کنگره آمریکا درباره معامله هسته‌ای ترامپ با عربستان تحقیق می‌کند

کنگره آمریکا درباره معامله هسته‌ای ترامپ به عربستان تحقیق می‌کند
کنگره آمریکا درباره معامله هسته‌ای ترامپ به عربستان تحقیق می‌کند
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«این تشکیلات تجاری به لطف قراردادهای مربوط به ساخت و اجرای عملیاتی زیرساخت‌های هسته‌ای در عربستان میلیاردها دلار پول گرفته و در این چهارچوب مرتبا با رئیس جمهوری دونالد ترامپ و دفتر او در تماس بوده است.»

آگهی

مجلس نمایندگان آمریکا خبری مبنی بر کمک دونالد ترامپ به عربستان برای ساخت یک نیروگاه هسته‌ای را راستی‌آزمایی می‌کند.

کمیسیون پارلمانی کنگره آمریکا که مسئول انجام این تحقیق است روز سه‌شنبه ۳۰ بهمن اعلام کرد «چندین مورد هشدار» دریافت کرده که نشان می‌دهد رئیس جمهوری آمریکا در صدد فروش یک «فناوری هسته‌ای حساس» به عربستان سعودی است. این کمیسیون می‌گوید که اگر این خبر صحت داشته باشد، می‌تواند به پیگرد قضایی بینجامد.

بر اساس قانون ایالات متحده آمریکا، این کشور اجازه ندارد فناوری هسته‌ای را بدون دریافت تضمین برای استفاده صلح‌آمیز به یک کشور خارجی بفروشد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

الیجاه کامینگز، رئیس «کمیسیون کنترل اصلاحات» در مجلس آمریکا با استناد به همین قانون از کاخ سفید درخواست کرده تا مدارکی را در اختیار نمایندگان بگذارد. این مدارک در پیوند با دیداری است که دو ماه پس از به قدرت رسیدن ترامپ میان جراد کوشنر، داماد و مشاور رئیس جمهوری آمریکا با محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان انجام شد.

تحقیقات اولیه کمیسیون پارلمانی آمریکا نشان می‌دهد که پای شماری از «منافع تجاری خصوصی مهم» برای «اعمال فشار شدید» در میان بوده تا این این فناوری حساس انتقال یابد.

در گزارش اولیه این کمیسیون آمده است: «این تشکیلات تجاری به لطف قراردادهای مربوط به ساخت و اجرای عملیاتی زیرساخت‌های هسته‌ای در عربستان میلیاردها دلار پول گرفته و در این چهارچوب مرتبا با رئیس جمهوری دونالد ترامپ و دفتر او در تماس بوده است.»

بیشتر بخوانید:

کمیسیون تحقیقاتی مجلس نمایندگان که اکثریت اعضا آن را نمایندگان دموکرات تشکیل می‌دهند بیم آن دارند که عربستان سعودی از این فناوری آمریکایی برای ساخت سلاح هسته‌ای استفاده کنند.

به گفته کمیسیون عامل اصلی طرح ساخت نیروگاه هسته‌ای گروه «آی‌پی۳ اینترنشنال» است که یکی از زیرمجموعه‌های آن مایکل فلین را به عنوان مشاور خود استخدام کرده است. فلین که مدت کوتاهی مشاور امنیت ملی کاخ سفید بود، به دلیل «دروغ» گفتن درباره تماس‌هایش با روسیه مجبور به استعفا شد. او از سوی دستگاه قضایی مورد پیگرد قرار گرفت و هم‌اکنون پس از گذراندن جلسات دادگاه، منتظر صدور حکم است.

بر پایه منابع مورد استناد کمیسیون تحقیق، دونالد ترامپ از لحظه به قدرت رسیدن در جستجوی راهی برای به تصویب رساندن طرح ساخت نیروگاه به دست گروه آی‌پی۳ بوده است. اما به دلیل اختلاف منافع با فلین مشکل پیدا می‌کند. کمیسیون همچنین با ذکر اطلاعات و شواهدی از پایگاه اییترنتی «اکسیوس» می‌گوید با این حال تلاش آی‌پی۳ متوقف نشده و آقای ترامپ همین هفته پیش با نمایندگانی از این شرکت دیدار کرده است.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایلجا کامینگز، منتقد سرسخت ترامپ در ۶۸ سالگی درگذشت

سناتور دموکرات: ترامپ می‌خواهد به بهانه تهدید ایران به ریاض بمب بفروشد

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت