گزارش عفو بین‌الملل: گسترش خشونت جنسی در دانمارک در سایۀ ناکارآمدی نظام قضایی

گزارش عفو بین‌الملل: گسترش خشونت جنسی در دانمارک در سایۀ ناکارآمدی نظام قضایی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تجاوزها در دانمارک به‌ندرت به پلیس گزارش داده می‌شوند و حتی زمانی که زنان این موضوع را به اطلاع پلیس می‌رسانند، احتمال دادرسی و محکوم کردن متجاوز بسیار ضعیف است.

آگهی

دانمارک دارای فرهنگ «گسترش خشونت جنسی» است و «یک مشکل بنیادین دربارۀ چگونگی برخورد با تجاوز دارد»؛ این نتیجۀ تحقیقاتی است که از سوی عفو بین‌الملل انجام شده است.

فعالان حقوق بشر دریافته‌اند که با وجود شهرت برابری جنسیتی در این کشور واقع در شمال اروپا، روند گزارش خشونت‌های جنسی به پلیس و پیامدهای آن برای قربانیان این خشونت‌ها بسیار سخت و پرمشقت است.

تجاوزها در دانمارک به‌ندرت به پلیس گزارش داده می‌شود و حتی زمانی که زنان این موضوع را به اطلاع پلیس می‌رسانند، احتمال دادرسی و محکوم کردن متجاوز بسیار ضعیف است.

بر اساس برآوردها تنها در سال ۲۰۱۷ میلادی بین ۵۱۰۰ زن (گزارش وزارت دادگستری) تا ۲۴ هزار زن (یافته‌های دیگر تحقیقات) مورد تجاوز قرار گرفته یا تلاش برای تجاوز را تجربه کرده‌اند. از این تعداد تنها ۸۹۰ نفر وقوع این حوادث را به پلیس اطلاع داده‌اند و در نهایت نیز تنها ۵۳۵ پروندۀ تجاوز منجر به پیگرد قانونی شده و ۹۴ مورد محکومیت به ثبت رسیده است.

تعریف عفو بین‌الملل از تجاوز، مبتنی بر قوانین بین‌المللی حقوق بشر است و ریشۀ آن به کنوانسیون استانبول برمی‌گردد. این کنوانسیون در موضوع تعریفِ قانونی تجاوز جنسی، جامع‌ترین قانون در حوزۀ مقابله با خشونت علیه زنان محسوب می‌شود.

بر اساس کنوانسیون استانبول که در سال ۲۰۱۴ میلادی به تایید دانمارک رسید، تجاوز و سایر اقدامات غیرانسانی که ماهیت جنسی قربانی را هدف گرفته باشند باید در چهارچوب جرایم جنایی طبقه‌بندی شوند. اما با وجود عضویت دانمارک در این کنوانسیون، قوانین ملی دانمارک تجاوز را به عنوان اقدامی بدون رضایت تعریف نکرده است. قانون این کشور همچنین بار اثبات جرم تجاوز را بر دوش قربانی گذاشته است و نه متجاوز؛ اقدامی که انتقاد بسیاری از کنشگران اجتماعی را در پی داشته است.

هله جاکوبسن، مشاور ارشد عفو بین‌الملل با اشاره به این گزارش می‌گوید: «ما نشان داده‌ایم که این قوانین چگونه باعث ایجاد کلیشه‌های جنسیتی بسیار مضر و مشکل ساز شده و چگونه تابوها دربارۀ تجاوز بر کل سیستم قضایی این کشور از پلیس گرفته تا وکلا و قضات سایه افکنده است. بسیار مهم است که به یاد داشته باشیم که قانون نشات گرفته از فرهنگ است.»

در پاسخ به این گزارش عفو بین‌الملل، سورن پاپ پولسن وزیر دادگستری دانمارک در پیامی توییتری اعلام کرد: «از شما برای اینکه چنین موضوعی را در دستور کار گذاشتید سپاسگزارم. ما باید این اطمینان را بوجود آوریم که قوانین دانمارک منعکس کنندۀ این حقیقت است که ارتباط جنسی باید همیشه داوطلبانه [و بر اساس رضایت] باشد. بسیار مهم است که عدالت برای قربانیان تجاوز جنسی اجرا شود. من برای تصویب قوانین جدید بطور جدی تلاش خواهم کرد.»

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دولت دانمارک می‌خواهد سن بازنشستگی را به ۶۱ سال کاهش دهد

اسطورۀ اپرای اسپانیا به آزار جنسی و سوء استفاده از قدرت متهم شد

سال تحصیلی افغانستان بدون حضور بیش از یک میلیون دختر آغاز شد