سازمان ملل خبر داد: توافق دو قدرت رقیب در لیبی بر سر برگزاری انتخابات سراسری

سازمان ملل خبر داد: توافق دو قدرت رقیب در لیبی بر سر برگزاری انتخابات
سازمان ملل خبر داد: توافق دو قدرت رقیب در لیبی بر سر برگزاری انتخابات
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس گزارش هیئت مامورسازمان ملل متحد که در جهت حمایت از پیشبرد صلح در لیبی فعالیت می کند دو طرف به واسطه این توافق بر ضرورت پایان دادن به دوره انتقال قدرت از طریق برگزاری انتخابات سراسری و نیز تلاش برای حفظ ثبات و یکپارچه سازی نهاد ها و سازمان های دولتی در این کشور تاکید کردند.

آگهی

سازمان ملل متحد روز پنجشنبه از حصول توافق میان فائز السراج، رئیس دولت اتحاد ملی لیبی موسوم به GNA و رقیب اصلی اش در عرصه سیاسی این کشور یعنی مارشال خلیفه حفتر برای برگزاری انتخابات آزاد در این کشور خبر داد.

خلیفه حفتر که از وی به عنوان مرد قدرتمند شرق لیبی نام می برند ریاست یکی از دو دولت حاکم بر این کشور را در دست دارد که مورد حمایت نظامیان است.

هیئت مامور سازمان ملل متحد در لیبی با انتشار توییتی به زبان عربی اعلام کرد که این توافق روز چهارشنبه تحت نظارت سازمان ملل متحد در ابوظبی میان طرفین منعقد شده است.

بر اساس گزارش هیئت مامورسازمان ملل متحد که در جهت حمایت از پیشبرد صلح در لیبی فعالیت می کند دو طرف به واسطه این توافق بر ضرورت پایان دادن به دوره انتقال قدرت از طریق برگزاری انتخابات سراسری و نیز تلاش برای حفظ ثبات و یکپارچه سازی نهادها و سازمان های دولتی در این کشور تاکید کردند.

از میان نهادهایی که لزوم یکپارچه سازی آنها بیش از بقیه به چشم می خورد می توان به بانک مرکزی لیبی اشاره کرد.

لیبی پس از سقوط معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ دستخوش آشوب و هرج و مرج شد. این کشور اکنون توسط دو دولت اداره می شود. دولت اتحاد ملی GNA که در طرابلس مستقر است و حمایت جامعه بین المللی را با خود به همراه دارد و دولتی دیگر تحت ریاست خلیفه حفتر که کنترل اوضاع در شرق کشور را در دست دارد و تحت حمایت ارتش ملی لیبی است.

بیشتر بخوانید:

رهبران دو دولت حاکم بر لیبی آخرین بار پایان ماه مه سال گذشته در پاریس در نشستی گردهم آمدند که در جریان آن توافقی به صورت رسمی میان طرفین بر سر برگزاری انتخابات حاصل نشد.

ایتالیا، شریک تاریخی و مهم لیبی در اروپا ماه نوامبر گذشته تلاش کرد در حضور کشورهای درگیر در پرونده لیبی خلیفه حفتر و فائز السراج را در جریان نشستی در پالرمو به یکدیگر نزدیک تر کند اما در این امر توقیقی به دست نیاورد زیرا خلیفه حفتر این نشست را تحریم کرد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نیروهای دولتی لیبی وفاداران به خلیفه حفتر را از نزدیکی طرابلس عقب راندند

سازمان ملل متحد: جناح‌های درگیر در پایتخت لیبی توافقنامه آتش بس امضا کردند

دو و نیم تن سنگ اورانیوم‌ گمشده لیبی پیدا شد