علی خامنه‌ای: اروپایی‌ها عملا از برجام خارج شده‌اند

علی خامنه‌ای: اروپایی‌ها عملا از برجام خارج شده‌اند
Copyright عکس خبرگزاری ایرنا
Copyright عکس خبرگزاری ایرنا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

علی خامنه‌ای: اروپایی‌ها عملا از برجام خارج شده‌اند؛ کانال مالی هم که می‌گویند به شوخی شبیه‌تر است، این شوخی تلخی است.

آگهی

علی خامنه‌ای، رهبر ایران روز پنجشنبه در سخنرانی سالانه خود در حرم امام رضا در مشهد نکاتی را درباره تقویت بنیه دفاعی، لزوم تاکید بر رونق تولید ملی و رابطه ایران و اروپا مطرح کرد.

رهبر ایران در مورد نقش اروپا در برجام گفت: «در قضیه برجام، اروپایی ها وظایف خود را به انجام ندادند و علی‌رغم خروج آمریکا، آنها باید با ایستادگی وظایف خود را در خصوص برجام انجام می‌دادند اما اروپایی‌ها به بهانه‌های مختلف کارهای خود را انجام ندادند و مرتب به ایران تاکید می‌کردند که نباید از برجام خارج شوید ولی عمل خودشان، همان خروج از برجام بود.»

«با اینکه کیف سامسونت در دست دارند اما باطن سیاستمداران غربی وحشی است»

رهبر ایران درباره اروپایی‌ها افزود: «اروپایی‌ها عملا از برجام خارج شده‌اند، کانال مالی هم که می‌گویند به شوخی شبیه‌تر است، این شوخی تلخی است. با آن که سیاستمداران غربی کت و شلوار پوشیده و ادکلن و کراوات می‌زنند و کیف سامسونت در دست دارند اما باطن آنها به معنای واقعی، وحشی است. حرف‌هایی که می‌زنم به معنای قطع رابطه با کشورهای غربی نیست، من همواره در دوران‌های مختلف و دولت‌های متفاوت آنها را به توسعه روابط تشویق کرده‌ام ولی این به معنای آن نیست که دنباله‌روی داشته باشند. بعضی مشکلات ما ناشی از این است که به غربی‌ها اعتماد شد.»

«بین مطبوعاتی‌ها و رسانه‌ای‌ها هم چیزی شبیه تقی‌زاده‌ها وجود دارند»

به گفته رهبر ایران «برخی‌ در حال بزک کردن غرب هستند که در بین مطبوعاتی‌ها و رسانه‌ای‌ها هم چیزی شبیه تقی‌زاده‌ها وجود دارند ضمن اینکه امروز مضمون کارهای تقی‌زاده‌های جدید اینگونه است که نقاط کار، روش‌ها و نظرات غربی‌ها را به صورت پیوسته در داخل کشور تزریق و مونتاژ می‌کنند که این رویه آنها در مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز علمی وجود دارد. آنهایی که پشت سند ۲۰۳۰ می‌ایستند تقی‌زاده‌های امروزی هستند. بخشی از مشکلات کشور ما ناشی از اعتماد به غربی‌ها در مذاکرات گوناگون است. ضمن اینکه نباید با لبخند و ترفند و سخنان دروغ آنها، راه را عوضی رفت.»

اقای خامنه‌ای درباره سخنان یک مقام آمریکایی درباره تحریم‌ها نیز گفت: «یکی از احمق‌های درجه یک آمریکایی در سال ۹۷ گفته بود که ما اگر از برجام خارج شویم، در خیابان های ایران شورش اتفاق می‌افتد و مردم نان هم نمی‌توانند بخرند البته یکی دیگر از همین احمق‌های درجه یک هم اعلام کرده بود که کریسمس سال ۲۰۱۹ در تهران گرفته می‌شود. هم تحریم می‌تواند برای ما تجربه باشد و هم مشاهده نقص‌ها و ضعف‌ها؛ البته این امر می‌تواند برای مدیریت سال‌های بعد کشور فرصت باشد.

«به بدی دولت سعودی سراغ ندارم، هم فاسد است، هم مستبد»

رهبر ایران همچنین درباره عربستان سعودی نیز افزود: «من به بدی دولت سعودی سراغ ندارم، هم فاسد است، هم مستبد. در آنجا پایگاه هسته‌ای می‌سازند ایرادی ندارد چون وابسته و متعلق به آنها است. البته من ناراحت نیستم؛ آنجا در دوران نه چندان دور به دست مجاهدان اسلامی خواهد افتاد.»

آقای خامنه‌ای سال ۱۳۹۸ را سال فرصت‌ها و گشایش نامیده و گفت: «البته کسانی که اظهارنظر دیگری می‌کنند و تهدید به رخ می‌کشند، دانسته یا ندانسته تحت تاثیر دشمنان این ملت‌اند.»

«تقویت بنیه دفاعی را ادامه خواهیم داد»

او همچنین تاکید کرد که در سال آینده ایران به تقویت بنیه دفاعی ادامه خواهد داد و افزود: «به کوری چشم دشمنان، تقویت بنیه دفاعی را ادامه خواهیم داد و تحت فشار دیگران قرار نخواهیم گرفت.»

آقای خامنه‌ای درباره تحریم‌ها نیز گفت: «از تحریم نباید بنالیم، از تحریم‌کنندگان هم توقعی نیست. امروز همه مسئولان قبول کرده‌اند، دشمن در حال جنگ اقتصادی با ماست. دشمن را شکست خواهیم داد اما این کافی نیست. ما باید علاوه بر شکست دشمن بازدارندگی ایجاد کنیم.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران کاهش اجرای تعهدات خود در برجام را رسما اعلام کرد

رهبر ایران: علاوه بر آمریکا تعدادی از دولت های اروپایی نیز خدعه گر هستند

محسن سازگارا به یورونیوز: درگیری نظامی با اسرائیل به سود خامنه‌ای تمام نخواهد شد