ترامپ برای ساخت دیوار مرزی وضعیت اضطراری اعلام خواهد کرد

ترامپ برای ساخت دیوار مرزی وضعیت اضطراری اعلام خواهد کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«حتی جمهوری‌ خواهان هم با اعلام وضعیت اضطراری از سوی رییس‌جمهور موافق نیستند. اگر رییس‌جمهور بخواهد درباره آنچه ساخته ذهن خودش است، وضعیت اضطراری ملی اعلام کند آن حرف دیگری است.»

آگهی

کاخ سفید اعلام کرد که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا به منظور ساخت دیوار میان آمریکا و مکزیک به‌زودی وضعیت اضطراری اعلام می‌کند. همچنین قرار است آقای ترامپ همزمان با اعلام وضعیت اضطراری، طرح کنگره ایالات متحده برای ایمن‌سازی مرزها را نیز امضا کند.

قرار است طرح کنگره تا پایان روز جمعه نهایی شود. این طرح، بودجه‌ای را برای ایمن سازی مرزها اختصاص داده اما برای ساخت دیوار مورد نظر رئیس جمهوری آمریکا بودجه‌ای در نظر نگرفته است.

به این ترتیب آقای ترامپ در نظر دارد تا پس از تصویب طرح در کنگره، با اعلام وضعیت اضطراری بودجه‌ مورد نظر برای ساخت دیوار را تامین کند.

تلاش کنگره برای جلوگیری از تعطیلی دوباره دولت

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه در همین باره گفت: «رئیس جمهور ترامپ طرح بودجه دولت را امضا خواهد و همانطور که پیش‌تر نیز اعلام کرده اقدامات دیگری را نیز از جمله فرمان وضعیت اضطراری به اجرا خواهد گذاشت. هدف وی از این کار تامین امنیت و متوقف کردن بحران انسانی در مرزهاست. رییس‌جمهوری آمریکا بر ساخت دیوار، حفاظت از مرزها و ایمن سازی کشور بزرگ‌مان آمریکا تاکید کرده‌ است.»

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

توافق طیف‌های مختلف کنگره در مورد یک لایحه

بودجه ایمن‌سازی مرزها توسط رهبران گروه‌هایی از دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره آمریکا پشتیبانی شده است تا با این ابتکار از تعطیلی دوباره دولت ایالات متحده جلوگیری شود.

سناتور میچ مک‌ کانل، رهبر جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا اعلام کرد که آقای ترامپ این طرح را که نتایج مذاکرات دوجانبه در کنگره است امضا خواهد کرد. او افزود: «رئیس جمهور در عین حال وضعیت اضطراری را نیز اعلام می‌کند تا بتواند بودجه بیشتری برای ساخت دیوار میان آمریکا و مکزیک تامین کند.»

اعتراض نانسی پلوسی به ترامپ

همزمان با اعلام کاخ سفید نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا به شدت با تصمیم آقای ترامپ مخالفت کرد و گفت: «حتی جمهوری‌ خواهان نیز با اعلام وضعیت فوریت ملی از سوی رییس‌جمهور مخالفند. اگر رییس‌جمهور بخواهد درباره آنچه ساخته ذهن خودش است، وضعیت اضطراری ملی اعلام کند آن حرف دیگری است. اگر او واقعا می‌خواهد وضعیت اضطراری اعلام کند باید همین امروز برای استفاده خشونت‌آمیز و همه‌گیر اسلحه در آمریکا وضعیت اضطراری اعلام کند.»

یک سال پیش در چنین روزی ۱۷ آمریکایی به دنبال تیراندازی جان خود را از دست دادند. خانم پلوسی با اشاره به این رویداد تاکید دارد که اگر مساله‌ای در خور اهمیت برای صدور فرمان اضطراری در این کشور باشد مساله استفاده سلاح و مرگ و میر ناشی از آن بر ساخت دیوار در اولویت است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رای مجلس نمایندگان آمریکا به لغو فرمان وضعیت فوق العاده ترامپ

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت

بن‌بست مالی ترامپ برای پرداخت جریمه دادگاه؛ آیا اموال رئیس سابق کاخ سفید مصادره می‌شود؟