دولت ژاپن به رغم نتیجه همه‌پرسی طرح جابجایی پایگاه آمریکایی را اجرا می‌کند

دولت ژاپن به رغم نتیجه همه‌پرسی طرح جابجایی پایگاه آمریکایی را اجرا می‌کند
دولت ژاپن به رغم نتیجه همه‌پرسی طرح جابجایی پایگاه آمریکایی را اجرا می‌کند Copyright رویترز
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به دلیل اعتراض‌های مردم و مقام‌های محلی به همین جنایات بود که دولت‌های ژاپن و آمریکا تصمیم گرفتند پایگاه مذکور را به منطقه دیگری منتقل کنند، اما ساکنان منطقه خواستار برچیده شدن کامل پایگاه آمریکا بدون ساختن پایگاه جدید هستند

آگهی

دولت ژاپن اعلام کرد به رغم نتیجه همه‌پرسی اخیر در اوکیناوا، طرح خود برای انتقال پایگاه نظامی آمریکا در این مجمع‌الجزایر به محل جدید را عملی می‌کند.

روز یکشنبه ۵ بهمن مردم ناحیه اوکیناوا برای قبول یا رد طرح دولت مبنی بر ساخت یک پایگاه نظامی جدید و انتقال نظامیان آمریکا به آن شرکت کردند. حدود ۷۲ درصد از ساکنان اوکیناوا با این طرح مخالفت کرده و تنها ۱۹ درصد به آن رأی مثبت دادند.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن اعلام کرد طرح ساختن پایگاه جدید برای نظامیان آمریکایی در منطقه هنوکو در نزدیکی محل فعلی، بیش از بیست سال است که به تعویق افتاده و بیش از این نباید در اجرای آن درنگ کرد. بنا بر توافق ژاپن و آمریکا در سال ۱۹۹۶، قرار شد نظامیان ارتش آمریکا مستقر منطقه پرجمعیت اوکیناوا به محلی تقریبا خالی از سکنه منتقل شود.

بیشتر بخوانید:

دنی تاماکی، فرماندار اوکیناوا که از مخالفان سرسخت این پروژه است این تصمیم دولت را در منطقه خود به همه‌پرسی گذاشت. اما اکنون به رغم پیروزی مطلق هوادارن او در این نظرخواهی، دولت بار دیگر تسریع در اجرای طرح را متذکر شده است زیرا بر اساس قانون ژاپن همه‌پرسی اوکیناوا الزام‌آور نیست.

خبرنامه یورونیوز را هر روز در ایمیل خود دریافت کنید

اوکیناوا پس از جنگ جهانی دوم به اشغال آمریکا درآمد. این مجمع‌الجزایر که در هزار و ۵۰۰ کیلومتری جنوب غربی توکیو قرار دارد، در سال ۱۹۷۲ بار دیگر به قلمرو ژاپن بازگردانده شد اما شماری از نیروهای آمریکایی در پایگاهی در آنجا باقی ماندند.

این منطقه تنها یک درصد از کل خاک ژاپن را تشکیل می‌دهد اما به دلیل نزدیکی به تایوان برای آمریکا اهمیت راهبردی فراوانی دارد. امروز حدود نیمی از ۴۷ هزار سرباز آمریکایی مستقر در ژاپن در اوکیناوا حضور دارند. ساکنان این منطقه حاره‌ای ژاپن به شدت مخالف حضور نظامیان آمریکا هستند و بسیاری از جنایات در سال‌های اخیر از جمله چندین مورد تجاوز به زنان و دختران خردسال را به آنها نسبت می‌دهند. به دلیل اعتراض‌های مردم و مقام‌های محلی به همین جنایات بود که دولت‌های ژاپن و آمریکا تصمیم گرفتند پایگاه مذکور را به منطقه دیگری منتقل کنند، اما ساکنان منطقه خواستار برچیده شدن کامل پایگاه آمریکا بدون ساختن پایگاه جدید هستند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تظاهرات ضد آمریکایی در جزیره اوکیناوای ژاپن

مخالفت فرماندار اوکیناوا با انتقال پایگاه نظامی آمریکا

اعتراض به حضور نظامیان آمریکایی همزمان با بزرگداشت نبرد اوکیناوا