آیا «مونالیزای عریان» اثر خود داوینچی است؟

نقاشی مونا وانا منسوب به لئوناردو داوینچی
نقاشی مونا وانا منسوب به لئوناردو داوینچی Copyright Public domain
Copyright Public domain
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کارشناسان موزه لوور در پاریس می‌گویند تابلویی که شباهتی استثنائی به مونالیزا دارد در کارگاه لئوناردو داوینچی نقاشی شده و ممکن است توسط خود او کشیده شده باشد.

آگهی

کارشناسان موزه لوور در پاریس می‌گویند تابلویی که شباهتی استثنائی به مونالیزا دارد در کارگاه لئوناردو داوینچی نقاشی شده و ممکن است توسط خود او کشیده شده باشد.

این کارشناسان در موزه لوور، که دارای بزرگ‌ترین کلکسیون آثار لئوناردو داوینچی است، تابلوی موسوم به «موناوانا» را که منسوب به کارگاه نقاش برجسته ایتالیایی است برای ماه‌ها مورد بررسی قرار داده‌اند.

این طرح سیاه قلم با ذغال از سال ۱۸۶۲ در مجموعه بزرگ هنر رنسانس موزه «کونده» در کاخ شانتیئی در شمال پاریس نگهداری می‌شود.

ماتیو دلدیک، متصدی موزه لوور، که تحقیقات درباره این تابلو را از چند ماه پیش در قالب تیمی از متخصصان علمی و مورخان آغاز کرده است به خبرگزاری فرانسه گفت: «این نقاشی کاری است بسیار با کیفیت که توسط هنرمند بزرگی کشیده شده است. تقریبا قطعی است که این اثر نسخه‌ای جهت آمادگی برای رسم نقاشی رنگ روغن بوده است.»

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

پژوهشگران هنری در حال کار بر روی تابلوی نقاشی مونا وانا

آقای دلدیک با بیان اینکه در این نقاشی «دست‌ها و بدن تقریبا به منحصربه‌فردی مونالیزا هستند»، اضافه کرد آزمایش‌های میکروسکوپی نشان می‌دهد که تابلو از سمت چپ بالا به سمت پایین راست کشیده است. امری که نشان می‌دهد نقاش چپ‌دست بوده است.

کارشناسان لوور پیشتر تایید کرده بودند نقاشی در زمان حیات لئوناردو داوینچی کشیده شده است و رد تکنیک «اسفوماتو» یا محوکاری، اسلوب مورد علاقه نقاش شهیر ایتالیایی، را در تابلو یافته بودند.

آقای دلدیک در پایان تاکید کرده است که هنوز باید برای انتساب قطعی تابلو به داوینچی محتاط بود و از این رو تیم او «احتیاط علمی و جدی» را در این‌باره حفظ کرده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان ایتالیایی بجای جمجمه مونالیزا، استخوان ران او را پیدا کردند

دانشمندان راز دیگری از نقاشی مونالیزا را کشف کردند

نمایشگاه صنایع دستی با پَر در فرانسه؛ «آیا می‌دانستید قرقاول بیش از ۱۴۵ نوع پر دارد؟»