مخالفت اتحادیه اروپا با محکومیت «قاطع» ایران در بیانیه نشست شرم‌الشیخ

نخستین نشست سران اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا
نخستین نشست سران اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا Copyright خبرگزاری فرانسه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نخست وزیر لوکزامبورگ: «اگر فکر می‌کنید ما ۲۴ ساعت همدیگر را در شرم‌الشیخ ملاقات می‌کنیم و پس از آن در جهان صلح برقرار و در منطقه، همه چیز تمام می‌شود، [احتمالا] به بابانوئل اعتقاد دارید.»

آگهی

اتحادیه اروپا برخلاف درخواست نمایندگان اتحادیه عرب حاضر به پذیریش عبارت‌های تند و تیز علیه ایران در بیانیه پایانی نشست شرم‌الشیخ نشدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از یک دیپلمات اروپایی، بسیاری از کشورهای عرب خواستار محکومیت ایران با عبارات قاطع از سوی نمایندگان اتحادیه اروپا در نخستین نشست میان اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا شده بودند.

علاوه بر ایران، مساله احترام به حقوق بشر و آزادی‌ها نیز یکی از موارد مورد اختلاف میان دو طرف گزارش شده است. ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا با پذیریش این موضوع گفت: «تفاوت‌های ما از جمله درباره احترام به حقوق بشر نباید مانع از دید مثبتمان به آینده شود.»

نمایندگان حدود ۴۰ کشور عضو اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا روزهای یک‌شنبه و دوشنبه نخستین نشست میان این دو سازمان بین‌المللی را «به منظور تقویت ثبات، رفاه و زندگی بهتر در هر دو منطقه» برگزار کردند. اختلاف میان اعراب و اسرائیل، جنگ بی‌پایان در لیبی، سوریه و یمن و همچنین نبرد با «تروریسم» و اسلام‌گرایان افراطی از مهم‌ترین محورهای این نشست دو روزه بود.

زاویه بتل، نخست وزیر لوکزامبورگ درباره دشواری‌های پیش روی این دو نهاد گفت: «اگر فکر می‌کنید ما ۲۴ ساعت همدیگر را در شرم‌الشیخ ملاقات می‌کنیم و پس از آن در جهان صلح برقرار و در منطقه، همه چیز تمام می‌شود، [احتمالا] به بابا نوئل اعتقاد دارید.»

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ابراز تاسف ریاض از قرارگرفتن عربستان در فهرست سیاه اتحادیه اروپا

جلسه اضطراری اتحادیه عرب دو روز پس از درگیری‌های غزه

بیانیه اتحادیه عرب: برجام نیازمند بازنگری است