دموکرات‌های میانه‌رو و نقش آنان در انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا

دموکرات‌های میانه‌رو و نقش آنان در انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا
Copyright REUTERS/Jonathan Ernst
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«من گمان می‌کنم در گذشته بین دموکرات‌های تندرو و میانه‌رو اختلاف عقیده بسیار زیادی وجود داشته است اما امروزه کمتر شاهد اختلافات بنیادین در حزب دموکرات هستیم.»

آگهی

فعالیت‌های حزبی انتخاباتی ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا که اواخرسال آینده میلادی برگزار خواهد شد، از هم اکنون در این کشور آغاز شده است. در حالی که برخی از اعضای حزب دموکرات معتقدند زمان زیادی تا انتخابات مانده، برخی دیگر باور دارند که باید پروژه‌های انتخاباتی خود را زودتر کلید بزنند.

برخی از اعضای قدیمی این حزب از جمله جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ در این سمت فعالیت می کرد و همچنین اعضای جدید آن از جمله بتو اورورک نماینده جوان دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا به عنوان نامزدهای بالقوه برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آینده مطرح هستند.

تحلیلگران سیاسی بر این عقیده‌اند که حزب دموکرات در سال‌های اخیر بیش از اندازه به چپ متمایل شده است. نظرسنجی موسسه گالوپ که در ماه دسامبر گذشته منتشر شد نشان می‌دهد که مردم آمریکا مایلند حزب دموکرات رفتار «متعادل‌تری» از خود نشان دهد.

جیم کندلر، معاون ارشد سیاستگذاری در اندیشکده راه سوم، به خبرگزاری ان‌بی‌سی گفت: «من می توانم بگویم یک اکثریت قاطع میانه‌رو در حزب دموکرات وجود دارد. آنها در مقایسه با فعالان چپ آرام هستند.»

با این حال هنوز تعریف مشخصی برای «دموکرات میانه‌رو» وجود ندارد و این در حالی است که تعاریف قدیمی احزاب آمریکایی رو به زوالند و برخی از ایدئولوژی‌های پوسیده آنها در حال فروپاشی است.

چه مسائلی سبب میانه‌روی در حزب دموکرات می‌شود؟

عبور از خطوط دشمن

نمایندگان دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه باید به عنوان رئیس جمهور و نمایندگان پارلمان با یکدیگر کار کنند. در این مرحله نمایندگان دموکرات باید دریابند که چگونه با کمترین تنش با حزب مقابل برخورد کنند تا بتوانند ایده‌های خود را به ثمر برسانند.

به عنوان مثال بتو اورورک هفته گذشته در مصاحبه‌ای با مجله ونتی فر چنین گفت: «پس از موفقیت‌هایی که در کنگره داشتم و با جمهوری‌خواهان و همچنین روسای جمهوری از جمله اوباما و ترامپ کار کردم تا به مرحله قانون‌گذاری برسم، این حس به من دست داد که قادرم با افرادی با اندیشه‌های متفاوت کار کنم و به نتیجه برسم. گرچه ممکن است در نهایت به تصمیمات متفاوتی برسیم اما در عین حال زمینه کافی برای انجام کاری بهتر از آنچه که در حال حاضر وجود دارد، به دست می آید.»

برخی از سیاستمداران حزب دموکرات از جمله جان هیکنلوپر، فرماندار سابق ایالت کلرادو که فردی شدیدا میانه‎رو است بخش عمده فعالیت‌هایش را به مباحثه با مدیران شرکت‌های نفت و گاز در رابطه با سیاسیت‌های زیست‌محیطی اختصاص داده است.

در مثال دیگری می‌توان به سخنرانی روز گذشته جو بایدن در جمع اعضای حزب دموکرات دلاویر اشاره نمود که هم حزبی‌های خود را به یافتن راهی برای «توافق» در سیاست تشویق کرد.

جو بایدن در آن جلسه چنین گفت: «ما چهره مخالفانمان را مخدوش نمی‌کنیم، ما آنها را کم‌ارزش نمی‌شماریم، ما انگیزه‌های آنها را مورد پرسش قرار نمی دهیم، ما قضاوتشان را مورد سوال قرار می‌دهیم نه انگیزه آنها را، ما مخالفان را به عنوان دشمن تلقی نمی‌کنیم.»

