دانش ژاپن در خدمت تقویت بناهای سنتی بوتان در برابر زلزله

دانش ژاپن در خدمت تقویت بناهای سنتی بوتان در برابر زلزله
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

دولت بوتان به یاری آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن یا ژیکا برای نخستین بار آزمون جامع مقاومت بناهای کشور را به اجرا گذاشت.

آگهی

هیمالیا یکی از زلزله‌خیزترین نقاط جهان است. زلزله‌ سال ۲۰۱۵ در نپال جهان هزاران تن را گرفت. این برنامه ژاپن در جهان به این می‌پردازد که چطور دانشمندان ژاپنی بناهای سنتی کشور بوتان را در برابر زلزله تقویت می‌کنند.

در تیمفو پایتخت بوتان نیز، مانند سراسر این کشور، بیش از دو سوم بناها از سنگ و خشت ساخته شده است. از ادارات دولتی گرفته تا استادیوم فوتبال و پمپ بنزین.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

دولت بوتان به یاری آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن یا ژیکا برای نخستین بار آزمون جامع مقاومت بناهای کشور را به اجرا گذاشت. آزمونی که طی آن یک بنا تحت فشار و لرزه قرار گرفته و نتیجه آن ثبت می‌شود.

بنایی از سنگ، خشت و چوب ساخته شده و مهندسان آنها با کار گذاشتن تورهای سیمی روی دیوار و نیز نصب پشت‌بندهای چوبی زیر سقف‌ بنا مقاومت آن را افزایش می‌دهند.

در بوتان همچنین شاهد بومی‌سازی نوعی از فناوری هستیم که در ژاپن ابداع شده جایی که هزاران حسگر برای مطالعه زلزله یا سونامی در خشکی و نزدیکی ساحل کار گذاشته شده است.

هیروشی اینوئه که مدیر پروژه بوتان در ژاپن است می‌گوید: «با داشتن ۸۰۰ ایستگاه مجهز به حسگرِ می‌توانیم داده‌های مربوط به زلزله را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بررسی کنیم. در کف اقیانوس هم کابلی کار گذاشته‌ایم که هر بند آن ۲۰۰ حسگر زلزله و سنجشگر فشار آب دارد که می‌تواند سونامی را همزمان تشخیص بدهد.»

همکاران او در موسسه NIED ژاپن روی مدلی از ساختمان در اندازه واقعی آزمایش می‌کنند. از زمان زلزله مرگبار سال ۲۰۱۵ در نپال، مهندس ناکازاوا ساختار بناهای سنتی این کشور موسوم به گابیون را مطالعه می‌کند.

ناکازاوا می‌گوید: «متوجه شدیم که این بناها نسبت به زلزله بسیار مقاوم هستند و دلیل خراب شدن آنها در زلزله اخیر این بوده که گچکاری آنها به درستی انجام نشده، من سازه این بناها را مطالعه کردم تا ببینم چطور می‌شود آنها را تقویت کرد.»

اما همکاری بین‌المللی در بوتان از مطالعه زلزله فراتر می‌رود آنها در کنار مطالعه علمی مصالح بنایی تلاش دارند نقشه تمامی نقاط زلزله‌خیز کشور را تهیه کنند و به این منظور سازمان زمین‌شناسی بوتان با همکاری ژیکا و بانک جهانی، مجموعه‌ای از حسگرهای لزره‌سنج فراهم کرده که اطلاعات لحظه به لحظه را در اختیار کارشناسان قرار می‌دهد.

آنها کارگران و بناها را نیز آموزش می‌دهند و یکی از استادان بنا می‌گوید برایش مهم نیست اگر ساختمانی که خودش ساخته در آزمایش زلزله خراب شود چرا که نتیجه این آزمایش‌ها به نوآوری می‌انجامد و جان‌های بیشتری را نجات می‌دهد.  

بیشتر بخوانید:

کمک‌رسانی ژاپن به زلزله‌زدگان با تصویربرداری ماهواره‌ای

هم‌رسانی این مطلب