ممانعت چین از وارد شدن نام رهبر گروه «جیش محمد» در لیست سیاه سازمان ملل

ممانعت چین از وارد شدن نام رهبر گروه «جیش محمد» در لیست سیاه سازمان ملل
Copyright ایرنا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این گروه که سازمان ملل آن را وابسته به القاعده می‌داند، عامل حمله به کاروان نظامیان هند در منطقه کشمیر بوده است.

آگهی

چین روز چهارشنبه بار دیگر مانع از آن شد که یکی از کمیته‌های شورای امنیت سازمان ملل رهبر گروه شبه نظامی «جیش محمد» مستقر در پاکستان را در فهرست سیاه قرار دهد. گفته می‌شود که این گروه که سازمان ملل آن را وابسته به القاعده می‌داند، عامل حمله به کاروان نظامیان هندی در منطقه کشمیر بوده است.

در واکنش به این خبر، هند اعلام کرد از تصمیم این کمیته ناامید شده است. وزیر خارجه هند قول داد که «از تمام راههای ممکن برای پیگیری این موضوع و اطمینان از اینکه رهبران تروریستی که در حملات شوم علیه شهروندان مداخله داشته‌اند، به دستگاه عدالت سپرده شوند» استفاده خواهد کرد.

ایالات متحده آمریکا نیز اعلام کرد این اقدام چین، در تناقض با هدف مشترک پکن و واشنگتن در منطقه یعنی دستیابی به صلح و ثبات است.

در جریان حملۀ ۱۴ فوریه به کاروان نظامیان در منطقه کشمیر تحت کنترل هند که مرگبارترین حمله در جریان کشمکش‌های ۳۰ سال اخیر در این منطقه بود، دست‌کم ۴۰ نفر کشته شدند.

این حمله منجر به تشدید تنش‌ها میان دو همسایۀ اتمی شد و تا به آنجا پیش رفت که هر دو کشور ماه گذشته به هواپیماهای جنگندۀ یکدیگر شلیک کردند.

در پی این حوادث آمریکا، بریتانیا و فرانسه از کمیتۀ تحریم داعش و القاعده در شورای امنیت خواستند تا برای تحریم تسلیحاتی، ممنوعیت سفر و مسدود کردن دارایی‌های مسعود اظهر، بنیانگذار گروه جیش محد وارد عمل شود. اما در جریان برگزاری نشست این کمیتۀ ۱۵ نفره، چین مانع از عملی شدن این درخواست شد.

پس از انتشار این خبر، سفارت آمریکا در دهلی‌نو در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور به تلاش‌هایش در کمیتۀ تحریم برای ورود نام اظهر در لیست سیاه ادامه خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه چین روز چهارشنبه اعلام کرد: «بحث درباره این موضوع باید در چهارچوب قوانین و رویه‌های شورای امنیت و سازمان‌های زیرمجموعه آن انجام شود.» چین پیش از این در سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی نیز مانع از وارد شدن نام مسعود اظهر در لیست سیاه سازمان ملل شده بود.

در هند همچنین فراخوانی از سوی کاربران در شبکه‌های اجتماعی داخلی با موضوع تحریم محصولات چینی منتشر شد و هشتگ #BoycottChineseProducts به ترند برتر توییتر تبدیل گردید. ارزش مبادلات تجاری سالانۀ میان چین و هند ۸۹.۷۱ میلیارد دلار است.

یکی از دیپلماتهای شورای امنیت سازمان ملل به شرط ناشناس ماندن هویتش به خبرنگاران گفته است که اگر چین همچنان به تلاش‌هایش برای جلوگیری از ورود نام مسعود اظهر در لیست سیاه ادامه دهد، احتمالا از دیگر ابزارهای شورای امنیت برای عملی شدن این کار استفاده خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افغانستان: حمله به پایگاه نظامی هلمند در پاکستان طراحی شده بود

دیوان عالی هند تصمیم دولت مودی برای لغو خودمختاری کشمیر را تائید کرد

ادعای رئیس سرویس امنیتی روسیه: اوکراین، آمریکا و بریتانیا در حمله به سالن کنسرت در مسکو دست داشتند