سازمان ملل: کمک‌های غذایی در بندر حدیده یمن در حال فاسد شدن است

درخواست فوری سازمان ملل برای دسترسی به ذخایر غذایی بندر حدیده
درخواست فوری سازمان ملل برای دسترسی به ذخایر غذایی بندر حدیده
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان ملل متحد هنوز نتوانسته شرایط لازم برای اجرای توافق آتش بس و توقف درگیری ها در بندر حدیده را که ماه سپتامبر در سوئد منعقد شده بود، فراهم کند.

آگهی

سازمان ملل متحد از طرف های درگیر در یمن خواست امکان دسترسی به انبوهی از غلات و حبوبات ذخیره شده در بندر حدیده واقع در غرب این کشور را برای ماموران امدادی و کمک رسانی این سازمان فراهم کنند.

این درخواست که به صورت هشدار گونه مطرح شده تاکید می کند که مواد غذایی انبار شده در مهمترین بندر واردات کالا در کشور یمن در معرض فاسد شدن و از بین رفتن است.

مارتین گریفیث، میانجی سازمان ملل متحد در مذاکرات صلح یمن و مارک لاوکوک، معاون دبیر کل امور بشر دوستانه این سازمان به صورت مشترک نسبت به عدم دسترسی به این مواد غذایی هشدار داده و تاکید کردند که میلیون ها غیرنظامی قحطی زده در یمن در انتظار آزاد شدن این محموله بزرگ غذایی هستند.

در بیانیه ای که از سوی این دو مسئول سازمان ملل متحد منتشر شده ضمن تاکید بر ضرورت و فوریت فراهم شدن امکان دسترسی به غلات و حبوبات انبار شده در بندر حدیده آمده است: «ذخایر غذایی انبار شده در این بندر می تواند بیش از سه میلیون نفر را در طول یکماه تغذیه کند، درحالی که دسترسی به این مواد غذایی از پنج ماه پیش تاکنون امکان پذیر نیست و این موضوع خطر فاسد شدن و از بین رفتن محموله غذایی را بیشتر می کند.»

سازمان ملل متحد در جریان ماموریت های بشر دوستانه پس از آغاز جنگ داخلی در یمن تلاش کرده است که بیش از دوازده میلیون نفر از ساکنان این کشور جنگ و قحطی زده را تحت پوشش کمک های غذایی خود قرار دهد.

مسئولان این سازمان تاکید کرده اند که هر دو طرف درگیر در جنگ داخلی یمن یعنی نیروهای دولتی و شورشیان حوثی مسئولیت دارند تا امکان دسترسی به ذخایر غذایی انبار شده در بندر حدیده را برای ماموران کمک های بشر دستانه فراهم کنند.

مارک لاوکوک، معاون دبیر کل امور بشر دوستانه سازمان ملل متحد هفتم فوریه از شبه نظامیان حوثی که کنترل یک جاده حیاتی در بندر حدیده را در دست دارند، خواسته بود برای دسترسی به انبار مواد غذایی ذخیره شده در این بندر که در منطقه تحت کنترل نیروهای دولتی واقع شده، مساعدت و همکاری کنند.

سازمان ملل متحد هنوز نتوانسته شرایط لازم برای اجرای توافق آتش بس و توقف درگیری ها در بندر حدیده را که ماه سپتامبر در سوئد منعقد شده بود، فراهم کند.

مناقشه یمن از سال ۲۰۱۵، زمان مداخله نظامی ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان تاکنون بیش از ۱۰ هزار کشته ۶۰ هزار مجروح برجای گذاشته و فجیع ترین بحران انسانی عصر حاضر در جهان را رقم زده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کمکهای اضطراری برنامه جهانی غذا برای ساکنان یمن

عیدروس الزبیدی مستقر در عدنِ یمن: عملیات زمینی علیه حوثی‌ها لازم است

حوثی‌ها برای «دومین بار» نفتکش حامل نفت روسیه را «به اشتباه» هدف قرار دادند