تبادل آتش هند و پاکستان در کشمیر؛ قدرت‌های جهانی خواستار خویشتنداری دو قدرت اتمی شدند

تبادل آتش هند و پاکستان در کشمیر؛ قدرت‌های جهانی خواستار خویشتنداری دو قدرت اتمی شدند
Copyright REUTERS
Copyright REUTERS
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان در سخنرانی تلویزیونی خطاب به مردم پاکستان گفت:‌«جنگ پر از محاسبات اشتباه است. سوال من این است که با سلاح‌هایی که ما یعنی هر دو طرف در اختیار داریم آیا می‌توانیم از پس این محاسبات اشتباه بر بیاییم یا خیر؟ بنابراین باید بنشینیم و مذاکره کنیم.»

آگهی

نیروهای ارتش هند و پاکستان صبح روز پنج‌شنبه، ۲۸ فوریه برای ساعاتی در کشمیر و از دو سوی دو منطقه تحت کنترل خود به سمت یکدیگر آتش گشودند.

شدت گرفتن درگیری‌‌‌ها میان این دو قدرت هسته‌ای باعث ایجاد نگرانی جامعه بین الملل شد و بسیاری از کشور‌ها را واداشت تا اسلام‌آباد و دهلی‌نو را به خویشتنداری دعوت کنند.

این تبادل آتش‌ پس از حوادث روز گذشته صورت می گیرد، روزی که این دو قدرت هسته‌ای ادعا کردند هواپیماهای جنگی یکدیگر را سرنگون کرده اند. پاکستان نیز با انتشار تصاویری از به اسارات گرفتن یک خلبان هند خبر داد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رویترز
خلبان هندی که به اسارت ارتش پاکستان درآمده استرویترز

تنش اخیر میان هند و پاکستان بدنبال عملیات انتحاری ۱۴ فوریه در منطقه تحت کنترل هند در کشمیر و کشته شدن دست‌کم ۴۰ نفر از نظامیان هندی آغاز شد و با حملات هوایی انتقامجویانه هند به مواضعی در جامو و کشمیر تحت کنترل پاکستان که هند آن را مواضع گروه اسلامگرای جیش محمد خواند، شدت گرفت.

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان در پی درگیری و تنش‌های روز دوشنبه در سخنرانی تلویزیونی خطاب به مردم پاکستان، بر لزوم گفتگو و مذاکره با هند تاکید کرد و گفت:‌«جنگ پر از محاسبات اشتباه است. سوال من این است که با سلاح‌هایی که ما یعنی هر دو طرف در اختیار داریم آیا می‌توانیم از پس این محاسبات اشتباه بر بیاییم یا خیر؟ بنابراین باید بنشینیم و مذاکره کنیم.»

بیشتر بخوانید:پاکستان: دو جت جنگی هندوستان را سرنگون کردیم

رویترز
شادی مردم کراچی پس از خبر سرنگونی هواپیمای هند توسط ارتش پاکستانرویترز

نگرانی جامعه بین المللی از درگیری میان هند و پاکستان

چین، ایالات متحده و اتحادیه اروپا و برخی دیگر از کشورها از جمله ایران نیز در ساعات گذشته اسلام‌آباد و دهلی‌نو را به آرامش و خویشتنداری فراخواندند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که در مکالمه با وزرای خارجه دو کشور، دو طرف را به «مقدم برشمردن مذاکره و گفتگو» و «پرهیز از برخورد نظامی بیشتر» دعوت کرده است.

ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه نیز پیشنهاد قرار دادن گروه «جیش محمد» در لیست سیاه شورای امنیت سازمان ملل متحد را مطرح کرده‌اند که احتمالا با مخالفت چین مواجه خواهد شد.

این گروه شبه‌نظامی افراط‌ گرا که خواستار جدا شدن کشمیر از هند است، مسئولیت حمله انتحاری چهاردهم فوریه در منطقه تحت کنترل هند در کشمیر را بر عهده گرفته است.

تاثیر درگیری‌ها بر صنعت گردشگری و کسب‌وکار در جامو و کشمیر

بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی از حریم هوایی پاکستان و هند برای پرواز به سمت اروپا، خاورمیانه، آسیای جنوب شرقی و استرالیا استفاده می‌کنند. بسته شدن آسمان پاکستان به روی پروازهای مسافرتی یا تجاری از روز گذشته باعث ایجاد اختلال در صدها پرواز بین‌المللی شده است.

همچنین بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی روز گذشته پروازهای خود به پاکستان را به دلیل تحرکات نظامی میان این کشور و هند لغو کرده‌اند. هواپیمایی تای‌ ایرویز متعلق به تایلند ده‌ها پرواز خود از اروپا به مقصد پاکستان را به حالت تعلیق درآورد و همچنین هواپیمایی امارات و قطر نیز روز چهارشنبه تمام پروازهای خود به سمت این کشور را متوقف کردند.

از سوی دیگر این تنش‌ها باعث نگرانی و فرار کارگران مهاجری شده است که در ایالت جامو و کشمیر هند مشغول به کار هستند. همچنین توقف سفر گردشگران به این منطقه کسب‌وکار تجار محلی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دهلی‌نو خودمختاری قانونی کشمیر هند را ملغی می‌کند

سازمان ملل: پس از جنگ جهانی دوم خطر جنگ هسته‌ای بیشتر از همیشه است

سه ماه بعد از موشک پراکنی ایران و پاکستان؛ ابراهیم رئيسی وارد اسلام‌آباد شد