چانه زنی عربستان برای جلوگیری از تصویب فهرست سیاه پول‌شویی اتحادیه اروپا

چانه زنی عربستان برای جلوگیری از تصویب فهرست سیاه پول‌شویی اتحادیه اروپا
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«ریاض تهدید کرده است که اگر فهرست سیاه پول‌شویی تصویب شود، تمام قراردادهای تجاری با اتحادیه اروپا لغو خواهد شد.»

آگهی

منابع آگاه در اتحادیه اروپا از احتمال عدم تصویب فهرست سیاه پول‌شویی که شامل عربستان سعودی نیز می‌شد، خبر دادند.

به نظر می‌رسد اقدامات برخی از دیپلمات‌های کشورهای اتحادیه اروپا برای جلوگیری از تصویب چنین فهرستی به دنبال چانه‌زنی مقام‌های سعودی در اولین نشست سران دو اتحادیه عرب و اروپا در شرم‌الشیخ و نامه ملک سلمان، پادشاه عربستان به سران تمام کشورهای اتحادیه اروپا، صورت می‌گیرد.

فهرست سیاه پول‌شویی اتحادیه اروپا علاوه بر عربستان سعودی شامل چهار قلمروی غیرضمیمه ایالات متحده آمریکا از جمله پورتوریکو است. هیچ‌کدام از این کشورها در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی قرار ندارند.

انتشار فهرست سیاه پول‌شویی توسط اتحادیه اروپا به منظور شفاف‌سازی ساز و کار‌های مالی و تببین دستورالعمل برای بانک‌های اروپایی است.

در همین زمینه ملک سلمان، پادشاه عربستان با ارسال نامه‌ای به رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا از آنها خواسته است تا عربستان را از این فهرست خارج کند. 

به گزارش خبرگزاری رویترز در این نامه آمده است: «قرار دادن عربستان سعودی در چنین فهرستی از سویی به شهرت این کشور لطمه می‌زند و از سوی دیگر مشکلاتی برای تجارت و گردش سرمایه بین این عربستان و اتحادیه اروپا ایجاد خواهد کرد.»

بیشتر بخوانید:

عربستان سعودی یکی از بزرگترین واردکنندگان سلاح و مهمات تولیدی اتحادیه اروپا است.

به گزارش خبرگزاری رویترز یک مقام دیپلماتیک از واشنگتن نیز کشورهای اتحادیه اروپا را به منظور تغییر در این فهرست تحت فشار قرار داده است. وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که کمیسیون اروپا برای تببین این فهرست از شیوه‌ای «ناقص» استفاده کرده است و به همین جهت قرار گرفتن قلمروهای ایالات متحده آمریکا در این فهرست را رد می‌کند.

یک مقام آگاه از برگزاری جلسه‌ای توسط کارشناسان در روز جمعه ۱ مارس (ده اسفند) در بروکسل به منظور اعلام مواضع کشورهای اتحادیه درباره تصویب و انتشار فهرست سیاه پول‌شویی خبر داد و گفت که به نظر می‌رسد «اکثریت قاطع» مخالف انتشار این فهرست باشند.

از سوی دیگر، به نقل از روزنامه فایننشیال تایمز که مدعی است به نسخه‌ای از بیانیه کمیسیون اروپا در همین رابطه دسترسی داشته، کشورهای اتحادیه اروپا به علت «عدم شفافیت روند تبیین فهرست و در نتیجه غیرقابل اعتماد بودن آن» با انتشار فهرست سیاه پول‌شویی مخالفت می‌کنند.

به گزارش روزنامه فایننشیال تایمز در این بیانیه آمده است: «ما همگی خواهان تهیه فهرستی هستیم که از بالاترین ضوابط و استانداردها برخوردار باشد تا به این ترتیب بتوانیم مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریستی را بهبود بخشیم.»

یکی از مقامات کمیسیون اروپا به خبرنگار فایننشیال تایمز گفت که با مسدود شدن انتشار فهرست سیاه پول‌شویی، کمیسیون مجبور است بار دیگر با دولت‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای تبیین روشی شفاف همکاری کند.

از سوی دیگر به نقل از فایننشال تایمز، سفیر ایالات متحده در اتحادیه اروپا اقدامات کمیسیون در تبیین چنین فهرستی را «کاملا سیاسی» خواند و گفت: «به نظرم کل روند تهیه فهرست سیاه پول‌شویی و نحوه برخورد کمیسیون اروپا نفرت انگیز است. به نفع اتحادیه اروپا است که دعوای دیگری بر سر چنین مشکلاتی نه تنها با آمریکا بلکه با دیگر کشورهای دوست راه نیندازد.»

به گزارش خبرگزاری رویترز و به نقل از یک دیپلمات اروپایی، عربستان سعودی روز چهارشنبه ۲۷ فوریه (۸ اسفند) تمام سفیران کشورهای اتحادیه اروپا را برای دیداری با وزیر اقتصاد این کشور و گفتگو درباره این فهرست فراخواند. این دیپلمات افزود: «ریاض تهدید کرده است اگر فهرست سیاه پول‌شویی تصویب شود، تمام قراردادهای تجاری با اتحادیه اروپا لغو خواهد شد.»

این اولین‌ بار است که اتحادیه اروپا برای تبیین فهرست سیاه پول‌شویی ضوابط سخت‌گیرانه‌تری را نسبت به روش‌های گروه ویژه اقدام مالی به کار می‌گیرد. در نسخه اول این فهرست نام کشورهایی چون نیجریه، پاناما، لیبی، باهاما، پاکستان، ایران، کره شمالی و افغانستان به چشم می‌خورد.

بر اساس ضوابط جدید اتحادیه اروپا کشورهایی در این فهرست قرار می‌گیرند که «در استراتژی مبارزه با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم دارای نقص‌هایی جدی هستند و می‌توانند تهدید مهمی برای نظام مالی اتحادیه اروپا محسوب شوند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نقض حقوق بشر؛ حمایت اروپا از قطعنامه سازمان ملل در محکومیت عربستان

عربستان صدور روادید برای گردشگران خارجی را تسهیل می‌کند

عدم دعوت از ایران برای شرکت در نشست گروه اقدام مالی