جبل الطارق؛ کابوس دیگر دولت بریتانیا در پی برکسیت

جبل الطارق؛ کابوس دیگر دولت بریتانیا در پی برکسیت
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تنگه جبل الطارق، جنوبی ترین شهر اسپانیا که مالکیت آن با بریتانیا است، یکی دیگر از نگرانی های دولت محافظه کار بریتانیا در پی نهایی شدن برکسیت است.

آگهی

جبل الطارق، منطقه تحت امر و کنترل بریتانیا با نهایی شدن برکسیت، جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا، تبدیل به یکی از کابوس های دولت محافظه کار، اسپانیا و هم چنین شهروندان این تنگه شده است. از دست دادن جبل الطارق، هم چون جدایی کامل جمهوری ایرلند از بریتانیایی کبیر، کابوس سیاستمداران و وطن پرستانی است که با ایده بریتانیایی کبیر زندگی کرده اند.

جبل الطارق، شهری است در جنوبی ترین نقطه اسپانیا که پیشتر مستعمره و امروز هم چنان بخشی از «خاک فرادریایی بریتانیا» محسوب می شود. اهمیت این شهر بی شک تنگه جبل الطارق است.

تنگه ای که دریای مدیترانه را به اقیانوس اطلس متصل می کند. جبل الطارق ۳۳۰۰۰ نفر جمعیت دارد و اصرار بریتانیای کبیر بر این است که جبل الطارق مستعمره نامیده نشده و به عنوان بخشی از خاک فرادریایی بریتانیا به حساب بیاید.

هرچند که تا سال ۱۹۸۰ شهروندان تنگه جبل الطارق شهرت «ساکنان مستعمره بریتانیا» را داشتند. اما از آن دهه هشتاد میلادی به این سو آنها شهروندان بریتانیایی شده اند.

سفیر بریتانیا در اتحادیه اروپا می گوید جبل الطارق مستعمره نیست و بخش مهمی از خانواده «بریتانیای کبیر» است. این در حالی است که شهروندان این تنگه در سال ۲۰۱۶ برخلاف شهروندان بریتانیایی با رای اکثریت مطلق به ماندن در اتحادیه اروپا رای دادند. برای آنها مهم ترین معبر تجاری، کشور اسپانیا به عنوان یکی از مهم ترین اعضای اتحادیه اروپا است و در همه پرسی ماندن و یا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا شهروندان جبل الطارق خواستار باقی ماندن در اتحادیه اروپا شده بودند.

یکی از شهروندان جبل الطارق در مصاحبه با خبرگزاری رویترز می گوید: «نوع بیان نام و موقعیت ما مهم نیست مهم آن است که ما همچنان برای بریتانیا مستعمره هستیم که با آنها ارتباط داریم اما از سوی آنها اداره نمی شویم.»

دولت اسپانیا نیز یا نهایی شدن برکسیت، نگران سرنوشت تنگه جبل‌الطارق است. منطقه‌ای که حدود نیمی از تجارت جهان از طریق آن صورت می‌گیرد. اسپانیا هیچگاه مالکیت بریتانیا بر جبل الطارق را به رسمیت نشناخته است.

به کانال تلگرام یورونیوز بپیوندید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برکسیت؛ اهمیت بحث ۱۴ فوریه پارلمان بریتانیا در چیست؟

مذاکرات پسا برکسیت بریتانیا و کانادا به‌دلیل اختلاف بر سر گوشت گاو و پنیر شکست خورد

طلاق بریتانیا از اتحادیه اروپا چقدر برای لندن آب می‌خورد؟ خان از هزینه‌های برکسیت گفت