درخواست دو زن عضو داعش برای بازگشت به بلژیک: ما خطرناک نیستیم

درخواست دو زن عضو داعش برای بازگشت به بلژیک: ما خطرناک نیستیم
Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

دو زن بلژیکی که به داعش پیوسته بودند این روزها در اردوگاهی در شمال سوریه زندگی می‌کنند. آنها با رای تازه دادگاه بلژیک قادر نیستند به کشورشان بازگردند. هنوز تکلیف این دو زن و شش کودک همراهشان مشخص نیست.

آگهی

دو زن بلژیکی که به نیروهای داعش در سوریه پیوسته بودند می‌گویند امیدشان را برای بازگشت به خانه از دست دادند. این دو زن به همراه شش کودک این روزها در اردوگاهی در سوریه زندگی می‌کنند.

دولت بلژیک ۲۷ فوریه در دادگاه استیناف علیه حکم یک قاضی مبنی بر بازگرداندن خانواده‌های اعضای داعش با تابعیت بلژیکی پیروز شد تا مجبور به بازگرداندن دو زن بلژیکی عضو گروه داعش به خاک بلژیک نباشد.

بشرا بوالال و تاتیانیا ویلنت هر دو ۲۶ ساله طبق آنچه می‌گویند، پس از آنکه شاهد کشتار مردم توسط داعش بودند، این گروه را ترک کردند و حالا در اردوگاه «عین عیسی» در شمال سوریه به سر می‌برند.

«ما خطرناک نیستیم»

دولت بلژیک سال گذشته بر اساس حکم یک قاضی موظف شده بود تا این دو زن و شش فرزندشان را از اردوگاه الهول، مرکز اسکان خانواده‌های داعش در سوریه به خاک این کشور اروپایی بازگرداند. اما حالا بر اساس حکم جدید دیگر نیازی به این کار نیست. این حکم نگرانی‌هایی را برای این زنان به وجود آورده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بشرا بوالال به رویترز گفت: «ما واقعا برای بلژیک خطرناک نیستیم و می‌خواهیم مردم این را بفهمند. همانطور که قبلا گفتم باید تعادل برقرار شود.» تاتیانیا ویلنت، هم افزود:« ما البته می‌فهمیم که آنها ترسیده‌اند و حس خوبی به ما ندارند.» بوالال اینطور ادامه داد: «حکمی ۵ ساله نیز در بلژیک در انتظار ما است من با این حکم مقابله نمی‌کنم. اشتباهی کردم و لازم است برای آن تنبیه شوم. اما در کل می‌خواهم در کنار فرزندانم زندگی عادی داشته باشم و همه این چیزها را پشت سربگذارم. ما همین حالا با زندگی در این اردوگاه برای اشتباهاتمان تنبیه شده‌ایم. ما یک سال و نیم است که اینجا هستیم و این واقعا شکنجه است، شکنجه روحی و جسمی.»

بچه‌ها را به بلژیک می‌فرستیم

هر دو مادر حالا در گفت‌وگو با رویترز می‌گویند که اگر راه دیگری برای بازگشت خودشان به بلژیک نباشند حاضرند فرزندانشان را به بلژیک بفرستند چرا که در اردوگاه امکان آموزش و تحصیل نیست.

ویلنت در نوجوانی به اسلام گروید تا با  بشرا بوالال ازدواج کند. هر دو آنها با همسرانشان به سوریه گریختند و هر کدام صاحب فرزندی شدند. پس از کشته شدن همسرانشان آنها سال ۲۰۱۴ به بلژیک بازگشتند، وقتی هر دو باردار بودند. آنها باز هم تصمیم به ترک بلژیک گرفته و این بار سال ۲۰۱۵ به سوریه بازگشته و دوباره ازدواج کردند و صاحب فرزندان بیشتری شدند.

دولت بلژیک نیز اعلام کرده که به حکم دادگاه در سال ۲۰۱۷ برای بازگرداندن کودکان با اتباع بلژیکی زیر ۱۰ سال به این کشور از عراق و سوریه موافقت می‌کند اما برای این شش کودک دیگر نیازی به این کار نیست.

۱۷ زن و ۳۲ کودک بلژیکی کماکان در سوریه

ماجرای بازگشت نیروهای خارجی عضو داعش این روزها به چالشی برای برخی کشورهای اروپایی تبدیل شده است. نیروهای تحت حمایت ایالت متحده آمریکا در سوریه هزاران نفر از نیروهای داعش و فرزندان و بیوه‌های آنها را بازداشت و اعلام کردند دیگر قادر نخواهند بود برای مدت طولانی از آنها نگهداری کنند.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه و به نقل از گروه‌های حامی حقوق بشر در حدود ۱۶۰ کودک که حاصل ازدواج اعضای داعش با زنان شهروند کشورهای اروپایی هستند در ارودگاه‌های مختلفی در سراسر سوریه نگهداری می‌شوند. همچنین بنا بر گفته مقام‌های امنیتی هنوز ۱۷ زن بلژیکی و ۳۲ کودک آنها در سوریه به سر می‌برند.

ساجد جاوید، وزیر کشور بریتانیا پس از آنکه با بازگشت نوزاد «شمیمه بیگم» به بریتانیا مخالفت کرد با انتقادهای شدیدی مواجه شد. این نوزاد هفته پیش به دلیل ذات‌الریه در اردوگاه فوت کرد.

بیشتر بخوانید:

روایت زندگی یک زن فرانسوی که به داعش پیوسته بود

دختر بریتانیایی که به داعش پیوسته بود باردار است و قصد بازگشت دارد

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واشنگتن: داعش شکست خورد؛ کردها: نبرد باغوز ادامه دارد

نیروهای دموکراتیک سوریه: اردوگاه باغوز را تسخیر کردیم، نبرد ادامه دارد

حمله هوایی شبانه به شرق سوریه؛ بهروز واحدی از اعضای سپاه پاسداران ایران کشته شد