بنی‌صدر: نیازی به انقلاب نیست، نظام ایران بسیار شکننده است

عکس از رویترز
عکس از رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

بنی‌صدر در گفت‌وگو با رویترز گفته «وقتی خمینی در فرانسه بود بسیار امیدوار بودیم و به نظر می‌رسید خمینی به اصول آزادی باور داشته باشد اما سخن خمینی وقتی به ایران رسید تغییر کرد.»

آگهی

خبرگزاری رویترز با حسن بنی‌صدر، نخستین رییس جمهوری ایران بعد از انقلاب ۵۷ گفت‌وگو کرده است.

او که حالا ۸۵ سال دارد از همان ۱۹۸۱ و برکناری از قدرت به فرانسه آمده و در خانه‌اش در ورسای جایی دورتر از پاریس زندگی می‌کند. بنی‌صدر در این‌گفت‌وگو تاکید کرده که خمینی پس از به قدرت رسیدن در سال ۵۷ در ایران به اصول انقلاب ایران «خیانت» کرده است. با این حال او که سال‌ها زندگی‌اش را در تبعید در فرانسه گذرانده تاکید دارد «ایران به انقلاب تازه نیاز ندارد. انقلاب برای برطرف کردن چالش‌ها و مشکلات است. پیش از آن ما می‌توانیم روابطی را مدیریت کنیم که در آن توسعه حقوق [بشر] ممکن باشد. همین.»

بنی‌صدر با وجود سال‌ها زندگی در تبعید می‌گوید از این که بخشی از این انقلاب بوده پیشیمان نیست.

ترامپ دست از تحریم ایران بردارد

بنی‌صدر معتقد است تلاش‌های دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا برای تحت تاثیر قرار دادن ایران با تحریم‌های اقتصادی زندگی مردم عادی را دچار مشکل کرده است. او همچنین گفته «اگر ترامپ دست از سر ایران بردارد شما خواهید دید که خود نظام بیش از آنکه تصور کنید شکننده است. ما به انقلاب تازه‌ای دیگر نیاز نداریم.»

او در این گفت‌وگو همچنین تاکید کرده که «وقتی خمینی در فرانسه بود بسیار امیدوار بودیم و به نظر می‌رسید خمینی به اصول آزادی باور داشته باشد اما سخن خمینی وقتی به ایران رسید تغییر کرد.»

رویای داشتن رهبر دینی پایبند به اصول آزادی

بنی صدر همچنین افزود: «وقتی خمینی در فرانسه بود همه چیزهایی که را به او گفته‌ بودیم بی‌هیچ تردیدی و البته با گشاد‌ه‌رویی و لبخند پذیرفته بود. ما خیلی مطمئن بودیم که یک رهبر مذهبی حالا خودش را به تمامی اصول پایبند می‌داند و این برای نخستین بار در تاریخ ما اتفاق می‌افتاد.»

مراسم تحلیف ریاست جمهوری ابوالحسن بنی‌صدر

به گفته او «وقتی خمینی در فرانسه بود خیلی طرفدار آزادی بود. آن موقع مجله "نوول ابسرواتور" در فرانسه او را "آیت‌الله آزادیخواه" نامیده بود. او خیلی نگران بود که جنبش به اهدافش نرسد و مجبور باشد در فرانسه بماند.»

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

خمینی در پاریس گفته بود زنان حق انتخاب دارند

بنی‌صدر همچنین افزود: «در ایران بود که تغییرات حادث شد، با پایین رفتن از پله‌های هواپیما، همان موقع که کار روشنفکران به پایان رسیده بود و وقتی روحانیون او [خمینی] را دوره کردند و سرنوشت جدیدی برای او رقم زدند، همان دیکتاتوری که امروز می‌بنیم.»

او در ادامه روایتی از دیدارش با آیت‌الله خمینی در قم را چنین روایت می کند: «برای دیدار خمینی به قم رفتم و به او گفتم شما در فرانسه گفته بودید که زنان در انتخاب حجاب و پوشش آزاد هستند، اینک حجاب بگذارند یا نه؟ او هم به آسودگی پاسخ داد بله. البته شنیدن این حرف تلخ بود. خمینی گفت که من چیزهایی در فرانسه گفتم که مناسب بود اما بنا نیست به همه آنچه در فرانسه گفته‌ام متعهد بمانم. اگر حس کنم چیزی لازم بود مخالف آن را خواهم گفت. شنیدن این حرف‌ها برای من خیلی تلخ بود.»

تلاش بنی‌صدر برای حضور خمینی در فرانسه

ابوالحسن بنی‌صدر از سال ۱۹۸۱ از کرسی ریاست جمهوری در ایران کنار گذاشته شد. او به یاد می‌آورد که ۴۰ سال پیش چطور در فرانسه قانع شده بود که یک رهبر مذهبی می‌تواند پس از شاه مسیر را برای ایجاد دموکراسی و حقوق بشر هموار کند.

بنی‌صدر فرزند یکی از روحانیون شیعه و دانشجوی اقتصاد در فرانسه بود. پدر او از دوستان آیت‌الله خمینی بود. او بعد از آن که آیت‌الله مدتی را در عراق و ترکیه سپری کرده بود، به عنوان یکی از نزدیک‌ترین همراهان خمینی امکان انتقالش به فرانسه را فراهم آورد.

رویترز
تهرانرویترز

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مروری بر سیاست خارجی ایران از ۶۸ تا ۸۴؛ از تنش‌زدایی تا تعامل سازنده

خبرنگار سوئیسی: احمدی‌نژاد گفت اگر ایران بودی احتمالا بالای دار بودی

نویسنده زن ایرانی‌تبار: اسلام‌گرایان در چشمان ما نگاه می‌کنند و می‌گویند از آزادی‌ ما خوششان نمی‌آید