مانیفست مهاجم نیوزیلند؛ ترس از «جایگزینی بزرگ» محرک حمله به مسلمانان

مانیفست مهاجم نیوزیلند؛ ترس از «جایگزینی بزرگ» محرک حمله به مسلمانان
نگارش از محمد جواد شفیعی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«رونو کامو»‌ نویسنده فرانسوی پایه گذار مفهوم «جایگزینی بزرگ» در مقام یک ایدئولوژی نژادپرستانه است.

آگهی

«برنتون ترنت» عامل حمله به دو مسجد در شهر «کرایست‌چرچ» نیوزیلند که ۵۰ کشته بر جای گذاشت، پیش از آغاز حمله، مانیفست ۷۴ صفحه ای خود را روی شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد؛ مانیفستی که عنوان «جایگزینی بزرگ» (Great Replacement) را بر خود دارد و تصویری بر آن نقش بسته است که سمبل نئونازی‌هاست.

مانیفست «برنتون ترنت» که در آن خود را «مرد سفیدپوست ۲۸ ساله بزرگ شده در خانواده‌ای از طبقه کارگر با درآمد پایین» معرفی می کند با شعری از «دیلن تامس»، شاعر بریتانیایی که در دوران جنگ دوم جهانی می زیست و گرایش چپ داشت آغاز می شود. شعری که عنوانش «خشم، خشم، در برابر مرگ روشنایی» است و «برنتون ترنت» عبارت «مرگ روشنایی» این شاعر را به «کاهش جمعیت سفیدپوست» در اروپا ‍پیوند می زند. روشنایی در مانیفست او به سفیدپوستان اشاره دارد که مهاجران و مسلمانانی که به اروپا رفته‌اند، از نظر وی در حال کشتن آن هستند.

این مهاجم استرالیایی، بعد از شعر «دیلن تامس» مشکل اصلی جهان غرب را که با عبارت «نژاد سفید» توصیف شده، «نرخ زاد و ولد» اعلام می کند. او می گوید نرخ زاد‌ و‌ ولد باید تغییر کند حتی اگر مجبور شویم تمام غیراروپایی ها را از همین فردا از اروپا بیرون کنیم. از نظر او جمعیت سفیدپوستان هر روز در حال کاهش است و در پایان، این جمعیت غیراروپایی است که در قاره اروپا اکثریت خواهد یافت و سفید‍پوستان در اقلیت قرار خواهند گرفت.

مهاجم کشتار مسلمانان در نیوزیلند برای توصیف این تغییر جمعیتی از عبارت «تهاجم» استفاده می کند و می گوید «تهاجم» خارجی ها و بویژه مسلمانان به غرب معادل «نسل‌کشی سفیدپوستان» است. او نوشته است که ما باید از تداوم «نژاد»مان و آینده فرزندان سفیدپوستمان اطمینان حاصل کنیم. عباراتی که از قرار معلوم از «مانیفست نسل کشی سفید» دیوید لین، نئونازی آمریکایی اقتباس شده است.

«برنتون ترنت» سیاستمداران بلند پایه ای را به عنوان دشمنانِ «نژاد سفید» نام می برد که باید کشته شوند: آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در صدر لیست او است و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و صادق خان، شهردار لندن از دیگر افرادی هستند که او خواستار قتلشان شده است. برنتون ترنت از صادق خان با عنوان «مهاجم مسلمان پاکستانی» یاد کرده است.

تئوری «جایگزینی بزرگ» از کجا آمده است؟

«رونو کامو»‌ Renaud Camus نویسنده فرانسوی پایه گذار مفهوم «جایگزینی بزرگ» به عنوان یک ایدئولوژی نژادپرستانه است.

این نویسنده که گرایش راست افراطی را تبلیغ می کند، خواستار بیرون کردن افراد از فرانسه بر اساس منشاء قومی (پناهجویان و مهاجران به ویژه عرب ها و کسانی که از کشورهای حوزه مغرب/شمال آفریقا می آیند) و مذهب (مسلمانان) شده است.

