طالبان: خروج نیروهای خارجی از افغانستان محور اصلی مذاکرات صلح قطر بود

ملا عبدالغنی برادر، مسئول امور سیاسی طالبان
ملا عبدالغنی برادر، مسئول امور سیاسی طالبان Copyright REUTERS
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده در مذاکرات صلح با طالبان، نشست‌های روزهای گذشته در پایتخت قطر را «پربار» خواند و گفت: «ما به برداشتن قدم‌های آهسته اما استوار برای ایجاد فهم مشترک و در نهایت رسیدن به صلح ادامه خواهیم داد.»

آگهی

طالبان می‌گوید که در مذاکرات صلح افغانستان در قطر، گفتگوهای «گسترده‌ای» درباره نحوه خروج نیروهای خارجی و ضمانت این کشورها برای عدم استفاده از خاک افغانستان برای حمله به دیگر کشورها انجام شد.

در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه ۲۸ فوریه از سوی ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان صادر شد آمده است که پس از جلسه روز گذشته میان نمایندگان این گروه و ایالات متحده، دو طرف تصمیم گرفتند تا مذاکرات را جهت رایزنی و آماده شدن برای نشست‌ بعدی که روز شنبه خواهد بود، موقتا به پایان برسانند.

از سوی دیگر زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده در مذاکرات صلح با طالبان، نشست‌های روزهای گذشته در دوحه، پایتخت قطر را «پربار» خواند و گفت: «ما به برداشتن قدم‌های آهسته اما استوار برای ایجاد فهم مشترک و در نهایت رسیدن به صلح ادامه خواهیم داد.»

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

رویترز
نمایندگان طالبان درمذاکرات صلحرویترز

با وجود پیشرفت دور پیشین مذاکرات در ماه ژانویه که به نشست این هفته در دوحه منتهی شد، گروه طالبان همچنان از مذاکره مستقیم با دولت افغانستان سر باز می‌زند.

ایالات متحده و دیگر قدرت‌های جهان خواستار ادامه روند مذاکرات صلح افغانستان به رهبری دولت این کشور هستند اما طالبان که دولت افغانستان را دولتی غیرقانونی می‌داند از انجام گفتگوهای مستقیم با اشرف غنی، رئیس جمهوری این کشور، امتناع می‌کند.

از سوی دیگر دولت افغانستان در روزهای گذشته اعلام کرد که برای بررسی راه‌های پایان دادن به ۱۸ سال جنگ داخلی با طالبان، لویی جرگه صلح برگزار می‌کند و طالبان هم می‌توانند در این جرگه شرکت کنند.

بیشتر بخوانید:دولت افغانستان جرگه مشورتی صلح برگزار می‌کند

ملا عبدالغنی برادر، مسئول جدید امور سیاسی طالبان و یکی از بنیان گذاران این گروه اسلام‌گرای افراطی که سال گذشته از زندان پاکستان آزاد شد، در مذاکرات صلح روزهای گذشته با زلمی خلیل زاد نماینده ویژه ایالات متحده، ژنرال اسکات میلر، فرمانده ارشد ناتو در افغانستان و همچنین مقامات عالیرتبه قطر دیدار و گفتگو کرده است.

گلبدین حکمتیار: تأمین صلحی مطمئن در افغانستان خواست همگان حتی طالبان است

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان روز چهارشنبه، ۲۷ فوریه در گفتگو با خبرگزاری طلوع‌نیوز بر تمایل مردم این کشور بر پایان جنگ و درگیری تاکید کرد و گفت: «احساس می‌کنم که نه تنها ملت ما در مجموع از جنگ خسته است و خواهان صلحی مطمئن؛ بلکه اکثریت نیروهای جنگی طالبان هم از جنگ خسته‌اند. یک تعداد معدود شاید بر ادامه جنگ اصرار داشته باشند.»

آقای حکمتیار در این گفتگو با وجود اینکه هرگونه دست‌ داشتن حزب اسلامی در حمله‌های انتحاری سال‌های اخیر در افغانستان را رد کرد اما پذیرفت که برخی جنگجویان این گروه « حمله‌‌های انتحاری دیگری» را علیه نیروهای خارجی با امکاناتی که در دست داشتند برنامه ریزی کرده‌اند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

خبرگزاری فرانسه
گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستانخبرگزاری فرانسه

وی درباره یکی از این مهاجمان انتحاری زن گفت: «خودش آمده، داوطلب بوده، برایش برادران تأکید کرده که نکو (این کار را نکن) بگذار، جوانان هستند؛ ولی گفت که نه، من تصمیم گرفته‌ام این کار را بکنم. کسانی که خود داوطلب بودند، آمدند و حتا امکانات را هم خود شان فراهم کردند. تعداد زیادی با امکانات خود رفتند عملیات را انجام دادند.»

گلبدین حکمتیار که خود را برای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان آماده می‌کند در این مصاحبه می گوید که در هفده سال گذشته هیچگاه از کشور خارج نشده است. او می‌افزاید: «در این مدت، من نه پاسپورت داشتم و نه ویزه هیچ کشوری را. حتی من در این مدت به یک شفاخانه هم به خاطر تداوی(درمان) نرفتم. فقط یک بار یک دکتر را خواستم که او هم به خانه سامان و وسایل خود را آورده و تکلیف دندان داشتم که آن را رفع کرد.»

حزب اسلامی سازمانی سیاسی و شبه‌نظامی است که در سال ۱۹۷۷به رهبری گلبدین حکمتیار تاسیس شد. دو سال بعد این سازمان به دلیل اختلافاتی که به وجود آمد و انشعاب برخی اعضای آن به دو گروه حزب اسلامی گلبدین حکمتیار و حزب اسلامی خالص به رهبری یونس خالص تبدیل شد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

از سرگیری گفتگوی آمریکا و طالبان پس از نشست لویه جرگه در افغانستان

اقدام بی‌سابقه؛ طالبان زنان را در مذاکرات صلح قطر شرکت می‌دهد

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد