رئیس «اینستکس» در تهران؛ نحوه اجرای ساز و کار تجاری ایران و اروپا در دستور کار

رئیس «اینستکس» در تهران؛ نحوه اجرای ساز و کار تجاری ایران و اروپا در دستور کار
Copyright عکس از حساب رسمی توییتر سفارت فرانسه در ایران
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سفارت فرانسه در ایران از استقبال رئیس تازه منصوب شده اینستکس در سفر به تهران توسط روسای نمایندگی‌های دیپلماتیک سه کشور اروپایی خبر داده و در حساب رسمی توییتر خود نوشته «قدمی مهم جهت گفت‌وگو با همتایان ایرانی در خصوص نحوه اجرای ساز و کار تجاری ایران و اتحادیه اروپا»

آگهی

پر فیشر، مدیر سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا، موسوم به «اینستکس» به ایران آمد. بنا بر اعلام سفارت فرانسه در ایران او با روسای نمایندگی‌های سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس در تهران دیدار کرده و قرار است با مقام‌های ایرانی نیز در مورد «چگونگی عملیاتی کردن اینستکس» گفت‌وگو کند.

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران هفته پیش از سفر یک هیات بلندپایه سازوکار تجاری ویژه اروپا به تهران خبر داده بود. حالا پر فیشر ۶۹ ساله که پیشتر ریاست Commerzbank (کامرتس‌بانک) آلمان را بر عهده داشته راهی تهران شده است. او ۲۹ سال در مناصب مختلف این بانک فعالیت کرده بود. مقام‌های آمریکایی پیش از این تهدید کرده بودند که ممکن است عوامل اجرایی اینستکس را تحریم کنند.

سفارت فرانسه در ایران از استقبال رئیس تازه منصوب شده اینستکس در سفر به تهران توسط روسای نمایندگی‌های دیپلماتیک سه کشور اروپایی خبر داده و در حساب رسمی توییتر خود نوشت: «قدمی مهم جهت گفت‌وگو با همتایان ایرانی در خصوص نحوه اجرای ساز و کار تجاری ایران و اتحادیه اروپا»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در همین حال میکائیل کلور برشتولد سفیر آلمان در ایران نیز در حساب رسمی خود به استقبال از رئیس اینستکس اشاره کرده و نوشت: «استقبال روسای نمایندگی‌های دیپلماتیک سه کشور اروپایی E3 از رئیس تازه منصوب شده اینستکس در تهران.»

دیدار جمعی از فعالان اقتصادی ایران با فیشر

علی شریعتی، صادر کننده و فعال سیاسی نیز در توییتر خود نوشته بود:«ساعتی دیگر پِر فیشر سرپرست کانال ویژه مالی اروپا و ایران (اینستکس) به همراه هیات همراه با جمعی از فعالان اقتصادی ایران در محل سفارت آلمان در تهران دیدار خواهد کرد.»

وزیران امور خارجه سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس یازده بهمن‌ ۹۷ اعلام کردند کانال ویژه پرداخت اروپا و ایران تحت عنوان «سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا» به نام اینستکس INSTEX به ثبت رسمی رسیده است.

این سازوکار در گام نخست تجارت کالاهای اساسی (مواد غذایی و دارو) را تحت پوشش قرار می‌دهد، اما به‌تدریج دامنه‌اش گسترش خواهد یافت.

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران نیز هفته پیش در سفر به اتریش جزییات بیشتری از این سازوکار مالی را بازگو کرد و گفت: «اینستکس محدود به غذا و دارو نیست اما شاید نقطه شروع اینستکس از کمک‌های انسانی باشد تا اینکه زمینه تجارت با ایران فراهم شود.»

ایران امیدوار است با بهره‌گرفتن از امکان این سازوکار مالی بتواند به مشکلات پیش آمده به دنبال اعمال تحریم‌های آمریکایی سر و سامان دهد.

آمریکا با ورود دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا به قدرت از توافق هسته‌ای برجام خارج شد و دور تازه‌ای از تحریم‌ها را علیه ایران وضع کرد.

بیشتر بخوانید:

عراقچی: «اینستکس» محدود به غذا و دارو نیست

عراقچی: هیات بلندپایه سازوکار تجاری ویژه اروپا به تهران می‌آی

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

موگرینی: سازوکار جدید تجارت با ایران احتمالا از قبل از نوامبر اجرایی می‌شود

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند

سه کشور اروپایی در انتقاد از پیشرفت در برنامه هسته‌ای ایران بیانیه مشترک صادر کردند