وی در ادامه افزود «ما حتی ممکن است زمانی که جمهوری‌خواهان کار خوبی انجام می‌دهند، در مورد آنها حرف‌های خوبی بزنیم.»

بیشتر بخوانید:

سیستم‌های بهداشتی-درمانی دولتی

زمانی که بحث بر سر برخی سیاست‌های اقتصادی از جمله مالیات مطرح می‌گردد دموکرات‌ها به دنبال گرفتن مالیات بیشتر از ثروتمندان و سرمایه‌گذاری در زمینه‌هایی چون ارتقاء آموزش و سیستم‌های بهداشتی-درمانی هستند.

با این حال سوال اساسی این است که چه برنامه‌ای برای ارتقاء این سیستم‌ها وجود دارد؟ آنها چگونه می‌خواهند اقدامات مناسب در جهت رسیدن به یک سیستم موثر را صورت دهند؟

هتر مک‌گی، رئیس سابق اندیشکده دموس معتقد است که تفاوت‌هایی میان نامزدها در مورد میزان جاه‌طلبی آنها و همینطور برخورد آنان با مسائل اجتماعی وجود دارد.

مهمترین برنامه مطرح شده در رابطه با سیستم‌های بهداشتی-درمانی «بیمه همگانی» است که با مخالفت بخش عمده‌ای از دموکرات‌ها همراه بوده است. اعضای این حزب هنوز بر سر این مسائله که آیا باید تمام شهروندان از یک پوشش سراسری بیمه برخوردار باشند یا به ارتقاء سیستم بیمه فعلی بپردازند، به توافق نرسیده‌اند.

آگهی

ایمی کلوبشار، سناتور ارشد ایالت مینه‌سوتا در مجلس سنای آمریکا در این رابطه به سی‌ان‌ان گفت: «این مساله ممکن است در آینده اتفاق بیفتد اما اکنون ترجیح می‌دهم بر روی موضوعاتی کار کنم که در حال حاضر امکان‌پذیر است.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

REUTERS/Ben Brewer
بتو اورورک، نماینده دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا و از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰REUTERS/Ben Brewer

مسائل دیگر

دیوار مرزی میان ایالات متحده و مکزیک، قانونی شدن مصرف ماریجوانا، مسائل مربوط به ازدواج همجنسگرایان از دیگر نکاتی هستند که می‌توانند به اختلاف میان دموکرات‌ها منتهی شوند و این اختلافات ممکن است در جریان انتخابات سال ۲۰۲۰ خود را نشان دهند.

جیم کسلر، معاون اندیشکده راه سوم در این باره می‌گوید: «من گمان می‌کنم در گذشته بین دموکرات‌های تندرو و میانه‌رو اختلاف عقیده بسیار زیادی وجود داشته است اما امروزه کمتر شاهد اختلافات بنیادین در حزب دموکرات هستیم.»

آگهی

با این وجود وقتی دموکرات‌ها بر سر موضوعی به توافق می‌رسند، چالش‌های جدیدی پیش روی آنها قرار می‌گیرد. به عنوان مثال می‌توان به موضوع تخفیف‌های مالیاتی برای آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار اشاره کرد که با وجود بحث گسترده میان دموکرت‌ها آنها به یک تصمیم واحد نرسیده‌اند.

به نظر می‌رسد نامزد‌های دموکرات در انتخابات آینده ریاست جمهوری ایالات متحده با چالش‌های زیادی مواجه خواهند شد. آنها باید در مقابل فشارهای بیرونی واکنش نشان داده و به سوالات موافقان و مخالفان قاطعانه پاسخ دهند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اولین نطق انتخاباتی ترامپ: «رای به دموکرات‌ها رای به چپ‌های افراطی است»

برنی سندرز نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد

فاجعه‌بارترین سوانح فروریختن پل در ایالات متحده بر اثر برخورد کشتی‌‌ها