گمانه‌زنی‌ها در خصوص دلایل استعفای ظریف؛ از کودتای سپاه تا خروج از برجام

گمانه‌زنی‌ها در خصوص دلایل استعفای ظریف؛ از کودتای سپاه تا خروج از برجام
Copyright عکس از ای اف پی (AFP)
Copyright عکس از ای اف پی (AFP)
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

استعفای محمد جواد ظریف از سمت وزارت امور خارجه ایران بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت و گمانه زنی‌های متفاوتی را در خصوص دلایل کناره‌گیری او از ادامه حضور در دولت حسن روحانی برانگیخت.

آگهی

استعفای محمد جواد ظریف از سمت وزارت امور خارجه ایران بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت و گمانه زنی‌های متفاوتی را در خصوص دلایل کناره‌گیری او از ادامه حضور در دولت حسن روحانی برانگیخت.

محمد جواد ظریف که در پی کسب توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی در سال ۲۰۱۵ میلادی به یکی از تاثیرگذارترین و محبوب‌ترین وزرای کابینه اول و دوم حسن روحانی بدل شده بود، دوشنبه شب با انتشار پستی در اینستاگرام خود از سمت وزیر امور خارجه ایران استعفاء کرد.

خبراستعفای او به سرعت به خبر فوری خبرگزاری‌های بین‌المللی بدل شد. اما هنوز دلیل یا دلایل این اقدام آقای ظریف اعلام نشده است. خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از یکی از مقامات وزارت خارجه نوشته است که «کاسه صبر ظریف لبریز شده بود.» خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز استعفای او را با شتاب گرفتن روند سقوط برجام که با خروج یک‌جانبه آمریکا از آن در ماه می گذشته کلید خورده، مرتبط دانسته است.

اسرائیل نیز به عنوان اولین کشور خارجی به استعفای آقای ظریف واکنش نشان داده و وزارت خارجه این کشور توئیتی با این جمله در صفحه فارسی خود منتشر کرده است: «حالا کی به جای ایشان دروغ بگوید؟»

بیشتر بخوانید:ظریف استعفا کرد

اما در ساعات اولیه اعلام شبانه این خبر که به طور طبیعی با سکوت محافل و مقامات رسمی همراه شده است، کارشناسان و خبرنگاران ایرانی گمانه‌زنی‌های اولیه خود را تا پیش از روشن شدن دلایل اصلی این استعفاء آغاز کرده‌اند.

مجتبی حسینی، سردبیر نسخه آنلاین روزنامه اعتماد در صفحه توئیتر خود نوشت: «ظریف استعفا داد اما جای نگرانی نیست. نظام هنوز یک وزیر خارجه دیگر دارد؛ قاسم سلیمانی.»

اشاره تلویحی او به دیدار روز دوشنبه رهبر ایران و رئیس جمهوری سوریه در تهران بود که بدون حضور آقای ظریف انجام شد.

مهدی محمودیان، فعال سیاسی اصلاح طلب در تکمیل این زاویه نگاه به استعفای وزیر خارجه ایران، نوشت: «همزمان با استعفای وزیر خارجه دولت منتخب اکثریت مردم ایران، بشار اسد رئیس جمهور بخش‌هایی از سوریه، در حضور وزیرخارجه و وزیر جنگ دولت پنهان ایران، با مقام رهبری دیدار کرد. حسن روحانی رئیس جمهور قانونی ایران نیز از طریق یکی از نگهبانان نهاد ریاست جمهوری در جریان این دیدار قرار گرفت.»

بیشتر بخوانید:علی خامنه‌ای در تهران با بشار اسد دیدار کرد

اما سعید جعفری، روزنامه‌نگار آزاد که سابقه حضور برای پوشش رسانه‌ای مذاکرات هسته‌ای ایران  و غرب را دارد و بارها تیم مذاکرات هسته‌ای ایران و آقای ظریف را همراهی کرده، با انتشار توئیتی، استعفای ظریف را با عدم تصویب قانون الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی و خروج احتمالی ایران از برجام مرتبط دانسته است.

لیلا علیپور دیگر روزنامه‌نگار ایرانی اما با نگاه بدبینانه‌تری به این خبر نگاه کرده و در توئیتر خود نوشته است: «نمیدونم چرا فکر می‌کنم استعفای ظریف شروع کودتای سپاهه.»

علیرضا رحیمی، نماینده مجلس ایران نیز با تمجید از عملکرد آقای ظریف، اعلام کرده که مجلس ایران روز سه‌شنبه و پیش از آغاز جلسه علنی خود پشت پرده‌های این استعفاء را بررسی خواهد کرد.

اما علی واعظ، مسئول پروژه ایران در گروه بین‌المللی بحران معتقد است که بعید به نظر می‌رسد که در شرایط فعلی رهبر ایران با استعفای آقای ظریف موافقت کند.

آزاده مختاری، از سردبیران خبرگزاری برنا فارغ از دلایل این استعفا، آن را دارای تاثیری گسترده بر زندگی ایرانیان دانسته و پیش‌بینی کرده که روز سه‌شنبه نرخ دلار در بازار ایران بار دیگر سیر صعودی به خود بگیرد و اقتصاد ایران شاهد روزهای بحرانی‌تر باشد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ظریف: منتظر اروپا نمی‌مانیم

انقضای تحریم‌های موشکی؛ ایران در تلاش برای «اثبات اقتدار»، آمریکا و متحدان به دنبال حفظ «محدودیت‌ها»

آمریکا خواهان کاهش تنش با ایران است؟ یا گزینه «خرید زمان» مطرح است؟