فرمانده نیروهای آمریکایی در اروپا: جنگنده‌های اف‌۳۵ نباید به ترکیه فروخته شود

فرمانده نیروهای آمریکایی: جنگنده های اف ۳۵ نباید به ترکیه فروخته شود
فرمانده نیروهای آمریکایی: جنگنده های اف ۳۵ نباید به ترکیه فروخته شود
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقامات دفاعی آمریکا یپشتر اعلام کرده بودند که اگر ترکیه اقدام به خرید سیستم موشکی اس ۴۰۰ روسی کند، واشنگتن مجبور خواهد شد در فروش مجموعه ای از موشک های پاتریوت به ارزش ۳.۵ میلیارد دلار به آنکارا تجدید نظر کند.

آگهی

یک ژنرال بلند پایه آمریکایی به دولت کشورش توصیه کرد تا زمانی که آنکارا از خرید موشک های اس-۴۰۰ روسیه منصرف نشده، جنگنده های اف ۳۵ شرکت آمریکایی لاکهید مارتین را به ترکیه، متحد این کشور در ناتو نفروشد.

درخواست این فرمانده بلند پایه نیروهای آمریکایی در اروپا در حالی مطرح می شود که رجب طیب اردوغان بارها پیش از این تاکید کرده است که قرارداد خرید سیستم موشکی اس ۴۰۰ از روسیه یک معامله برگشت ناپذیر است و برغم هشدارهای واشنگتن و دیگر متحدان ناتو کشورش از این قرارداد دست نخواهد کشید.

واشنگتن و دیگر هم‌پیمانان ترکیه در ناتو با این استدلال آنکارا را از خرید موشک های روسی منع کرده اند که سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ با سیستم‌های مورد استفاده در ناتو هم‌خوانی ندارد.

بیشتر بخوانید:

ژنرال کورتیس اسکاپاروتی، که مسئولیت فرماندهی عالی نیروهای ناتو در اروپا را نیز برعهده دارد روز سه شنبه در جریان نشست کمیسیون نیروهای مسلح سنا تاکید کرد: «به عنوان بهترین مشاوره نظامی باید بگویم که ما نبایست قبول کنیم جنگنده های اف ۳۵ توسط یکی از متحدانی که از سیستم های روسی استفاده می کند به پرواز درآید، به خصوص آنکه این کشور قصد خرید یکی از پیشرفته ترین سیستم های پدافند هوایی را از روسیه دارد.»

مقامات دفاعی آمریکا یپشتر اعلام کرده بودند که اگر ترکیه اقدام به خرید سیستم موشکی اس-۴۰۰ روسی کند، واشنگتن مجبور خواهد شد در فروش مجموعه ای از موشک های پاتریوت به ارزش ۳.۵ میلیارد دلار به آنکارا تجدید نظر کند.

این درحالیست که وزیر امور خارجه ترکیه به تازگی از شروع مذاکرات با آمریکا بر سر خرید سیستم موشکی پاتریوت خبر داده است.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز جمعه با تایید این مطلب خاطرنشان کرد که آمریکا با فروش موشک های پاتریوت و تجهیزات جانبی آن به آنکارا موافقت کرده و دو کشور در حال مذاکره بر سر معامله این سلاح هستند.

وزیر امور خارجه ترکیه نیز تصریح کرده است که خرید موشک های اس-۴۰۰ به این دلیل صورت گرفته که امکان خرید موشک های پاتریوت پیشتر برای کشورش فراهم نبود.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

معاون رئیس جمهوری ترکیه: در برابر تهدیدهای آمریکا تسلیم نمی‌شویم

ترکیه: برغم هشدار آمریکا از خرید موشک‌های اس-۴۰۰ روسیه صرف‌نظر نمی‌کنیم

سلاح آمریکایی که یک کشتی را در کمتر از ۳۰ ثانیه به دو نیم می‌کند