علی خامنه‌ای، رهبر ایران ابراهیم رئیسی را به ریاست قوه قضائیه منصوب کرد

علی خامنه‌ای، رهبر ایران ابراهیم رئیسی را به ریاست قوه قضائیه منصوب کرد
Copyright عکس از خبرگزاری ایسنا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ابراهیم رئیسی جانشین صادق لاریجانی می شود که اخیرا به سمت ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شده است.

آگهی

علی خامنه ای، رهبر ایران روز پنجشنبه ابراهیم رئیسی را به ریاست قوه قضائیه منصوب کرد.

رهبر ایران در حکم خود از لزوم ایجاد «تحولی متناسب با نیازها و پیشرفتها و تنگناها» در قوه قضائیه سخن گفته است. وی از ابراهیم رئیسی به عنوان فردی نام برده است که به دلیل «سوابق طولانی در سطوح مختلف قوه‌ قضائیه» با «همه زوایای آن» آشنایی دارد.

در حکم علی خامنه ای خطاب به ابراهیم رئیسی آمده است: «[شما] در کنار فقاهت از تحصیلات حقوقی و دانش و تجربه در این عرصه مهم برخوردارید، و سلامت و امانت و کارآمدی خود را در مقاطع گوناگون خدمت نشان داده‌اید.»

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

علی خامنه ای افزوده است که «سند تحول قضایی» پیشنهادی ابراهیم رئیسی را ملاحظه کرده است. وی رئیس جدید قوه قضائیه را به «مردمی بودن و انقلابی بودن و ضد فساد بودن» سفارش کرده است. او از ابراهیم رئیسی خواسته است که «در ریشه‌کنی فساد از درون قوه» تردید و درنگ نکند.

رهبر ایران از رئیس جدید قوه قضائیه خواسته است «گسترش عدل و احیاء حقوق عامه و آزادی های مشروع و نظارت بر اِعمال قانون» را در راس برنامه های خود قرار دهد.

او همچنین از رئیس جدید قوه قضائیه خواسته است که «از جوانان صالح و انقلابی و فاضل» در سمت های این قوه استفاده کند.

ابراهیم رئیسی به این ترتیب جانشین صادق لاریجانی می شود که اخیرا به سمت ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شده بود. وی تاکنون تولیت آستان قدس رضوی را برعهده داشت. او علاوه بر این سابقه فعالیت به عنوان دادستان کل کشور، معاون اول قوه قضائیه و رئیس سازمان بازرسی کل کشور را در کارنامه خود دارد.

ابراهیم رئیسی پس از محمد یزدی، محمود هاشمی شاهرودی و صادق لاریجانی چهارمین فردی است که در دوران رهبری علی خامنه ای به ریاست قوه قضائیه منصوب می شود.

حسینعلی منتظری، جانشین سابق روح الله خمینی پیش از این از ابراهیم رئیسی به عنوان یکی از سازمان دهندگان اعدام زندانیان سیاسی در تابستان سال ۱۳۶۷ شمسی نام برده بود. ابراهیم رئیسی در آخرین انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۶ رقیب اصلی حسن روحانی بود که با کسب بیش از ۱۵ میلیون رای در جایگاه دوم قرار گرفت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

از مجموع هجده سال زندان ولی‌الله سیف و احمدعراقچی تا حکم جدید نازنین زاغری

«ایده معرفی رئیسی، سازماندهی دوره انتقال در جمهوری اسلامی پس از فوت رهبری است»

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود