ایران؛ ۱.۵ میلیارد یورو برای تقویت بنیه دفاعی‌ اختصاص یافت

ایران؛ ۱.۵ میلیارد یورو برای تقویت بنیه دفاعی‌ اختصاص یافت
Copyright رونمائی از موشک هویزه منبع عکس سایت وزارت دفاع ایران
Copyright رونمائی از موشک هویزه منبع عکس سایت وزارت دفاع ایران
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برخی نمایندگان مجلس بر این باورند که هدف از تشکیل صندوق توسعه ملی در نظر گرفتن سهم نسل آینده از ثروت‌های نفتی امروز ایران است

آگهی

نمایندگان مجلس ایران مصوب کردند تا سقف ۱.۵ میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای تقویت بنیه دفاعی اختصاص یابد.

صندوق توسعه ملی، پس از تجربه ناموفق حساب ذخیره ارزی، بر اساس ماده ۸۴ قانون برنامه پنجم توسعه با هدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و حفظ سهم نسل‌های آینده از منابع نفت و گاز و فراورده‌های نفتی در سال ۷۹ تاسیس شد. بر اساس قوانین موجود برداشت از حساب ذخیره ارزی برای تامین کسری ناشی از عواید غیرنفتی بودجه عمومی ممنوع است.

اختصاص بودجه تا سقف ۱۵۰ میلیون یورو برای سازمان صدا و سیما

نمایندگان مجلس در جلسه علنی بعد از ظهر روز یکشنبه مجلس بند الحاقی ۲ تبصره ۴ لایحه بودجه را به تصویب رساندند که براساس آن به دولت اجازه داده می‌شود مبلغ ۲ میلیارد و ۳۷۵ میلیون یورو از منابع ورودی سال ۹۸ صندوق توسعه را به صورت تسهیلات ارزی با تضمین دولت برداشت کرده و با رعایت شرایط به مصرف برساند.

در این میان دو محور توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد؛ یکی تقویت بنیه دفاعی در اجرای ماده ۱۰۶ قانون برنامه ششم تا سقف ۱.۵ میلیارد یورو و دیگری اختصاص بودجه تا سقف ۱۵۰ میلیون یورو برای سازمان صدا و سیما. اختصاص این بودجه با هدف برنامه‌های تولیدی، پویا نمایی، مستند، فیلم و سریال در نظر گرفته شده است.

ازدیگر محورها می‌توان به اختصاص ۱۵۰ میلیون یورو برای طرح‌های آبیاری تحت فشار و نوین تا آبخیزداری و آب خوان، ۱۰۰ میلیون یورو برای مقابله با اثرات مخرب ریزگردها و ۱۵۰ میلیون یورو برای طرح‌های آبرسانی روستایی و توسعه شبکه‌های آن اشاره کرد. ۵۰ میلیون یوروز نیز برای پایداری و ارتقای کیفی آب شرب شهرهای پرتنش اختصاص یافته است.

انتقاد نمایندگان و پاسخ رییس مجلس

پیش از تصویب این رای برخی نمایندگان بنا داشتند پیشنهادهایی برای تغییر این مبالغ ارایه کنند که علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ گفت: « براساس درخواست نمایندگان حدود ۱۵ مورد برداشت از صندوق توسعه را پیشنهاد دادیم که در نهایت برای ۱۰ مورد مذکور از آنها از مقام رهبری اذن گرفتیم و برای همین نمی‌توانیم این مبالغ را تغییر دهیم.»

محمود صادقی در حساب تویتری خود به تصمیم رییس مجلس انتقاد کرد و نوشت «مصرف مبلغ دو میلیارد و سیصد و هفتاد و پنج میلیون یورو از منابع ارزی صندوق توسعه ملی به شرح جدول زیر با یک کلیک تصویب شد! رییس به نمایندگان اجازه بحث نداد.»

او همچنین در تویتی دیگر هدف از ایجاد صندوق توسعه ملی را متذکر شد.

به گزارش سایت‌ جماران، بودجه ارتش ایران از ۱۱ هزار میلیارد تومان در سال ۹۷ به ۱۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه سال ۹۸ کاهش یافته که حدود ۸ درصد برآورد می‌شود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بودجه وزارت دفاع ایران نیز از شش هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کاهش یافته و تقریبا نصف شده است. با این حال بودجه سپاه پاسداران از ۲۰ هزار میلیارد تومان در لایحه دولت به بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته که افزایش ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد. بودجه ستاد کل نیروهای مسلح ایران نیز از حدود سه هزار میلیارد تومان به حدود ۵۰۰ میلیارد تومان کاهش یافته است.

بر اساس مطالعه شرکت چندملیتی «پرایس واتر هاوس کوپرز» بودجه اختصاص یافته برخی کشورهای منطقه در مسائل نظامی به این ترتیب است. کشورهای عمان با ۱۶.۷٪عربستان سعودی با ۱۰.۴۱٪ و سوریه با ۸.۴۹٪ در صدر این لیست قرار دارند. ایران در میان ۱۵ کشوری که اطلاعات آنان توسط این مرکز منتشر شده با ۳.۰۳٪ در رتبه ۱۲ قرار گرفته است. قطر با ۲.۰۵٪، ترکیه با ۱.۹۹٪ و مصر با ۱.۶۰٪ در انتهای این لیست قرار دارند. این اطلاعات دسامبر سال ۲۰۱۷ منتشر شده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پمپئو پشت درهای بسته با مدیران شرکت‌های نفتی درباره ایران گفتگو می‌کند

هزینه های نظامی جهان در سال ۲۰۱۷ به بالاترین میزان از زمان جنگ سرد رسید

انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در ایران آغاز شد