حکمی بی‌سابقه؛ دادگاه بریتانیا مادری را به جرم ختنه دخترش به ۱۱ سال زندان محکوم کرد

حکمی بی‌سابقه؛ دادگاه بریتانیا مادری را به جرم ختنه دخترش به ۱۱ سال زندان محکوم کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ماموران قضایی در جریان جستجوی خانۀ مادر این کودک، مجموعه‌ای از جادو با مضمون سکوت و بسته شدن دهان پلیس و گمراه شدن مددکاران اجتماعی، همچنین چاقوی کوچکی که جرم با آن روی داده بود را یافتند.

آگهی

دادگاهی در بریتانیا روز جمعه ۸ مارس یک زن ۳۷ سالۀ اوگاندایی را به دلیل ختنۀ دختر ۳ ساله‌اش به یازده سال زندان محکوم کرد.

این اولین بار است که در بریتانیا فردی به جرم ختنۀ دختران محکوم می‌شود. در این کشور از سال ۱۹۸۵ میلادی ختنۀ دختران غیرقانونی است اما پیش از این محاکمات با موضوعات مشابه همواره با تبرئه متهم به پایان رسیده است.

حادثۀ ختنۀ این کودک در ماه اوت سال ۲۰۱۷ میلادی روی داده است. کودک که در آن زمان تنها سه سال داشت پس از قطع عضو به دلیل خونریزی شدید به بیمارستان منتقل می‌شود و به این ترتیب پزشکان از ماجرا آگاه شده و پلیس را در جریان می‌گذارند. پلیس والدین کودک را بازداشت و درنهایت به قید وثیقه آزاد می‌کند.

ماموران قضایی در جریان جستجوی خانۀ مادر این کودک، مجموعه‌ای از جادو با مضمون سکوت و بسته شدن دهان پلیس و گمراه شدن مددکاران اجتماعی، همچنین چاقوی کوچکی که جرم با آن روی داده بود را یافتند.

پس از انجام تحقیقات، دادگاه درنهایت پدر ۴۳ ساله کودک را تبرئه کرد اما مادر او را مجرم شناخت.

مادر اوگاندایی کودک (که هویتش با هدف حمایت از کودک اعلام نشده) در دادگاه انجام هرگونه جرمی را منکر شد و ادعا کرد که کودکش در ماه اوت سال ۲۰۱۷ میلادی بطور تصادفی روی قطعه‌ای فلزی افتاده و همین موضوع باعث قطع عضو او شده است.

او حتی دخترش را مجبور کرده بود که به پلیس دربارۀ این حادثه دروغ بگوید اما در نهایت اعضای هیات منصفۀ دادگاه کیفری مرکزی لندن به این نتیجه رسیدند که این دختر کوچک عمدا قطع عضو شده است.

قاضی، این مادر را به جرم کودک آزاری محکوم و اعلام کرد: «این یک عمل وحشیانه و یک جرم جدی است. این جرمی است که زنان را هدف قرار داده و بطور ویژه زمانی انجام می‌شود که آنها کم‌سن و آسیب‌پذیر هستند.»

حکم دادگاه بریتانیا از نظر حقوقدانان حکمی «برجسته» محسوب می‌شود. پارلمان بریتانیا نیز در حال بررسی قانون کودک مصوب ۱۹۸۹ میلادی و انجام اصلاحات در آن است تا به این ترتیب به مقامات قدرت بیشتری برای حمایت از دختران در قبال جرم ختنه بدهد.

مجرمان عمل ختنۀ دختران به سختی شناسایی می‌شوند زیرا این جرم مخفیانه انجام می‌شود و قربانیان نیز از گزارش آن به مقامات می‌ترسند.

هرساله حدود سه میلیون زن و دختر در سراسر جهان در معرض خطر ختنه قرار دارند.

ختنۀ دختران در ۳۰ کشور آفریقایی همچنین شماری از کشورها در آسیا و خاورمیانه انجام می‌شود. در این کشورها دختران از نوزادی تا ۱۵ سالگی در معرض این خطر هستند.

بنا بر اعلام سازمان جهانی بهداشت در حال حاضر حدود ۲۰۰ میلیون بازماندۀ عمل ختنه دختران در سراسر جهان وجود دارند.

قربانیان که هیچ قدرت مقاومت یا مبارزه‌ای در مقابل خاطیان ندارند، هم از نظر فیزیکی و هم احساسی برای تمام زندگی خود تحت تاثیر این حادثه هستند و با زخم‌ها و مشکلات حاصل از قطع عضو خود از جمله خونریزی‌های شدید، عفونت، مشکلات ادراری، ناباروری، افزایش خطرات زایمان و مرگ نوزادان دست و پنجه نرم می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زوجی در ایرلند به جرم ختنه کردن دختر ۲۱ ماهه روانه زندان شدند

سالانه باید ۱.۴ میلیارد دلار هزینه درمان زنان ختنه شده شود

هیو ادواردز، مجری برجسته بی‌بی‌سی که در کانون رسوایی تصاویر جنسی قرار دارد در بیمارستان بستری است