رقابت گوشت و سیگار در گرانی؛ ۴ توزیع‌کننده گوشت منجمد بازداشت شدند

رقابت گوشت و سیگار در گرانی؛ ۴ توزیع‌کننده گوشت منجمد بازداشت شدند
Copyright عکس از خبرگزاری مهر
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جهش ۹۲ درصدی قیمت انواع گوشت در بازار ایران پای این محصول غذایی را به پرونده‌های قضایی باز کرد.

آگهی

تازه ترین گزارش مرکز آمار ایران در خصوص نرخ تورم نشان می دهد که متوسط قیمت سبد کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری در ایران طی یکسال منتهی به بهمن ماه سال۱۳۹۷بیش از ۴۲ درصد افزایش یافته است.

در این مدت میانگین بهای اقلام خوراکی و آشامیدنی نزدیک به ۶۳ درصد افزایش یافته که در این میان قیمت انواع گوشت گوی سبقت را از سایرین ربوده‌اند. به طوری طی حدود یکسال گذشته، قیمت هر کیلوگرم انواع گوشت از جمله قرمز و سفید بیش از ۹۲ درصد صعود کرده است.

مرکز آمار ایران، کمترین افزایش قیمت اقلام خوراکی را نیز با ۲۸ درصد مربوط به نان و غلات اعلام کرده است.

همچنین در میان اقلام سبد مصرفی خانوارهای ایرانی، محصولات دخانیات همچون سیگار و تنباکو با ۱۶۳ درصد رشد قیمت بالاترین سطح گرانی را از آن خود کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:پارادوکس ۴۰ ساله اقتصاد ایران؛ از صف‌های طولانی گوشت تا افزایش امید به زندگی ایرانیان

در حال حاضر هر کیلوگرم گوشت مخلوط گوساله بیش از ۸۰ هزار تومان و هر کیلوگرم گوشت مخلوط گوسفند بالاتر از ۸۵ هزارتومان در بازار تهران به فروش می‌رسد.

همچنین بهای هر کیلوگرم مرغ به ۱۵ هزارتومان و هر کیلوگرم ماهی قزل آلا به نزدیکی ۳۰ هزارتومان رسیده است.

با وجود جهش بیش از ۲۰۰ درصدی نرخ دلار طی سال جاری خورشیدی، دولت ایران تلاش کرده تا با تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به واردات کالاهای اساسی از جمله گوشت مانع از بروز شوک قیمتی شود. با این وجود، رشد قاچاق دام و بهای خوراک دام و نیز قیمت‌گذاری تولیدکنندگان داخلی بر مبنای دلار ۱۳ هزارتومانی موجب شده تا متوسط بهای اقلام اساسی همچون گوشت طی یک سال گذشته بیش از ۹۰ درصد افزایش یابد.

البته منتقدان دولت معتقدند که واردات گوشت منجمد یارانه‌ای و توزیع آن که با تشکیل صف‌های طولانی همراه بوده، به دلیل ضعف نظارت دولت منجر به سوء استفاده برخی از عاملان آن شده و کارآیی لازم برای تنظیم بازار نداشته است.

در همین حال، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران روز شنبه اعلام کرد که در این رابطه دو نفر از ستاد تنظیم بازار استان تهران، و دو نفر از سایر دستگاه‌های مرتبط با تأمین و توزیع گوشت بازداشت شده و پرونده آنان در حال تکمیل تحقیقات است.

بیشتر بخوانید:یکه‌تازی تورم؛ اقلام خوراکی تهرانی‌ها ۸ ماهه ۵۲ درصد گران شد

معضل گرانی گوشت طی هفته‌های اخیر حجم گسترده‌ای از انتقادها را علیه دولت حسن روحانی برانگیخته است. به عنوان نمونه عزت الله ضرغامی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس اسبق سازمان صدا و سیما، با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود نوشت، از مرثیه توزیع سبد کالا در سال ۹۲ تا ارز زائران اربعین تا گوشت و پوشک، معلوم شد که دولت نه مولد خوبی است و نه موزع خوب.

همچنین عزیر اکبریان، نماینده شهر کرج در مجلس ایران به رادیو البرز گفته که با عبور بهای گوشت از ۱۰۰ هزارتومان توان خرید آن را از دست داده و حدود سه ماه است که گوشت نخریده است.

وریا غفوری، بازیکن تیم فوتبال استقلال تهران نیز پس از مسابقه این تیم با تیم پارس جنوبی جم به خبرنگاران گفت که از دیدن صف‌های خرید گوشت شرمنده می‌شود و از خبرنگاران خواست که مشکلات مردم را به تصویر بکشند.

در مقابل برخی سلبریتی‌های حامی دولت روحانی از جمله بهنوش بختیاری، هنرپیشه سینما و تلویزیون در برنامه ای تلویزیونی گران شدن گوشت را اتفاقی خوب تعبیر کرده و از مردم خواسته تا از این فرصت برای روی آوردن به گیاه‌خواری استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:حسین راغفر به یورونیوز: با دلار ۸ هزار تومان هم اقتصاد ایران ورشکسته خواهد شد

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کاهش مصرف گوشت در ایران؛ شکاف ۶۰ درصدی با میانگین جهانی

سانحه مر گبار برای یک هواپیمای باری حامل گوشت در حوالی کرج

افزایش دوباره نرخ ارز در ایران؛ دلار وارد کانال ۵۷ هزار تومان شد