عراقچی: «اینستکس» محدود به غذا و دارو نیست

عراقچی: «اینستکس» محدود به غذا و دارو نیست
Copyright عکس خبرگزاری فرانسه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد: « اینستکس محدود به غذا و دارو نیست. اما شاید نقطه شروع اینستکس از کمک‌های انسانی باشد تا اینکه زمینه تجارت با ایران فراهم شود.»

آگهی

یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام با تاکید بر توسعه همکاری مالی و عملیاتی شدن هرچه سریعتر کانال مالی ویژه اروپا یا همان اینستکس به پایان رسید. در این نشست عباس عراقچی، معاون امور سیاسی وزیر امور خارجه ایران با هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست‎ خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‎‏وگو کرد.

عراقچی در پایان این نشست در جمع خبرنگاران گفت :«امیدواریم که در هفته‌های آینده اینستکس اجرایی شود. اینستکس برای همه کالاها خواهد بود و به محموله‌های بشردوستانه محدود نمی‌شود اما شاید نقطه شروع اینستکس از کمک‌های انسانی باشد تا اینکه زمینه تجارت با ایران فراهم شود.»

تضمین صادرات و واردات و پرداخت‌های ایران و اروپا با اینستکس

عراقچی درباره جزییات این نشست گفت: «در این نشست که ۵ ساعتی به طول انجامید طرف‌های اروپایی درباره اینستکس توضیحات مفصلی ارائه کردند؛ اینکه چگونه کار خواهد کرد و با نهاد متناظر ایرانی چگونه ارتباط برقرار می‌کند. اینکه چگونه می‌توانند با استفاده از اینستکس، صادرات و واردات و دریافت و پرداخت‌های ما و اروپا را تضمین کنند و در مرحله بعدی چگونه این ساز وکار برای کشورهای ثالث و غیراروپایی نیز قابل ‌دسترس خواهد شد. دوستان ما نیز از نهادهای اقتصادی در مورد نهاد ایرانی متناظر اینستکس توضیحاتی دادند.» او همچنین افزود: «باید منتظر بمانیم تا اینستکس عملیاتی شود و در عمل ببینیم چگونه می‌تواند وظایف خودش را انجام دهد.»

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

تضمین ادامه فروش نفت، گاز و محصولات پتروشیمی ایران

پس از خروج آمریکا از برجام، در جلسه‌ای که بین وزرای خارجه ایران و کشورهای باقیمانده در برجام (۱+۴) در بروکسل تشکیل و بعد در نیویورک تکرار شد، وزرای خارجه برجام روی۱۱بند مختلف توافق و تعهد کردند که با ایران همکاری داشته باشند. عراقچی در همین زمینه گفت: «یکی از این ۱۱ بند، همکاری‌ مالی است. بندهای دیگر به مواردی همچون تضمین ادامه فروش نفت، گاز و محصولات پتروشیمی ایران، حمل‌ ونقل، سرمایه‌گذاری و تجارت با ایران، تکمیل اتاق‌های بازرگانی مشترک، شوراهای تجاری و حمایت از شرکت‌های خودشان برای کار با ایران مربوط می‌شود.»

به گفته عراقچی «قرار شد در گروه کاری تحریم‌های برجام که در حاشیه کمیسیون مشترک تشکیل می‌شود، گروه‌های کاری جانبی در حوزه تجارت، انرژی، حمل‌ ونقل و مسائل مالی و بانکی تشکیل شود که بقیه تعهدات کشورهای برجام به‌تدریج اجرایی شود.»

یک ماه پس از اعلام راه‌اندازی سازوکار مالی اروپا با ایران، قرار است تیم‌های متشکل از کارشناسان سه کشور اروپایی برای بررسی ابعاد فنی این سازوکار راهی تهران شوند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفیر فرانسه در آمریکا توئیت‌های جنجالی درباره برنامه هسته‌ای‌ ایران را حذف کرد

گفتگوی اختصاصی یورونیوز با ظریف؛‌ آیا برجام به پایان راه خود رسیده است؟

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند