هند خواستار ادامه مصونیت از تحریم آمریکا برای خرید نفت ایران

هند خواستار ادامه مصونیت از تحریم آمریکا برای خرید نفت ایران
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت ترامپ قصد دارد به برنامه موسوم به «رفتار ترجیحی تجاری» با هند خاتمه دهد.

آگهی

هند در حال گفتگو با آمریکاست تا بتواند برای ادامه خرید نفت ایران همچنان در برابر تحریم‌ها از معافیت‌ برخوردار باشد. خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه در هند می‌گوید مقامات این کشور در گفتگو با مقامات ایالات متحده خواستار ادامه معافیت از تحریم‌های نفتی علیه ایران شده‌اند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

این گفتگوها در حالی صورت می‌گیرد که تنش تجاری میان هند و ایالات متحده اخیرا بالا گرفته و آمریکا قصد دارد به برنامه موسوم به «رفتار ترجیحی تجاری» با هند خاتمه دهد.

این برنامه‌ نوعی سامانه معافیت مالیاتی است که از دهه ۷۰ میلادی تا امروز به هند اجازه داده ۵/۶ میلیارد دلار از صادراتش را به شکل بدون مالیات گمرگی (duty-free) روانه ایالات متحده کند.

هند اما در این میان خواستار آن شده که ایالات متحده اجازه بدهد این کشور خرید نفتش از ایران را که معادل ۳۰۰ هزار بشکه (۱/۲۵ تن) می‌شود را همچنان ادامه بدهد.

نمودار فروش نفت خام ایران در چهار سال گذشته میلادی

یک منبع آگاه اعلام کرد این گفتگوها با توجه به تعطیلی دولت آمریکا در ماه ژانویه متوقف شده بود اما حالا دوباره از سر گرفته شده است.

گرچه وینست کمپوس، سخنگوی بخش انرژی وزارت خارجه آمریکا نخواست درخواست رسمی هند را در این زمینه تأیید کند اما افزود «گفتگوهای دوجانبه» با هشت کشور عمده خریدار نفت ایران «از جمله هند در جریان است» تا واردات نفت ایران را به صفر برسانند.

از سوی دیگر دیوید پیمن، مشاور وزارت خارجه آمریکا که روز چهارشنبه با مقامات کره جنوبی دیدار کرده بود گفت هدف دیدارش «ادامه مشاوره درباره افزایش زمان معافیت کره (برای خرید نفت از ایران) و نیز ملاحظات فنی پیرامون تجارت شرکت‌های کره‌ای با ایران» بوده است.

بیشترین میزان صادرات نفت ایران پیش از تحریم‌های نفتی اخیر ایالات متحده به ۳ میلیون بشکه در روز نیز می‌رسید، میزانی که امروز به ۱/۲۵ میلیون بشکه کاهش یافته است.

ایران پیش از تحریم‌های ماه نوامبر ایالات متحده سومین تأمین‌کننده عمده نفت هند به شمار می‌رفت، جایگاهی که حالا به درجه هفتم نزول کرده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کره جنوبی نفت خام قطر و روسیه را جایگزین واردات نفتی از ایران می‌کند

آمریکا ۱۴ شخص و ۱۷ نهاد جدید را به فهرست تحریم‌های ایران اضافه کرد

واشنگتن معافیت عراق برای واردات انرژی از ایران را برای ۳ ماه تمدید کرد