بریتانیا به نازنین زاغری محافظت دیپلماتیک اعطا کرد

بریتانیا به نازنین زاغری محافظت دیپلماتیک اعطا کرد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«این اقدام یک شبه جادو نمی‌کند اما نازنین بیگناه است و بریتانیا، وقتی با یکی از شهروندانش ناعادلانه رفتار شود، بی‌اعتنا نمی‌ماند.»

آگهی

وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرد نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی بریتانیایی از این پس مشمول محافظت دیپلماتیک دولت بریتانیا می‌شود. جرمی هانت وزیر خارجه بریتانیا اعلام کرد:‌ «آسان به این تصمیم نرسیدم. من سه سال رفتار ناپذیرفتنی (ایران) با نازنین را در نظر داشته‌ام.»

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

آقای هانت ضمن اعلام اینکه چنین اقدامی «بسیار نامعمول است» تأکید کرد که «نداشتن دسترسی کافی به درمان پزشکی» و همچنین «دادرسی ناکافی در دعوی اقامه شده علیه وی» انگیزه این تصمیم بوده است.

وزیر خارجه بریتانیا همچینین گفت: «این اقدام یک شبه جادو نمی‌کند.» و افزود:‌ «اما نازنین بیگناه است و بریتانیا، وقتی با یکی از شهروندانش ناعادلانه رفتار شود، بی‌اعتنا نمی‌ماند.»

اما محافظت دیپلماتیک چه می‌کند؟

به نوشته گاردین اعطای این محافظت، پرونده خانم زاغری را از «اختلافی در حد کنسول‌گری» به «منازعه‌ای میان دو دولت» ارتقا می‌دهد و بریتانیا امیدوار است چنین اقدامی سبب تغییر رفتار ایران در این مورد شود.

گرچه بسیاری کشورها ترجیح می‌دهند منازعات کنسولی به حد کشمکش میان دو کشور نرسد اما در این مورد دولت بریتانیا اعلام کرده مصمم است در صورت لزوم برای آزادی شهروندش به تلاش بین‌المللی و جلب حمایت دیگر کشورها رو بیاورد.

اعطای محافظت دیپلماتیک روی کاغذ به بریتانیا این امکان را می‌دهد که در سطح بین‌المللی علیه ایران دست به اقدامات قانونی بزند. یعنی بریتانیا می‌تواند خواستار «تحقیق» و یا «انجام مذاکره» در این زمینه شود و حتی در برابر «یک رفتار نادرست از نظر بین‌المللی» ازایران تقاضای غرامت کند.

در نهایت ممکن است پیگیری از طریق سازمان ملل متحد، جلب حمایت دیگر کشورها، و نیز استفاده از اهرم‌هایی نظیر «تحریم» نیز در کار باشد.

از همکاری با رویترز تا اتهام جاسوسی برای بریتانیا

خانم زاغری اواخر دی‌ماه سال جاری در اعتراض به شرایط نامساعد درمانی در زندان اوین سه روز اعتصاب غذا کرد.

خانم زاغری کارمند بنیاد تامسون رویترز بود که با آژانس خبری رویترز در پیوند است و در ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ به هنگام خروج از ایران به مقصد بریتانیا همراه با دختر خردسالش به دست نیروهای اطلاعات سپاه دستگیر و به زندان منتقل شد.

او سپس در همان سال به اتهام جاسوسی به ۵ سال زندان محکوم شد و تاکنون تنها یکبار و به مدت سه روز از زندان مرخص شده است.

تلاش برای براندازی نظام و دریافت پول از رویترز و بی‌بی‌سی و نیز شرکت در تظاهرات مقابل سفارت ایران در لندن از جمله اتهامات نازنین زاغری بوده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزارت اطلاعات ایران همکاری با شورای فرهنگی بریتانیا را ممنوع اعلام کرد

آمریکا و بریتانیا اعضای واحد ۸۴۰ سپاه قدس و «شبکه ایرانی ترور روزنامه‌نگاران» را تحریم کردند

وزیر دفاع بریتانیا: احتمال جنگ‌ با روسیه، چین و ایران وجود دارد