فرانسوی‌زبانان جهان دو برابر می‌شوند

فرانسوی‌زبانان جهان دو برابر می‌شوند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حال حاضر ۳۰۰ میلیون نفر در جهان به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند.

آگهی

شمار فرانسوی‌زبانان جهان در ۵۰ سال آینده احتمالا دو برابر خواهد شد.

گزارش‌های تازه نشان می‌دهد شمار گویش‌وران زبان فرانسوی به یُمنِ انفجار جمعیتی در قاره آفریقا در نیم قرن آینده به حدود دو برابر میزان کنونی خواهد رسید.

تازه‌ترین گزارش سازمان بین‌المللی فرانسه‌زبانان که چهار سال یک بار و همزمان با ۲۰‌اُم مارس، «روز جهانی فرانسوی‌زبانان» منتشر می‌شود می‌گوید که در حال حاضر ۳۰۰ میلیون نفر در جهان به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند و تعداد گویش‌وران این زبان از سال ۲۰۱۴ میلادی تاکنون ۱۰ درصد بیشتر شده است.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

شعار امسال روز جهانی فرانسوی‌زبانان عبارت است از: «لطفا به فرانسوی‌‌ [بگویید]» (به فرانسوی: «En français, s’il vous plaît»)

در گزارش اخیر همچنین آمده است که فرانسوی، پنجمین زبان پُرگویش‌ورِ جهان است که به ترتیب پس از چینی، انگلیسی، اسپانیایی و عربی قرار می‌گیرد. حال آن که در میان زبان‌های روی اینترنت فرانسوی،‌ پس از انگلیسی،‌ چینی و اسپانیایی جایگاه چهارم را داراست.

آفریقا طبق آمارهای سال ۲۰۱۵، پس از اروپا دومین قاره پرگویش‌ور زبان فرانسوی است که ۴۰ درصد از کل فرانسوی‌زبانان جهان را در خود جای داده است. گمانه‌زنی‌ها می‌گوید تا سال ۲۰۷۰ میلادی بیش از ۸۰ درصد از کل فرانسوی‌زبانان ساکنان آفریقا خواهند بود.

الکساندر ولف، از سازمان دیده‌بان زبان فرانسه می‌گوید بعید به نظر می‌رسد که زبان انگلیسی بتواند در آفریقای آینده جایگزین زبان فرانسوی بشود چرا که مسئولان هیچ کدام از کشورهای آفریقایی به چنین تغییری فکر نمی‌کنند.

سرانجام در اروپا هم هرجا دو یا چند زبان بیگانه در مدارس و دانشگاه‌ها آموزش داده می‌شود، عمدتا فرانسوی پس از انگلیسی است و در اروپای مرکزی گاه در رقابت با روسی در جایگاه سوم قرار می‌گیرد.

**بیشتر بخوانید: **ورود کلمات جدید به زبان فرانسه در راستای برابری زن و مرد

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جدال بر سر برابری جنسیتی در زبان؛ فرانسه استفاده از «زبان فراگیر» را در مکاتبات رسمی ممنوع می‌کند

شیوه تازه آموزش زبان و فناوری‌های تازه به کودکان در روسیه

وضعیت آموزش زبان های خارجی در کشورهای اتحادیه اروپا