اهمیت رای مجلس عوام بریتانیا در مورد برکسیت چیست؟

اهمیت رای مجلس عوام بریتانیا در مورد برکسیت چیست؟
Copyright عکس از رویترز
Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در صورتی که ترزا می، نخست وزیر بریتانیا نتواند توافق اصلاح شده با اتحادیه اروپا را به تصویب پارلمان برساند سرنوشت برکسیت بیش از پیش نامعلوم خواهد بود.

آگهی

همزمان با نزدیک شدن به تاریخ تعیین شده برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مجلس عوام این کشور روز سه شنبه نظر خود در مورد تغییرات اعمال شده در توافق برکسیت را اعلام خواهد کرد.

در صورتی که ترزا می، نخست وزیر بریتانیا نتواند توافق اصلاح شده با اتحادیه اروپا را به تصویب پارلمان برساند سرنوشت برکسیت بیش از پیش نامعلوم خواهد بود.

جفری کاکس، دادستان کل بریتانیا روز سه شنبه اعلام کرد هر چند توافق مورد نظر نخست وزیر خطر وابستگی این کشور به اتحادیه اروپا را کاهش می دهد اما آن را از بین نمی برد. این اعلام نظر دادستان کل از نظر بسیاری از تحلیلگران نشانه اولیه رای مخالف پارلمان با توافق اصلاح شده برکسیت است.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

نخست وزیر بریتانیا پس از هفته ها کشمکش با بروکسل اعلام کرده که لندن موفق به اعمال «تغییرات حقوقی» مورد نظر خود در مورد مرز جمهوری ایرلند با ایرلند شمالی شده است.

موضوع آینده مرز جمهوری ایرلند با ایرلند شمالی از دلایل اصلی رای منفی مجلس عوام بریتانیا به توافق اولیه برکسیت بود.

عکس از رویترز

رای سه شنبه ۱۲ مارس در مورد توافق اصلاح شده

نمایندگان مجلس عوام بریتانیا روز سه شنبه نظر خود را در مورد توافق اصلاح شده برکسیت اعلام خواهند کرد.

در صورت تصویب این توافق در مجلس عوام، بریتانیا می تواند براساس مفاد مورد توافق با اتحادیه اروپا روز ۲۹ مارس (نهم فروردین) بدون تنش اتحادیه اروپا را ترک کند. این در حالی است که ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا نیز باید در نظر خود را در مورد توافق اصلاح شده اعلام کنند.

این در حالی است که از نظر بسیاری از صاحبنظران تصویب توافق اصلاح شده برکسیت در هاله ای از ابهام قرار دارد و احتمال رای منفی پارلمان به توافق مورد نظر ترزا می وجود دارد.

ترزا می برای تصویب توافق اصلاح شده برکسیت به رای بسیاری از هم حزبی های خود نیاز دارد که طرفدار برکسیتی به مراتب سرسختانه تر هستند.

اگر پارلمان به توافق اصلاح شده رای منفی بدهد گام های بعدی عبارت خواهند بود از:

**رای گیری در مورد خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا در روز ۱۳ مارس (**۲۲ اسفند)

در صورت رای منفی پارلمان به توافق اصلاح شده برکسیت نمایندگان مجلس عوام روز چهارشنبه در مورد خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا رای گیری خواهند کرد.

احتمال زیادی وجود دارد که نمایندگان مجلس عوام با خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا مخالفت کنند.

مجلس عوام پیش از این با ۳۱۸ رای در برابر ۳۱۰ رای با خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا مخالفت کرده است.

عکس از رویترز

رای گیری در مورد تمدید مهلت برکسیت

اگر نمایندگان مجلس عوام با توافق اصلاح شده برکسیت و همچنین خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا مخالفت کنند آنگاه آنها باید نظر خود را در مورد تعویق برکسیت اعلام کنند.

بنا به معاهده اتحادیه اروپا دولت بریتانیا برای کسب مهلت بیشتر برای خروج از اتحادیه اروپا باید به این اتحادیه درخواست رسمی ارائه کند. این درخواست باید مورد موافقت ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا قرار گیرد.

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا پیش از این از تعلیق کوتاه مدت برکسیت تا تابستان سخن گفته بود. این در حالی است که میشل بارنیه، از مقامات اتحادیه اروپا و امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه رویکرد سختگیرانه تری در مورد تعویق برکسیت دارند.

نمایندگان پارلمان بریتانیا گزینه های مختلفی برای تعلیق برکسیت را به رای خواهند گذاشت.

آگهی

برخی گزارشها حاکی است که ترزا می قصد دارد در صورت عدم تصویب توافق اصلاح شده برکسیت مستقیما بدون کسب نظر از پارلمان مهلت بیشتری برای برکسیت بگیرد.

در نهایت چه خواهد شد؟

دیدار رهبران اتحادیه اروپا در روز ۲۱ مارس (اول فروردین) بااهمیت خواهد بود. آنها امیدوارند که در این تاریخ بتوانند توافق اصلاح شده برکسیت را تصویب کنند.

اما اگر توافق اصلاح شده در پارلمان بریتانیا رد شده باشد آنها احتمالا باید در مورد تعلیق برکسیت تصمیم گیری کنند. این در حالی است که با نزدیک شدن به تاریخ ۲۹ مارس احتمال خروج بدون توافق بیش از پیش می تواند هر دو طرف را نگران کند.

در حالی که کمتر از سه هفته به تاریخ رسمی تعیین شده برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باقی مانده است همچنان بسیاری از ابعاد برکسیت در هاله ای از ابهام قرار دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برکسیت پس از تصویب طرح تعویق در مجلس عوام بریتانیا؛ اکنون چه خواهد شد؟

اتحادیه اروپا احتمالا به بریتانیا برای نهایی کردن برکسیت مهلت می‌دهد

نتایج تحقیقات تازه در بریتانیا: کارگران مهاجر پس از برکسیت با خطر برده‌داری مدرن و استثمار مواجه‌اند