همچنین «اریک زموور» (Éric Zemmour) تحلیلگر سیاسی از جمله کسانی است که می گویند جمعیت فرانسه در حال جایگزین شدن از سوی خارجی ها و به ویژه مسلمانها است و باید با بیرون کردن مسلمانان، از «فرانسوی اصیل» دفاع کنیم.

این ایده همچنین در سالهای گذشته از سوی «میشل وِلبک» (Michel Houellebecq) در رمانی با عنوان «تسلیم» (soumission) صورتبندی داستانی پیدا کرده است. این رمان، روایت به قدرت رسیدن یک حزب مسلمان در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه است. رهبر این حزب که «محمد بن عباس» نام دارد ریاست جمهوری فرانسه را به دست می گیرد. به دنبال این تغییرات زنان باید با حجاب به دانشگاهها بروند و چند شوهری رایج می شود. رمانی که با استقبال گسترده ای در فرانسه و خارج از این کشورمواجه شد.

تئوری «جایگزینی بزرگ» به ظاهرا بر فاکتورهای جمعیت شناختی استناد می کند و مدعی است که خانواده های مهاجر و مسلمان با فرزند آوری زیاد در حال تغییر ترکیب جمعیتی کشورهای اروپایی و بویژه فرانسه هستند. با این حال از نگاه تحلیلگرانی که راست افراطی را مطالعه می کنند تئوری «جایگزینی بزرگ» یک تئوری راسیستی است که سلاح ایدئولوژی به دست راستگرایان افراطی سفیدپوست داده است.

اگر آندرس بریویک تروریست نروژی که وی نیز بر اساس گرایش فاشیستی دست به کشتار نوجوانان حزب کارگر زد به «الن فینکل‌کروت» فیسلوف فرانسوی ارجاع می داد، «برنتون ترنت» به «رونو کامو» ارجاع می دهد. همین موضوع باعث شده است که بسیاری این نویسندگان را مورد خطاب قرار دهند که نظرشان درباره الهام بخش بودن نوشته‌هایشان برای تروریست های سفیدپوست چیست؟

دکتر رضا ضیاء ابراهیمی استاد کینزکالج لندن که کتاب «پیدایش ناسیونالیسم ایرانی» را نوشته است توئیتی خطاب به «رونو کامو» نظریه پرداز اصلی «جایگزینی بزرگ» منتشر کرده و از او پرسید که با توجه به اینکه به نظر می رسد مهاجم از حامیان نظریه شما بوده، نظرش درباره کشتار نیوزیلند چیست؟

پرسش و پاسخ توییتری رضا ضیاء ابراهیمی و رونو کامو

«رونو کامو» در پاسخ به ضیا ابراهیمی چنین نوشت:‌ «مشکل من با دوستانمان این است که انها کمی کَر هستند: از سوالت متشکرم. من این عمل را مجرمانه، احمقانه و تاسف بار می دانم. همانطور که همیشه برای همه حملات و تمام خشونت ها گفته ام. موضع من هرگز تغییر نکرده است.»

اگرچه نظریه پردازان راست افراطی هنگامی که بطور مستقیم درباره حمله تروریستی نیوزیلند مورد پرسش قرار می گیرند، آن را محکوم می کنند اما این موضوع تغییری در دیدگاههای تحلیلی آنها درباره ضرورت یکدستی نژادی نداده است و به نظر می رسد با گسترش راست‌گرایی در اروپا و آمریکا گرایش به دیدگاههای آنها در حال افزایش است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دولت بریتانیا تعریف واژه اسلام‌هراسی را رد کرد

بازداشت یک کهنه سرباز آمریکایی به ظن تلاش برای بمب‌گذاری در لس‌ آنجلس

ادعای رئیس سرویس امنیتی روسیه: اوکراین، آمریکا و بریتانیا در حمله به سالن کنسرت در مسکو دست داشتند