آغاز دادگاه رهبران جدایی‌طلب کاتالونیا و دوپارگی افکار عمومی در اسپانیا

آغاز دادگاه رهبران جدایی‌طلب کاتالونیا و دوپارگی افکار عمومی در اسپانیا
آغاز دادگاه رهبران جدایی‌طلب کاتالونیا و دوپارگی افکار عمومی در اسپانیا Copyright رویترز
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این دادگاه مهم‌ترین و جنجالی‌ترین محاکمه قضایی از زمان استقرار دموکراسی در این کشور، یعنی از زمان مرگ دیکتاتور فرانکو در سال ۱۹۷۵ است.

آگهی

نخستین جلسه دادگاه جدایی‌طلبان کاتالونیا روز سه‌شنبه ۲۳ بهمن در مادرید، پایتخت اسپانیا آغاز شد.

۱۲ تن از رهبران جنبش جدایی‌طلب کاتالونیا روز سه‌شنبه ۲۳ بهمن روی نیمکت متهمان در دادگاه عالی در پایتخت، مادرید نشستند. اتهام مشترک همه آنها «شورش» است و نیمی از آنها به اختلاس از محل اموال عمومی نیز متهم شده‌اند. 

دولت اسپانیا می‌گوید که این افراد با برگزاری همه‌پرسی در روز ۹ مهر ۱۳۹۶ و در پی آن اعلام استقلال در روز جمعه ۵ آبان همان سال ممنوعیت مطلق استقلال‌طلبی را به شدت نقض کرده‌اند.

این دادگاه مهم‌ترین و جنجالی‌ترین محاکمه قضایی از زمان استقرار دموکراسی در این کشور، یعنی از زمان مرگ دیکتاتور فرانکو در سال ۱۹۷۵ است.

جریان دادگاه این متهمان در صفحه توییتر روزنامه ال‌پائیس اسپانیا به طور زنده پخش شد.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

متهمان و جزئیات اتهام‌ها

کارلس پوجدمون، رئیس پیشین دولت محلی کاتالونیا در این دادگاه محاکمه نشد زیرا او در بلژیک در تبعید به سر می‌برد و بر اساس قانون اسپانیا، کسی که متهم به جرمی سنگین باشد نباید غیابا محاکمه شود.

در این شرایط اوریول جونکراس ۴۹ ساله که معاون و دست راست پوجدمون در دولت بارسلون بود به عنوان متهم اصلی این پرونده در دادگاه حضور یافت. جونکراس که به همراه ۸ تن دیگر از متهمان از ۱۴ ماه پیش در زندان به سر برده، ممکن است به زندان تا ۲۵ سال محکوم شود.

کارمه فورکادل ۶۳ ساله، رئیس پیشین مجلس کاتالونیا نیز در کنار جونکراس در دادگاه حاضر شد. او همان کسی است که برای نخستین بار استقلال کاتالونیا را به طور رسمی اعلام کرد. سازمان‌های «ای‌ان‌سی» و «اومنیوم کولترال» نیز که در جریان جدایی‌طلبی بسیار تأثیرگذار بودند، از جمله هدف‌های اصلی دستگاه قضایی هستند. جوردی کوشارت ۴۳ ساله، رئیس پیشین این دو تشکیلات جدایی‌طلب و جوردی سانچز ۵۴ ساله معاون پیشین او هر دو از متهمان این پرونده هستند. این سه فرد احتمال دارد که به زندان تا ۱۷ سال محکوم شوند.

بیشتر بخوانید:

۵ وزیر دولت پیشین کاتالونیا نیز با خطر محکومیت حبس ۱۶ ساله در دادسرای اسپانیا روبرو هستند. یکی از این وزرا به نام جواکیم فورن که فرماندهی پلیس محلی کاتالونیا را بر عهده داشت به این دلیل متهم شده که اجازه داده تا همه‌پرسی استقلال در این ایالت برگزار شود.

بر اساس قانون، سه وزیر پیشین دیگر کابینه آقای پوجدمون نیز هر یک باید به ۷ سال زندان محکوم شوند.

همزمان با برگزاری نخستین جلسه دادگاه متهمان پرونده استقلال کاتالونیا، نخستین گروه از معترضان نیز با تجمع در برابر ساختمان محل دادگاه خواستار آزادی زندانیان سیاسی شدند.

اثبات دشوار اتهام‌ها

دیوان عالی اسپانیا در این پرونده برای اثبات اتهام‌هایی چون «شورش» و «خشونت» کار دشواری را پیش رو دارد. آیا واقعا در جریان اعلام استقلال کاتالونیا «خشونت» روی داده است؟ بر اساس قانون مدنی اسپانیا، «شورش» به معنی «قیام خشن و عمومی» است. اما متهمان استقلال‌طلب کاتالونیا به شدت به این اتهام اعتراض دارند.

دادگاه برای اثبات اتهام‌ها به «رویدادهای خشن» استناد می‌کند. به باور قضات، این اتفاق‌ها در جریان راهپیمایی ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ روی داده و «اعمال خشن و حمله به نیروهای پلیس» در روز برگزاری همه‌پرسی گزارش شده است. متهمان می‌گویند اگر تنها خشونتی که درآن زمان روی داده به دست پلیس و علیه جدایی‌طلبان بوده است. مدرک آنها برای اثبات این ادعا تصاویر «تکان‌دهنده» از خشونت پلیس است که نه تنها در اسپانیا، بلکه در تمام جهان همرسان و مشاهده شده است.

به هر روی، دو دستگی شدیدی در میان حقوقدانان اسپانیا در مورد این پرونده به وجود آمده است. این اختلاف، مقام‌های قضایی این کشور را وادار کرد تا اتهام رهبران جدایی‌طلبان را تغییر داده و این بار آنها را به «اغتشاش» متهم سازد. مجازات پیش‌بینی شده برای چنین اتهامی سبک‌تر است و متهمان حداکثر به ۱۲ سال زندان محکوم خواهند شد.

چه حق را به دستگاه قضایی اسپانیا بدهیم چه به متهمان جدایی‌طلب، یک چیز مشخص است و آن این که مسئله استقلال کاتالونیا همچنان موضوع داغی است و به واقع افکار عمومی اسپانیا را دوپاره کرده است. احتمالا این روند به این زودی‌ها هم پایان نخواهد یافت، زیرا دادگاه رهبران جدایی‌طلب نزدیک به سه ماه طول خواهد کشید.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رویترز
تظاهرات در بارسلون در اعتراض به محاکمه رهبران جدایی‌طلب کاتالونیارویترز
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روبیالس در پرونده بوسه اجباری با خطر محکومیت به دو سال و نیم زندان روبرو است

همه چیز درباره ویزای دورکاری در اسپانیا؛ چرا طرح دولت مادرید چندان با استقبال مواجه نشد؟

اعتراض کشاورزان اسپانیا؛ دولت به برخی از خواسته‌های آنها تن داد