جشن نور شارجه؛ دنیایی شگفت که از آب سر بر می‌آورد

جشن نور شارجه؛ دنیایی شگفت که از آب سر بر می‌آورد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«تصمیم گرفتیم که صحنهٔ نمایش‌مان آب باشد. تلاش کردیم نمایشی از اساطیر را در فضای موجود اجرا کنیم.»

آگهی

نهمین جشن نور شارجه در ۱۷ نقطه مختلف این شهر برپا شده است. بیست نوع نمایش شامل اوهام بصری، نمایش روی دیوار بناها، آتش‌بازی و نوربازی با لیزر بیش از یک میلیون بازدیدکننده را جذب کرده است.

نمایش نور خیره‌کنندهٔ گروه فرانسوی ایوتوپی در محدوده‌ای ۲۰۰ متری روی آبهای ساحلی برگزار می‌شود.

برونو شِنِبلَن کارگردان این نمایش می‌گوید: «تصمیم گرفتیم که صحنهٔ نمایش‌مان آب باشد. تلاش کردیم نمایشی از اساطیر را در فضای موجود اجرا کنیم. از ما خواستند نوعی پیش‌پرده هم داشته باشیم،‌ که قبل از شروع آتش‌بازی بزرگ در آسمان ساحل اجرا بشود.»

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

در کنار این باله روی آب گروه اف (Group F) نیز آتش‌بازی دیگری دارد به نام «از خلال نور». این گروه با نورهای رقصانش تاکنون بناهای معروفی را در شب رنگ‌آمیزی کرده است از برج ایفل در پاریس تا برج خلیفه در دوبی.

کریستف برتونو، کارگردان این گروه می‌گوید: «خواستیم روی تصویر اژدها کار کنیم، اژدهایی که روی تالاب زیبای شارجه می‌گردد. بعد توانستیم رقص نور‌مان را با موسیقی هماهنگ طراحی کنیم، رقص‌نوری که، مثل همیشه، با رنگ‌های هر فرهنگ پیوند خورده است. گویی جهانی آمده است و اینجا در خلیج شارجه کم کم به ظهور می‌رسد.»

خالد جسیم المدفع، مدیر مرکز تجارت و گردشگری شارجه است. او هیجان را یکی از ارکان جشن نور شارجه می‌داند و درباره اهمیت این جشن می‌گوید: «جشن نمایش شارجه، زیبایی آن و حس هویت خودمان است،‌ یعنی جوهر زندگی این منطقه و امارات متحده عربی. اروپا فرهنگی متفاوت و بسیار غنی دارد اما با فرهنگ ما بسیار تفاوت دارد. نشاندن این دو در کنار هم و یافتن یک زبان مشترک در ابتدا راحت نبود و زمان برد اما نتیجه آن حالا تماشایی است.»

اما ادای دین به هنر محلی این منطقه نیز برای هنرمندان و نورپردازان مهم بوده است. رافائل مارتینز، طراح نور جوان که به این جشنواره دعوت شده می‌گوید: «مهم بود که به تأثیری که کشف اینجا بر من گذاشت ادای دین کنم. هنر اینجا هنر نقوش و خوشنویسی است که در کل بخشی از هنر اسلامی است و شارجه نوعی پایتخت فرهنگی است. بسیار مهم بود که بتوانم با نمایش بافت‌ها بر دیوارهٔ مساجد باشکوه اینجا به این هنر ادای احترام کنم.»

درختان نخل در بسیاری مناطق شهر به مدد نورپردازی زیبا در تاریکی شب می‌درخشند. جاشوا مونتیات، تکنیسین نور اجرای این پروژه می‌افزاید که خواسته‌ نخل‌هایی را که نماد برجسته امارات هستند با نور در شب روشن کند. بیش از ۹ هزار شاخه را با لامپهای ال.ای.دی نورپردازی شده، که حدود یک ماه زمان برده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

استقبال گرم دوبی از دختران خواننده کُره‌ای

جشنواره نور در دوبی برای نمایشگاه جهانی ۲۰۲۰