دانستنی‌ها؛ ایستگاه فضایی بین‌المللی

دانستنی‌ها؛ ایستگاه فضایی بین‌المللی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

دانستنی‌ها؛ ایستگاه فضایی بین‌المللی

آگهی

ایستگاه فضایی بین‌المللی در ارتفاع ۴۰۰ کیلومتری از زمین با سرعت ۲۸ هزار کیلومتر در ساعت هر ۹۰ دقیقه یکبار به دور زمین می‌چرخد و ما را می‌پاید.

این ایستگاه از سال ۱۹۹۸ تاکنون در طول ۱۳ سال، با ۷۰ پرواز و ارسال ۱۰۰ قطعه و سازه از زمین و با صرف ۱۰۰ میلیارد دلار شکل امروزش را به خود گرفته است.

ایستگاه فضایی بین‌المللی ۱۰۸ متر طول دارد، منبع تامین انرژی‌اش صفحات خورشیدی است، فضای داخلی‌اش برای فعالیت و زندگی فضانوردان معادل فضای داخل یک هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ است و چند لابراتوار دارد؛ سازه‌ای یگانه برای آزمایش، پایش و مطالعه تغییرات اقلیمی و هستی.

پانزده کشور در این ایستگاه با هم همکاری دارند. شش فضانورد تا شش ماه در آن حضور دائمی دارند. فضانوردان با فضاپیمای سایوز روسیه و از پایگاه فضایی بایکانور قزاقستان راهی ایستگاه فضایی می‌شوند. دو فضاپیمای سایوز تمام وقت در این ایستگاه آماده است تا در صورت اضطرار و خطر، فضانوردان را سالم به زمین برساند.

ایستگاه فضایی بین‌المللی، سازه‌ای است باارزش که بسیار به فهم و دانسته‌های ما از منظومه شمسی افزوده است و عمر مفید آن حداقل تا سال ۲۰۲۴ میلادی، یعنی تا پنج سال دیگر است و احتمالا تا سال‌ها بعد.

دانستنی‌ها؛ سیاه‌ چاله‌ چیست؟
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مردی که قرار بود نخستین فضانورد آفریقایی باشد در تصادف جان باخت

رویای اسکان در ورای زمین؛ آیا انسان می‌تواند هوای مریخ را تنفس کند؟

تصاویری از رسیدن فضاپیمای سیگنوس به ایستگاه فضایی