ادعای «کودتا» درون تشکیلات داعش؛ ابوبکر بغدادی جان سالم به‌ در برد

ادعای «کودتا» درون تشکیلات داعش؛ ابوبکر بغدادی جان سالم به‌ در برد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پیش از این شایعاتی از ناآرامی‌ها در داخل تشکیلات داعش شنیده شده بود اما تا کودتای ۱۰ ژانویه گمان نمی‌رفت که اختلافات داخلی، جان رهبر این گروه ستیزه‌جو را نیز تهدید کند.

آگهی

ابوبکر بغدادی، رهبر داعش توانسته است از کودتایی که عاملان آن سربازان خودش بودند، جان سالم به در برد و در بیابانهای شرق سوریه پنهان شود.

بنا بر اعلام روزنامه بریتانیایی گاردین به نقل از مقامات اطلاعاتی، این کودتا ماه گذشته در مخفیگاه ابوبکر بغدادی در نزدیکی مرز عراق روی داده؛ یعنی جایی که آخرین دژ نیروهای داعش در سوریه محسوب می‌شود.

کودتا دهم ژانویه (۲۰ دی) در روستایی نزدیک شهر «هجین» در نزدیکی رود فرات انجام شده است و عاملان آن، شماری از نیروهای خارجیِ پیوسته به داعش و جزو مورد اعتمادترین افراد این گروه تروریستی بودند.

به گفتۀ نیروهای اطلاعاتی، در جریان این کودتا میان ستیزه‌جویان خارجی و محافظان ابوبکر بغدادی درگیری روی داده و دو نفر نیز کشته شده‌اند.

در پی این کودتا داعش برای سر ابومعاذ الجزایری، از جنگجویان خارجی و قدیمی داعش جایزه تعیین کرد. اگرچه داعش بطور مستقیم ابومعاذ الجزایری را متهم به انجام این کودتا نکرده اما تعیین جایزه برای سر یکی از اعضای ارشد این گروه، کاری غیرمعمول است و مقامات اطلاعاتی بر این باورند که او طراح اصلی این حمله بوده است.

مقامات عراق و همتایان آنها در بریتانیا و ایالات متحده آمریکا مطمئن هستند که ابوبکر بغدادی به‌تازگی مدتی را در آخرین پایگاه باقیماندۀ این گروه در شرق سوریه سپری کرده است. در این منطقه حدود ۵۰۰ نفر از بازمانده‌های این گروه همچنین شماری از رهبران ارشد داعش و جنگجویان خارجیِ فراری از عراق و دیگر بخش‌های سوریه دیده می‌شوند که پس از دو سال جنگ و شکست پیاپی و برجای گذاشتن تلفاتی وسیع به این منطقه پناه آورده‌اند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

ابوبکر بغدادی در سال ۲۰۱۴ میلادی در مسجد النوری موصل خود را خلیفه خواند و چهار سال پیش نیز در جریان یکی از حملات هوایی زخمی شد.

پیش از این شایعاتی از ناآرامی‌ها در داخل تشکیلات داعش شنیده شده بود اما تا کودتای ۱۰ ژانویه گمان نمی‌رفت که اختلافات داخلی، جان رهبر این گروه ستیزه‌جو را نیز تهدید کند. به گفتۀ مقامات اطلاعاتی، آنهایی که هم اکنون در اطراف ابوبکر بغدادی مانده‌اند نیز افرادی بشدت ایدئولوژیک هستند که از وفاداری‌شان به‌تدریج در پی سالها جنگ و درگیری کاسته شده است.

در سه هفتۀ گذشته بسیاری ازستیزه‌جویان داعش به همراه خانواده‌هایشان از مناطق تحت کنترل این گروه فرار و خود را به نیروهای کرد مستقر در نزدیکی دیرالزور تسلیم کرده‌اند؛ با این وجود برآوردها حاکی از آن است که باقیماندۀ نیروها در دژ داعش همچنان سلاح و نیروی کافی برای مقاومت و زنده ماندن حداقل برای یک ماه دیگر دارند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ابوبکر البغدادی رهبر داعش کشته شد؛ او که بود و چه بر سر میراثش می‌آید؟

بازگشت داعش به عراق این‌بار با «نبردهای چریکی»

تظاهرات مخالفان اسد در سیزدهمین سالگرد قیام؛ چهار کشور غربی: جنگ در سوریه تمام نشده است