کابوس فرانسه از گسترش اعتراضات در الجزایر

کابوس فرانسه از گسترش اعتراضات در الجزایر
نگارش از نیما قدکپور
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مهم ترین کابوس یک رئیس جمهور فرانسوی این است که بزرگترین مستعمره این کشور و مهم ترین شریک تجاری آن، الجزائر دچار شورش و بحران های داخلی شود.

آگهی

بی ثباتی الجزائر در پی شورش های ضددولتی اخیر در این کشور، کابوس فرانسه و رئیس جمهوری این کشور، امانوئل ماکرون است.

الجزائر، سیزدهمین کشور وسیع کره خاکی و دارای یکی از بزرگترین منابع گاز جهان است و مهم‌ترین شریک تجاری آفریقایی فرانسه به شمار می‌آید. الجزایر تا دهه شصت میلادی بزرگترین مستعمره فرانسه بود و از زمان استقلال تا امروز، تمامی روسای جمهوری فرانسه تلاش کرده‌اند تا نفوذ دوران استعمار در این کشور را حفظ کنند. امانوئل ماکرون نیز در این زمینه استثناء نیست.

در همین راستاست که فرانسه همچنان حامی قاطع عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهوری کنونی الجزائر که قدرت تکلم و راه رفتن خود را در ۸۲ سالگی از دست داده، مانده است.

**بیشتر بخوانید: **بوتفلیقه برای پنجمین بار پیاپی نامزد انتخابات ریاست جمهوری الجزایر شد

بوتفلیقه که از سال ۱۹۹۹ و پس از یک دهه عدم ثبات و کشتار و تنش های داخلی میان اسلام گرایان و نظامیان به قدرت رسیده است برای پنجمین بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده است و مخالفان او در سه روز گذشته خیابان‌های الجزائر، پایتخت و برخی از شهرهای بزرگ و حتی پاریس، پایتخت فرانسه را به صحنه اعتراض بدل کرده‌اند. دولت عبدالعزیر بوتفلیقه در چهار دوره هر چند متهم به ناکارآمدی و فساد دولتی شده اما دست کم موفق شده است کشوری که سال‌ها میزبان افراطی ترین اسلام گرایان و نظامیان بوده را تا حد زیادی به ثبات برساند.

مدارک افشا شده هفته نامه نوول ابزرواتور، چاپ فرانسه نشان می دهد که دستگاه‌های امنیتی فرانسه از سال ۲۰۱۴ به‌دلیل نگرانی از مرگ بوتفلیقه و بازگشت یک جنگ داخلی به رهبران فرانسه هشدارهای لازم را داده‌اند و خواستار اقدام‌های فوری در این کشور شده‌اند.

درگیری میان نیروهای امنیتی و معترضان در الجزیره

یکی از بزرگترین چالش‌هایی که در این مدارک به آنها اشاره شده است عدم حضور یک جانشین مطمئن برای بوتفلیقه و یا وجود یک نظام سلطنتی در این کشور است. اما دیگر نگرانی های رئیس جمهوری فرانسه از چه قراراست؟

الجزائرتامین کننده انرژی فرانسه

الجزائر یکی از اصلی ترین منابع تامین کننده انرژی فرانسه است. هرچند بخش عمده انرژی فرانسه از نیروگاه‌های هسته‌ای تامین می شود اما الجزائر بیشتر از ده درصد گاز وارداتی فرانسوی‌ها در سال را تامین می کند.

جوانان الجزائر و حافظه کوتاه تاریخی

نگرانی مهم دیگر مقامات فرانسوی از جمله رئیس جمهوری این کشور، جوان بودن جمعیت الجزائر است. نیمی از جمعیت ۴۲ میلیونی این کشور را جوانان تشکیل می دهند که جنگ‌های داخلی دهه هشتاد و نود میلادی در این کشور را تجربه نکرده‌اند و خواهان تغییرات گسترده و کاهش نفوذ فرانسه هستند.

واهمه از حضور میلیون ها فرانسوی- الجزائری در خاک فرانسه

عامل مهم دیگر نگرانی فرانسه، حضور میلیون‌ها مهاجر الجزائری ساکن این کشور است. الجزائری‌ها مانند ترک‌ها در آلمان، بیشترین تعداد خارجی های مقیم و دو ملیتی فرانسه را تشکیل می دهند. هر شورش و بی ثباتی در الجزائر می‌تواند جوانان فرانسوی-الجزائری را به خیابان‌ها بکشاند. این در حالیست که در سه ماه گذشته دولت امانوئل ماکرون با اعتراضات داخلی جلیقه زردها مواجه بوده است.

نگرانی از ترویج اسلام افراطی

هر بحرانی در الجزائر، همانند بحران های این کشور در اواخر دهه هشتاد میلادی، می تواند باعث رشد عقاید افراطی از جمله اسلام گرائی تندرو شود. فرانسوی‌ها که در پنج سال اخیر بارها از سوی «تروریست‌ها» تهدید شده‌اند و خیابان‌های پاریس و دیگر شهرهای این کشور شاهد کشته شدن شهروندان در حملات بوده است نمی خواهد دوباره با اوج گرفتن اندیشه‌های افراطی روبرو شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یک میلیون نفر در الجزایر خواستار کناره‌گیری بوتفلیقه از قدرت شدند

دهها هزار الجزایری خواستار کناره گیری بوتفلیقه از قدرت شدند

ورود کلمات جدید به زبان فرانسه در راستای برابری زن و مرد