مجلس عوام بریتانیا طرح خروج از اتحادیه اروپا بدون توافق برکسیت را رد کرد

برکسیت
برکسیت Copyright رویترز
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مجلس عوام بریتانیا قرار است روز پنج‌شنبه ۲۳ اسفند نیز درباره به تعویق انداختن «محدود» زمان خروج از اتحادیه تصمیم بگیرد.

آگهی

تنها ۱۶ روز مانده به تاریخ خارج شدن رسمی بریتانیا از اتحادیه اروپا، مجلس عوام این کشور طرح خروج از اتحادیه بدون نیاز به توافق برکسیت را رد کرد.

نمایندگان مجلس عوام بریتانیا روز چهارشنبه ۲۲ اسفند با حضور نخست وزیر ترزا می در پایان نشستی که موافقان و مخالفان برکسیت بدون توافق در آن سخنرانی کردند، با اختلافی بسیار اندک به این تصمیم رأی منفی دادند. به این ترتیب نمایندگان بریتانیایی با مجموع ۳۱۲ رأی منفی در برابر ۳۰۸ رأی مثبت چنین نظر دادند که کشورشان بدون توافق برکسیت با اتحادیه اروپا از جرگه بلوک اروپایی خارج نشود.

بریتانیا قرار است روز ۲۹ ماه جاری میلادی برابر با ۹ فروردین ۱۳۹۸ رسما از اتحادیه اروپا خارج شود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

مجلس عوام بریتانیا سه‌شنبه شب نیز برای دومین بار به توافق برکسیت که ترزا می، نخست وزیر این کشور با اتحادیه اروپا به دست آورده بود رای منفی داده بودند.

همزمان با نشست مهم نمایندگان بریتانیا در مورد خروج از اتحادیه اروپا، گروهی از موافقان و مخالفان برکسیت در برابر مجلس عوام این کشور در لندن تجمع کرده و خواستار اجرای برکسیت شدند.

رویترز

نخستین واکنش‌ها

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا بلافاصله پس از اعلام رد برکسیت بدون توافق در مجلس عوام کشورش گفت: «بدون توافق، برکسیت ممکن است برای مدتی بسیار طولانی‌تر به تعویق بیفتد.»

بیشتر بخوانید:

تصمیم تازه نمایندگان بریتانیایی برای نخست وزیر این کشور دستاوردی به همراه نداشته و حتی گونه‌ای شکست برای او محسوب می‌شود. زیرا آنها پیش از این توافق مورد نظر خانم می را رد کرده و اکنون تنها تصمیم گرفته‌اند که خروج از برکسیت را بر اساس توافقی غیر از متن مورد نظر نخست‌وزیر عملی کنند. چهارشنبه شب همچنین اخباری در مورد قصد ترزا می برای استعفا منتشر شد، اما سخنگوی وی بلافاصله این خبر را تکذیب کرد و گفت خانم می در فکر استعفا نیست.

خبرگزاری فرانسه چهراشنبه شب از قول یک مقام رسمی بریتانیا نوشت که ترزا می قصد دارد در روز چهارشنبه ۲۹ اسفند متن توافق‌نامه برکسیت مورد نظر خود را برای بار سوم در مجلس عوام این کشور به رأی بگذارد.

از سوی دیگر بازار ارز نیز به مهم‌ترین رویداد سیاسی امشب در بریتانیا واکنش نشان داد. قیمت پوند بریتانیا چهارشنبه شب در بازار نیویورک ۱.۲ درصد افزایش یافت و در ساعت ۱۹ و ۴۵ دقیقه به وقت گرینویچ به ۱.۳۲ دلار آمریکا رسید. این در حالی است که نرخ برابری پوند در روز سه‌شنبه در همین ساعت ۱.۳۰ دلار بود.

رأی‌گیری برای تعویق برکسیت

با وجود رأی منفی به خروج بدون توافق بریتانیا، کارشناسان اروپایی احتمال خروج ناگهانی و بدون توافق این کشور از اتحادیه اروپا را همچنان محتمل می‌دانند. مجلس عوام بریتانیا قرار است روز پنج‌شنبه ۲۳ اسفند نیز درباره به تعویق انداختن «محدود» زمان خروج از اتحادیه تصمیم بگیرد.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز باید به اجماع موافقت خود با تصمیم بریتانیا را اعلام کنند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

رویترز
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پارلمان بریتانیا به تعویق برکسیت رای داد

تصویب طرح جدید ترزا می برای برکسیت؛ احتمال تعویق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد