شکایت ۱۶ ایالت آمریکا علیه ترامپ به دلیل اعلام وضعیت اضطراری

شکایت ۱۶ ایالت آمریکا علیه ترامپ به دلیل اعلام وضعیت اضطراری
شکایت ۱۶ ایالت آمریکا علیه ترامپ به دلیل اعلام وضعیت اضطراری Copyright Reuters
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنا بر استدلال شاکیان، اعلام وضعیت اضطراری در شرایط کنونی دست کم با دو بند از قانون اساسی آمریکا منافات دارد.

آگهی

شانزده ایالت آمریکا علیه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور به خاطر اعلام «وضعیت اضطراری» به دادگاه شکایت کردند.

دونالد ترامپ که برای تأمین بودجه برای دیوار مرزی در جنوب کشور با کنگره اختلاف پیدا کرده بود، بالاخره روز ۲۶ بهمن «فوریت ملی» در کشور اعلام کرد.

شاکیان در گذشته نیز اعلام کرده بودند که قصد دارند چنین شکایتی را مطرح کنند، اما روز دوشنبه ۲۹ بهمن این شکایت بالاخره به طور رسمی در دادگاه فدرال کالیفرنیا ثبت شد.

استدلال نمایندگان این ایالت‌ها آن است که دونالد ترامپ با اعلام وضعیت اضطراری در کشور در واقع مفادی از قانون اساسی آمریکا را نقض کرده است. این شاکیان می‌گویند ترامپ با این تصمیم خود «کشور را در بحران قانون اساسی فرو برده است».

بیشتر بخوانید:

بنا بر استدلال شاکیان، اعلام وضعیت اضطراری در شرایط کنونی دست کم با دو بند از قانون اساسی آمریکا منافات دارد. در یکی از این دو بند برای اعلام چنین تصمیمی از سوی رئیس جمهوری رویه قضایی پیش‌بینی شده و مطابق بند دیگر تصمیم نهایی و قطعی در مورد سرمایه‌گذاری برای طرح‌های ملی بر عهده کنگره گذاشته شده است.

طرح احداث دیوار مرز جنوبی آمریکا با مکزیک برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی یکی از اصلی‌ترین شعارهای انتخاباتی دونالد ترامپ برای رسیدن به مقام ریاست‌جمهوری بود اما این طرح اکنون به دلیل مخالفت کنگره با تأمین بودجه آن به بن‌بست خورده است. ایالت‌های شاکی از ترامپ با استناد به گزارش‌های خود دولت فدرال آمریکا به ویژه گزارش‌های گمرک این کشور ورود مهاجران غیرقانونی به آمریکا می‌گویند از ۴۵ سال پیش تاکنون به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

الاکلنگ‌های صورتی جایگزین ایده دیوار میان مکزیک و آمریکا

دفاع ترامپ از ساخت دیوار مرزی: چرخ از دیوار هم قدیمی‌تر است

کمپین بایدن با حضور اوباما و کلینتون رکورد جمع آوری بیشترین کمک مالی انتخاباتی آمریکا را شکست