تلاش اسرائیل برای مقابله با گسترش موج بایکوت این کشور در آمریکا

تلاش اسرائیل برای مقابله با گسترش موج بایکوت این کشور در آمریکا
نگارش از نیما قدکپور
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی که کارزار تحریم و بایکوت دولت اسرائیل در آمریکا بصورت جدی توسط گروه ها و هنرمندان دنبال می شود لابی های اسرائیل سعی در مقابله با این موج تازه تحریم ها را دارند.

آگهی

سنای ایالات متحده طرحی را در دست بررسی قرارداد که طی آن اعمال مجازات علیه شرکت های آمریکایی تحریم کننده اسرائیل را آسان می‌کند. با وجود فشار لابی های یهودی و حامی اسراییل در آمریکا اما هم چنان موضوع بایکوت اسرائیل در پی کمپین «بی دی اس» در حال گسترش است.

 کمپین «بی دی اس» یا «بایکوت، سلب، و تحریم» کارزاری است که هدفش را پایان دادن به «حمایت جهانی از آپارتاید اسرائیل و اسکان استثماری و استعماری» می داند. حامیان این تحریم معتقدند دولت اسرائیل با ادامه شهرک سازی های در سرزمین فلسطینیان حقوق اساسی این شهروندان را زیرسوال می برد. اغلب گروه ها و افرادی که خواهان تحریم اسرائیل هستند با مقایسه دولت بنیامین نتانیاهو و دولت آپارتاید در آفریقای جنوبی سعی در روشن کردن افکار عمومی دارند.

عمر برغوثی از بنیانگذاران کمپین بایکوت اسرائیل

عمر برغوثی یکی از بنیانگذاران کارزار تحریم اسرائیل است. این کارزار در سال ۲۰۰۵  به راه افتاد و در حالی که در اولین سالها در اروپا حمایت هایی زیادی از این کارزار انجام شد اما بدلیل نفوذ و قدرت لابی های اسرائیلی در آمریکا تنها در دهه دوم قرن بیست و یکم شاهد فراگیری این جنبش بوده ایم.

یکی از نمونه های اصلی جنبش بایکوت اسرائیل در تابستان اخیر و عدم شرکت برخی هنرمندان آمریکایی در یک فستیوال موسیقی الکترونیک آغاز شد.

لانا دل ری، یکی از مهم ترین مدعوین این فستیوال از شرکت در آن سرباز زد و در پی او بسیاری از هنرمندان دیگر از این کار حمایت کردند.

ماه گذشته هم ۵۰ هنرمند مشهور مقیم آمریکا و بریتانیا از جمله راجر واترز، یکی از بنیانگذاران گروه پینک فلوید، ویوین وست وود، طراح مشهور لباس و پیتر گابریل، آهنگساز خواستار تحریم رقابتهای یوروویژن امسال به میزبانی اسرائیل شدند. این هنرمندان خواهان برگزاری یوروویژن در جای دیگری به جز تل آویو شده اند.

راجر واترز یکی از مشهورترین هنرمندان غربی حامی تحریم اسرائیل در بیست سال اخیر بوده است.

در ماه نوامبر شرکت اینترنتی اجاره خانه، ایربی‌اندبی، اعلام کرد که ۲۰۰ خانه متعلق به اسرائیلی ها در شهرک های یهودی نشین کرانه باختری را به دلیل تجاوز و اشغال زمین های فلسطینی ها در این منطقه از فهرست خانه های اجاره ای خود خارج می کند. دولت خودگردان فلسطینی می گوید استقرار اجباری ۴۳۵ هزار شهروند اسرائیلی در کرانه باختری کاملا برخلاف پیمان ها و معاهدات بین المللی است. اکثر کشورهای جهان در این زمینه از دولت خودگردان فلسطین حمایت کرده اند.

ایربی‌اندبی آگهی اجاره خانه در سرزمین‌های اشغالی را نمی‌پذیرد

برخی از گروه های و جنبش های یهودی اسرائیلی پیشرو و مستقر در ایالات متحده و اسرائیل از این کارزار حمایت کرده اند و دولت بنیامین نتانیاهو را عامل تحریم های جهانی علیه خود می بینند و ادعا می کنند که اسرائیل نه آنگونه که افراطی ها و دولت عنوان می کند «بدلیل جنگ و تروریسم بلکه به دلیل سیاست های ضدفلسطینی و ظالمانه خود در حال نابودی است.»

همزمان مخالفان گسترش تحریم های اسرائیل در آمریکا بیش از پیش تلاش می کنند تا مقابل بایکوت های نمادین افراد حقیقی و حقوقی بایستند. به گفته آنها این کمپین تبلیغاتی دولت فلسطین است و دولت خودگردان فلسطینی با سوء استفاده از شهروندان عرب و محکوم کردن دولت نتانیاهو در عدم احترام به حقوق بشر، سعی می کند اسرائیل را در جهان بی مقدار و نامشروع جلوه دهد.

در حالی که جمهوری خواهان بطور جامع و یکپارچه از طرح اعمال مجازات علیه شرکت های آمریکایی تحریم کننده اسرائیل دفاع می کنند اما اختلاف شدیدی میان نمایندگان دموکرات وجود دارد. این طرح در آستانه گسترش بایکوت و تحریم اسرائیل از سوی برخی از شرکت های آمریکایی در سنا پیشنهاد می شود.

مارکو روبیو، نماینده جمهوریخواه و نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حامل اصلی این طرح است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

منابع بیشتر • NBC

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جانشین فرمانده سپاه: راهبرد ما محو اسرائیل از جغرافیای سیاسی جهان است

«ظاهراً روسیه به هنگام حمله اسرائیل به سوریه سامانه موشکی اس۳۰۰ را فعال نمی‌کند»

فیلمساز اسرائيلی برنده جایزهٔ برلیناله مدعی شد: «من و خانواده‌ام به مرگ تهدید شده‌ایم»