گزارشگران بدون مرز از دستیابی به سندی از سرکوب قضایی روزنامه‌نگاران در ایران خبر داد

گزارش گزارشگران بدون مرز از یک سند سرکوب قضایی روزنامه‌نگاران در ایران
گزارش گزارشگران بدون مرز از یک سند سرکوب قضایی روزنامه‌نگاران در ایران Copyright وبسایت گزارشگران بدون مرز
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گفته گزارشگران بدون مرز سند محرمانه‌ای که برای تهیه گزارش آنها استفاده شده شامل یک میلیون و ۷۰۰ هزار مدخل نام افراد حاوی مشخصات فردی و جزئیات پرونده قضایی آنان است.

آگهی

گزارشگران بدون مرز اعلام کرد به سندی رایانه‌ای دست یافته که مطابق اطلاعات موجود در آن بین سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۸۸ مقام‌های قضایی ایران حدود ۸۶۰ روزنامه‌نگار را زندانی یا اعدام کرده‌اند.

گزارشگران بدون مرز روز پنج‌شنبه ۱۸ بهمن اعلام کرد بر اساس فهرستی که از منابع رسمی قضایی در تهران به بیرون درز کرده، «تمام بازداشت‌ها، حبس‌ها و اعدام‌ها» در این بازه زمانی در ۳۰ ساله ذکر شده است. این نهاد مدافع آزادی بیان می‌گوید تقریبا تمامی این افراد با برخوردهای قهری قضایی و امنیتی روبرو شده و دست کم چهار نفر از آنها اعدام شده‌اند. سیاهه اعدامیان شامل علی‌اصغر امیرانی، سعید سلطانپور، رحمان هاتفی و سیمون فرزامی است.

گزارشگران بدون مرز گفته است که اصالت و سندیت این اطلاعات در کمیته‌ای متشکل از چند کنشگر حقوق بشر و آزادی مطبوعات از جمله شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۰۳ تأیید شده است.

بیشتر بخوانید:

به گفته گزارشگران بدون مرز سند محرمانه‌ای که برای تهیه گزارش آنها استفاده شده شامل یک میلیون و ۷۰۰ هزار مدخل نام افراد حاوی مشخصات فردی و جزئیات پرونده قضایی آنان است. بسیاری از این پرونده‌ها به طور رسمی و عمومی از سوی مقام‌های ایران اعلام نشده بودند.

همچنین بر اساس این گزارش در دهه‌های اخیر دست کم ۶۲ هزار زندانی سیاسی و عقیدتی در ایران وجود داشته که بیش از ۶ هزار نفر از آنان از بازداشتی‌های اعتراضات ۸۸ هستند.

به نوشته بیانیه‌نویسان سازمان گزارشگران بدون مرز، رژیم ایران مدعی است که «هیچ روزنامه‌نگار و به شکل کلی هیچ زندانی عقیدتی یا سیاسی در زندان‌هایش وجود ندارد.»

ایرج مصداقی، منیره برادران و رضا معینی از دیگر اعضای کمیته بررسی سند گزارشگران بدون مرز هستند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

درخواست فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران از رومانی: قاضی منصوری را به ایران برنگردانید

زندانی سیاسی و کوچ اجباری؛ دورنمای شخصی یا داوری غیراخلاقی؟

دو خبرنگار زن که درباره جان باختن مهسا امینی گزارش نوشتند بعد از ۴۰۰ روز زندان آزاد شدند