هند و پاکستان یکدیگر را به پرتاب موشک تهدید کرده بودند

 هند و پاکستان یکدیگر را به پرتاب موشک تهدید کرده بودند
Copyright عکس رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پنج منبع خبری مطلع به رویترز گفته‌اند که در جریان درگیری اخیر میان هند و پاکستان این دو قدرت هسته‌ای یکدیگر را تهدید به پرتاب موشک کرده بودند.

آگهی

هند و پاکستان در درگیری اخیر که ۲۷ فوریه میان دو کشور اتفاق افتاد، یکدیگر را به پرتاب موشک تهدید کرده‌ بودند. پنج منبع خبری مطلع علاوه بر اعلام این موضوع به رویترز گفته‌اند که مشاجره میان هند و پاکستان در ماه گذشته از کنترل خارج شده بود.

تنش نظامی اخیر میان هند و پاکستان از زمان حمله انتحاری گروه جیش محمد به نظامیان هندی در ایالت کشمیر آغاز شد. در آن حمله که روز پنج‌شنبه ۲۵ بهمن روی داد دست کم ۴۰ تن از نیروهای هندی کشته شدند. دو طرف ۲۷ فوریه نیز ادعا کردند که جنگده‌های یکدیگر را سرنگون کرده‌اند.

«هند تهدید کرده بود ۶ موشک به سمت پاکستان رها خواهد کرد»

بر اساس گفته‌ دیپلمات‌های غربی، منابع دولتی در دهلی نو و اسلام آباد و واشنگتن، هند تهدید کرده بود که دست کم ۶ موشک به پاکستان رها خواهد کرد. در همین حال اسلام آباد هم اعلام کرده بود که با موشک‌های خود سه برابر به هند پاسخ خواهد داد.

دفتر آجیت دوال، مشاور امنیت ملی نخست وزیر هند به سوال رویترز برای پیگیری بیشتر ابعاد این موضوع در همین زمینه پاسخ نداد. اما یک مقام دولتی در هند اعلام کرده که هند از هرگونه تهدید موشکی پاکستان بی‌اطلاع است. ارتش پاکستان نیز به سوال‌های رویترز در موضوع تهدیدهای موشکی پاسخی نداد. همچنین وزارت امور خارجه پاکستان نیز سوال رویترز در این زمینه را ‌بی‌پاسخ گذاشت.

این تهدیدها از سوی دو قدرت هسته‌ای جهان نشان داد که منطقه کشمیر محل تنش میان دو کشور همچنان یکی از خطرناک‌ترین نقاط جهان به شمار می‌آید.

هند و پاکستان روز چهارشنبه، ۲۷ فوریه، ادعا کردند جنگنده‌های یکدیگر را سرنگون کرده‌اند. در جریان سقوط یک فروند هواپیمای جنگی ارتش هند در خاک پاکستان، خلبان هندی به اسارت ارتش پاکستان درآمد و بعدتر آزاد شد.

نگرانی در محافل رسمی

رد و بدل شدن تهدیدها از سوی هند و پاکستان تا به اینجا فراتر از تهدید نیست اما با این حال همین سطح از اشاره به استفاده از موشک علیه یکدیگر در محافل رسمی در واشنگتن، لندن و پکن نگرانی‌هایی به وجود آورده است.

چین، ایالات متحده و اتحادیه اروپا و برخی دیگر از کشورها پس از وقوع درگیری میان دو کشور اسلام‌آباد و دهلی‌نو را به آرامش و خویشتنداری فراخواندند.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ شب ۲۷ فوریه و ساعات اولیه ۲۸ فوریه با آجیت دوال، مشاور امنیت ملی نخست وزیر هند تلفنی گفت‌وگو کرده بود.

در همین مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا نیز در گفت‌و‌گو با مقام‌های هند و پاکستانی به تنش به وقوع آمده اخیر میان دو کشور به طور مستقیم ورود کرد تا بتواند از مسیر دیپلماتیک آن را حل کند. البته یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا درباره اینکه آیا آنها از موضوع تهدید موشکی دو طرف مطلع بوده‌اند اظهار نظر نکرد. همچنین منابع آگاه در واشنگتن به رویترز خبر داده‌اند: «آمریکا در تلاش بود تا در کوتاه‌مدت زمینه آزادی خلبان هندی را فراهم کند و درباره اینکه حمله راکتی در کار نخواهد بود از هند ضمانت‌های لازم را بگیرد.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

تنش‌ها بر سر گروه «جیش محمد»

هند پاکستان را به حمایت از گروه‌های افراطی متهم می‌کند، اتهامی که مقامات پاکستان آن را رد می کنند. تنش اخیر میان هند و پاکستان به‌دنبال عملیات انتحاری ۱۴ فوریه در منطقه تحت کنترل هند در کشمیر آغاز شد و با حملات هوایی انتقامجویانه هند به مواضعی در جامو و کشمیر تحت کنترل پاکستان که هند آن را مواضع گروه اسلامگرای جیش محمد خواند، شدت گرفت.

ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه پس از درگیری اخیر میان دو کشور پیشنهاد دادند تا گروه «جیش محمد» در لیست سیاه شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گیرد که احتمالا با مخالفت چین مواجه خواهد شد.

این گروه شبه‌نظامی افراط‌ گرا که خواستار جدا شدن کشمیر از هند است، مسئولیت حمله انتحاری چهاردهم فوریه در منطقه تحت کنترل هند در کشمیر را بر عهده گرفت.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پاکستان: هند در تدارک حمله دوباره است

دیوان عالی هند تصمیم دولت مودی برای لغو خودمختاری کشمیر را تائید کرد

تصاویری از تبعات طوفان «بیپَرجوی» در هندوستان