ممبینی، همسر کاووس سیدامامی اجازه خروج از ایران داده نشد. به همین دلیل دو پسر سیدامامی ایران را بدون مادرشان ترک کردند. خانواده سیدامامی به تازگی از صداوسیمای جمهوری اسلامی خواسته‌اند به آنها فرصتی داده شود تا بتوانند به برخی اتهام‌ها و مسائل مطرح شده علیه آنها علنا پاسخ بدهند.

مرگ سیدامامی و پیچیده‌شدن پرونده

تعدادی از فعالان محیط زیستی در ایران حدود یک سال پیش بازداشت شدند. طاهر قدیریان، هومن جوکار، سام رجبی، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان، عبدالرضا کوهپایه و مراد طاهباز، هشت فعال محیط زیستی هستند که بیش از یک سال پیش به همراه کاووس سید امامی بازداشت شدند. اتهام آنان «جاسوسی»، «افساد فی‌الارض» و «افشای اطلاعات سایت‌های نظامی» اعلام شده بود.

کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و فعال محیط زیست یکی از این افراد بود که در زندان جان خود را از دست داد. قوه قضائیه دلیل درگذشت وی را «خودکشی» اعلام کرد اما خانواده، همکاران و دوستان او این ادعا را تکذیب کرده‌اند.

فوت کاووس سیدامامی در زندان موجب شد تا این پرونده ابعاد پیچیده‌ای پیدا کند. به تازگی دادگاه فعالان محیط زیست در دادگاه برگزار شده است. آنها نتوانستند از وکیل انتخابی در دادگاه برخوردار بوده و با گذشت بیش از یک سال از بازداشت موقت تنها حق داشتند از وکلای انتخابی قوه قضاییه بهره‌مند شوند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

لئوناردو دی‌کاپریو برای حفاظت از گوریل‌های آفریقا دست به جیب می‌شود

دادستانی خبر شکنجه و تهدید جنسی نیلوفر بیانی را «اتهام‌افکنی» خواند

بادکنک، نی و لیوان پلاستیکی قاتل بزرگ پرنده‌های دریایی