واکنش عکاس ایرانی به استفاده از عکسش در توییت ترامپ در گفتگو با یورونیوز

واکنش عکاس ایرانی به توییت ترامپ: ویزا نمی‌دهند، از عکسم استفاده می‌کنند
واکنش عکاس ایرانی به توییت ترامپ: ویزا نمی‌دهند، از عکسم استفاده می‌کنند Copyright شبکه‌های اجتماعی
Copyright شبکه‌های اجتماعی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«عکسی را که من در جریان اعتراض دانشجویان دانشگاه تهران گرفتم، ترامپ در توییت خودش کار کرده؛ در حالی که درخواست ویزای آمریکای من بر اساس قانون خودش تاکنون دو بار رد شده است.»

آگهی

عکاس ایرانی عکس معروفی که در جریان ناآرامی‌های دی ماه ۹۶ در ایران منتشر شد، به توییت ترامپ درباره چهل سالگی انقلاب ایران واکنش نشان داد.

یلدا معیری در گفتگوی تلفنی به یورونیوز گفت: «عکسی را که من در جریان اعتراض دانشجویان به وضعیت اقتصادی روز ۹ دی ۹۶ در دانشگاه تهران گرفتم، ترامپ در توییت خودش کار کرده؛ در حالی که درخواست ویزای آمریکای من بر اساس قانون خودش تاکنون دو بار رد شده است.»

اشاره معیری به توییت روز گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکاست که به زبان فارسی و به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ایران منتشر شد. در این توییت عکس معروف معیری چاپ شده که دختری را با دست برافراشته در میان دود و گاز اشک‌آور نشان می‌دهد. دونالد ترامپ در کنار این عکس نوشته است: «۴۰ سال فساد. ۴۰ سال سرکوب. ۴۰ سال ترور. رژیم ایران فقط موجب چهل_سال_شکست شده است. مردم ایران که مدت‌هاست در رنجند شایسته آینده روشن‌تری هستند.»

یلدا معیری که متخصص عکس گرفتن از صحنه‌های جنگ و درگیری است، با انتقاد از این پیام دونالد ترامپ به یورونیوز گفت: «من قبل از این که این توییت را ببینم، دیده بودم که مایک پمپئو (وزیر امور خارجه آمریکا) نیز عکس معروف مرا در ابعاد بزرگ در جریان دیدار با مخالفان رژیم ایران استفاده کرده بود. آن زمان هم می‌خواستم واکنشی نشان بدهم اما این کار را نکردم. اما الان که دیدم ترامپ این توییت را همرسان کرد، واکنش نشان دادم چون ما ایرانی‌ها این همه مشکلات اقتصادی امروز را به خاطر او داریم. این همه گرفتاری به خاطر وضعیت قیمت دلار که در زندگی مردم عادی واقعا تأثیر گذاشته، اثر تحریم‌های اوست.»

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

پدر و مادر این عکاس حرفه‌ای ایرانی در آمریکا زندگی می‌کنند، اما خود او به دلیل قانون ممنوعیت سفر اتباع کشورهای مسلمانان که دونالد ترامپ تصویب کرد، نتوانسته به آمریکا برود و با خانواده‌اش دیدار کند.

خانم معیری در این زمینه نیز گفت: «یک چیز دیگر هم داستان موسوم به "مسلم بن" هست که خیلی در زندگی من و خانواده‌ام تأثیر گذاشت. در واقع خیلی از خانواده‌ها را از هم جدا کرده و نمی‌گذارد که با هم ارتباط داشته باشند. درخواست من و برادرم برای ویزای آمریکا دو بار در سفارت آمریکا رد شد. با وجود این که ما طبق همین قانون چون خانواده درجه یک هستیم نباید این اتفاق برایمان می‌افتاد. الان ما نمی‌توانیم خانواده‌مان را ببینیم. ما همان بدنه جامعه و همان مردمی هستیم که الان توسط دولت آمریکا مورد فشار قرار گرفتیم.»

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار یورونیوز در مورد این که آیا قصد دارد در این زمینه شکایت کند، گفت هنوز در این زمینه مطمئن نیست. وی در این زمینه افزود: «نمی‌دانم. این که بشود از ترامپ شکایت کرد، به نظرم کمی خنده‌دار است. ولی شاید اگر می‌شد و مثلا قوانین و سیستم جوری بود که می‌توانستم این کار را بکنم، بله.»

بیشتر بخوانید:

یلدا معیری حدود ۲۰ سال است که به عکاسی خبری اشتغال دارد. او در بسیاری از کشورهای جهان عکس‌برداری خبری کرده و برای مثال در جنگ افغانستان، جنگ عراق، جنگ لبنان و جنگ گرجستان حضور داشته است. معیری همچنین عکاس بلایای طبیعی مثل سیل پاکستان، سونامی در اندونزی و قحطی سومالی بوده است.

عکسی که او در جریان اعتراض‌های دی ۹۶ گرفت در ابتدا بدون امضای او در شبکه‌های اجتماعی و حتی در رسانه‌های خارجی منتشر می‌شد. شش ماه بعد از آن رویداد، معیری از طرف انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران جایزه‌ اول موسوم به «نشان سال» را دریافت کرد که از جوایز مهم عکاسی در ایران به شمار می‌رود. او به یورونیوز گفته است که پس از دریافت جایزه روی صحنه رفته و به این ترتیب هویت آن عکس را فاش کرده است.

وی با این حال می‌گوید بعد از معرفی خودش به عنوان عکاس این عکس، از سوی مقام‌های رسمی ایران تحت هیچ گونه فشاری قرار نگرفته است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فایننشال‌تایمز: صادرات نفت ایران به بالاترین میزان در ۶ سال گذشته رسید

چرا آمریکا نمی‌تواند در پاسخ به حمله ایران به اسرائيل تحریم‌های نفتی علیه تهران را شدت بخشد؟

«صادرات نفت ایران در دوازده ماه گذشته به بیش از ۳۵ میلیارد دلار رسید»